Phono voorversterker van buizenradio B6X04A

Beste Lezers,

Op de zolder een oude B6X04A buizenradio gevonden. Technisch nog goed in orde. Nu heb ik deze een getest met de platenspeler en een riaa ertussen. Doorgeschakeld naar de receiver via de bandrecorder uit. Het geluid is erg goed.

Nu had ik het idee om een buizen preamp te maken van deze radio. Dus het am/fm gedeelte eruit en een nieuwe compacte behuizing.

Wie weet of dit kan of waar ik informatie kan vinden. Kom er niet echt wijs uit...

Alvast bedankt,

Jeroen

maartenbakker

Golden Member

Het kan, maar het heeft weinig zin. Je gebruikt maar een fractie van de onderdelen (1 buis, hooguit 2) en de voedingstrafo is veel groter en zwaarder dan wat je zou nemen voor een compacte voorversterker, dus is het minder werk om vanaf 0 te beginnen dan om een radio te slopen. De enige aanleiding om toch te slopen is hooguit voor een paar onderdelen, en dat heeft op zijn beurt weer alleen zin als de radio lelijk of slecht is.

Bovendien is het de vraag of je wel een ECC83 of een EF89 wilt gebruiken. In voorversterkers wordt ook vaak een EF86 toegepast.

Ook als je eigenlijk bedoelt dat je een voor- en eindversterker wilt maken, ben je beter af met losse onderdelen. Je zou voor een compact model alsnog de zaag in het chassis moeten zetten met alle inspanning van dien. En dan moet je ook nog eens de buisvoetjes van de EL84's vervangen door ceramische types en goed uitkijken met het eventueel gemonteerde asbest hitteschild rondom de eindbuizen. Slopen heeft opzich marginaal meer zin (voedingstrafo en uitgangtrafo's komen ook van pas) maar alsnog kun je betere uitgangstrafo's vinden dan wat er standaard in het toestel zit.

Een oproepje voor een paar uitgangstrafo's op bijvoorbeeld www.gloeidraad.nl of wellicht ook hier, geeft vaak al snel resultaat.

Voor de volledigheid: nog wat achtergrondinformatie en een schema kun je onder andere vinden op http://kvdijke.radiocollection.net/nl/philips/b6x04a.html

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit in de B6x04A geen asbest. Ik zou het ding alsnog niet als basis voor een versterker nemen. Het chassis is lomp groot en de aansluitingen (connectors) zijn niet meer van deze tijd. Losse onderdelen zijn in overvloed te krijgen, heb je geen sloopradio voor nodig.

Als je geen radio luistert, kun je wel de ontvangstbuizen er uit trekken, en de voedingsspanningen in het toestel gebruiken voor het voeden van een zelfgebouwd voorversterkertje dat je aan de achterwand monteert (buitenboord, als er intern geen ruimte is) gebruikt. Dat signaal kan je weer terug voeren naar de bandrecorderingang.

Als eindversterker ben je niets met dit toestel, de uitgangstrafo's zijn alleen geschikt voor 800Ω (achthonderd ohm ja) speakers. Overigens zijn de AD3800am's die er in zitten best aardige speakers.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als je de pickup in gebruikt en dan weer via de tape uit eruit haalt gaat je audio niet eens via een van de buizen in de radio, trek de stekker er maar uit, heb je nog steeds geluid...

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op vrijdag 29 augustus 2014 15:21:19 (18%)

Transistors are Cool Tubes are Hot

Dat is niet wat ik bedoel. De platenspeler sluit je direct op de extra aan te bouwen voorversterker aan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Er zit in de B6x04A geen asbest.

Zo aan de foto's te zien heb je gelijk. In de iets latere modellen (het model dat Arco hieronder toont is 4 modeljaren nieuwer) zit er echter om de twee eindbuizen een schildje dat bestaat uit twee omgezette blikken plaatjes met asbest ertussen. Dat kan je met lak of secondelijm verzegelen. Beter een keer teveel gewaarschuwd dan te weinig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 29 augustus 2014 15:53:35 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bij de B7X44A/B8X44A staat er een asbest 'schutting' om de eindbuizen heen (links naast de trafo)...

http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/philips/b7x44a/inside.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 29 augustus 2014 15:50:53 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind het zonde een goede radio te mollen om er een preamp te maken.

Tevens doet deze radio weinig aan het geluid, de pickup ingang gaat via een paar weerstanden naar de bandrecorder uitgang. Komt geen buis aan te pas!
Probeer het maar eens zonder ingestoken netstekker. Als het goed is veranderd er weinig.
http://www.uploadarchief.net/files/download/b6x04a.gif

Als je hetzelfde geluid wilt bereiken ben je enkel 4 weerstanden nodig :p

Transistors are Cool Tubes are Hot

Op 29 augustus 2014 15:43:49 schreef maartenbakker:
[...]Zo aan de foto's te zien heb je gelijk. In de iets latere modellen (het model dat Arco hieronder toont is 4 modeljaren nieuwer) zit er echter om de twee eindbuizen een schildje dat bestaat uit twee omgezette blikken plaatjes met asbest ertussen. Dat kan je met lak of secondelijm verzegelen. Beter een keer teveel gewaarschuwd dan te weinig.

Klopt. In de laatste plano's zit het wel. Maar ik zou er absoluut geen lak of lijm op smeren, want dat wordt natuurlijk heet... Zeker dampen van secondelijm zijn verschrikkelijk. Ik heb dat geleerd toen ik aan het solderen was op print, waar ik eilandjes op had geplakt met secondelijm...

Gewoon van afblijven, of nat maken, verwijderen en vervangen door nieuw hittewerend materiaal. De luchtstroom er langs is nihil.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Secondenlijm dampt vooral tijdens het uitharden (polymerisatie), maar je hebt gelijk dat dit toch iets is om voor op te passen. Afhankelijk van de samenstelling zou het boven de 150 graden toch weer zacht kunnen worden en verdampen.

Hoe heet zou zo'n hitteschildje worden?

Excuses aan de TS voor het off-topic gaan, maar aangezien hij zijn antwoorden in principe heeft en zelf niets meer van zich laat horen is het begrijpelijk dat de discussie afdwaalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."