Welke encoder voor versterker met LS7084 chip

Ik bezig met de reparaties van een aragon stage one (voor)versterker klik. Dit is echt de top van de high end audio!

het probleem is dat de volume knop(encoder) niet goed reageert, deze was eerder al door een reparatie bedrijf vervangen wat niet geholpen heeft.

ik heb deze nu zelf vervangen door de deze mechanische encoder van bourns.
Het probleem is daardoor niet opgelost, de knop reageert in een richting zeer slecht.'
Omwisselen van de de A en B pinnen heb ik al geprobeerd maar heeft niets geholpen.

Onder de encoder zit een LS7084 chip(zie foto), dit is een zogheten QUADRATURE CLOCK CONVERTER. Als ik de datasheet bekijk lijkt het erop dat deze chip bedoelt is voor optische en magnetische encoder.
Dit zou verklaren waarom de mechanische encoder niet goed werkt!

Wie weet of dat echt het probleem is ? (De chip kan natuurlijk ook defect zijn)

Ik wil er graag een hoogwaardige encoder inzetten.
Liefst eentje met dents( tikjes) om er zo voor te zorgen dat deze knop niet door de trillingen van de muziek gaat bewegen.

ik dacht zelf aan Deze
64 pulsen/omw en met puls schakelaar.
Heeft helaas geen dents( die heeft farnell niet)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto%20print2.jpg

deze was eerder al door een reparatie bedrijf vervangen wat niet geholpen heeft.

Mogelijk zit het probleem niet in de encoder,..maar aangezien alles in IC voetjes zit .. wip dat IC er eens uit,.. controleren op vuil en er terug in...
En de common aansluiting van een encoder hoeft niet altijd in het midden te zitten..

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Arco

Special Member

Als de encoder al eerder is vervangen zonder resultaat, heeft het toch geen nut om dat nog eens te doen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mogelijk zit het probleem niet in de encoder,..maar aangezien alles in IC voetjes zit .. wip dat IC er eens uit,.. controleren op vuil en er terug in...
En de common aansluiting van een encoder hoeft niet altijd in het midden te zitten.

De encoder is tijdens de reparatie door het bedrijf door een niet orgineel type verangen.

Vuil het ic voetje zou kunnen, ook al lijkt me dit vrij sterk.

De common aansluiting van de door mij gebruikte encoder zit in het midden(net effe gecontroleerd).

wat ik denk is dat de encoder vervangen is door een mechanisch(door mij ook) en dat er er optische encoder in heeft gezeten.

[Bericht gewijzigd door Stefan999 op vrijdag 29 augustus 2014 18:47:49 (11%)

Arco

Special Member

Als de pulsen maar kloppen maakt het weinig uit of het een optische of mechanische encoder is. Kloppen de A/B pulsen wel?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 augustus 2014 18:53:13 schreef Arco:
Als de pulsen maar kloppen maakt het weinig uit of het een optische of mechanische encoder is. Kloppen de A/B pulsen wel?

A en B klopt (heb ze voor de zekerheid toch even omgedraaid)

Ik denk dat de pulsen uit een optische encoder verschillen met die uit een mechanische.

In de datasheet klik van de chip staat niet dat deze een mechanische encoder ondersteunt. Ze hebben het enkel over een magnetisch en optische encoder.

Op 29 augustus 2014 18:53:13 schreef Arco:
Als de pulsen maar kloppen maakt het weinig uit of het een optische of mechanische encoder is. Kloppen de A/B pulsen wel?

Pardon???

http://www.farnell.com/datasheets/1718057.pdf
Quote:
Contact Bounce (15 RPM) ..... 5.0 ms. maximum**

**Devices are tested using standard noise reduction filters. For optimum performance, designers should use noise reduction filters in their circuits.
EndQuote.

http://html.alldatasheet.com/html-pdf/71313/LSI/LS7084/95/2/LS7084.htm…
(pagina 2)
Quote:
TRANSIENT CHARACTERISTICS:
A, B inputs: Validation Delay ..... Max. 85 ns (10.0V), 100 ns (9V), 160 ns (4.5V).
EndQuote.

1/ Dus de encoder-contacten kunnen (volgens de specificatie) tot 5 ms (milliseconden) lang bouncen.
2/ En de Quadrature clock converter LS7084 heeft (bij 5V) pakweg 150 ns Validation Delay. 150 ns (nanoseconde) = 0,15 us (microseconden) = 0,00015 ms (milliseconden).

Hoe vindt dan "noise reduction" plaats voor bounces van de mechanische encoder die langer duren dan "pakweg" 0,00015 ms?

@Stefan999
Mij dunkt dat er door de LS7084 geen/nauwelijks "noise reduction" plaats vindt van welke mechanische bounce dan ook.

Als je "single shot" kan meten met bijvoorbeeld een redelijk snelle meerkanaals scope of LA (Logic timing Analyser) en de juiste trigger instellingen, kan je het bouncen van de encoder en de daaruit resulterende clock pulsen die uit de LS7084 komen wellicht zichtbaar maken. Zo niet, zou ik inderdaad een optische encoder proberen.

Arco

Special Member

Zoals reeds gezegd maakt het weinig uit. Een optische encoder heeft ook bounce (4mS make/10mS break). Zie: http://embrace.grayhill.com/embrace/IMAGES/PDF/I-06-08.pdf
Ik nam aan dat er een fatsoenlijk ic aan die encoder zat, bounce moet je altijd rekening mee houden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TS schiet niets op met onterechte aannames en ook maar weinig met "laagwaardige" encoders met ongeschikte specificaties voor gebruik met de LS7084, anders dan de wetenschap dat zulke encoders in onderhavige situatie geen goede oplossing bieden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 september 2014 19:09:07 (43%)

Wel raar dat de knop in 1 richting raar werkt, ik verwacht ergens een slecht signaal vanaf de chip.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Merk op dat er een aantal logisch fundamenteel verschillende encoders met klikjes zijn:

- AB is 11 op iedere klik
- AB is 00 op iedere klik
- AB is 11 op de ene klik, 00 op de volgende

Ik kwam hier ook pas achter toen ik er zelf eens een aan een Uc wilde knopen. Ik had bij sommige fouten inderdaad het effect dat hij maar één kant op werkte, maar dan ook niet goed op de stap.
De datasheets waren niet erg behulpzaam.

Het lijkt mij een beetje jammer dat in de "top van de high end" apparatuur ic voetjes zijn gebruikt. En voor zover ik op de foto kan zien, ic voetjes van slechts matige kwaliteit.
Voorts is van de schroeven met ringen of flenzen op de foto onduidelijk of die misschien onbedoeld ergens contact mee maken en daardoor eventueel storing introduceren.

Op 29 augustus 2014 18:46:27 schreef Stefan999:
Vuil het ic voetje zou kunnen, ook al lijkt me dit vrij sterk.

Lijkt me helemaal niet sterk. Zoals hierboven ook gezegd, die voetjes zijn het goedkoopste van het goedkoopste soort. Als het nog van die mooie "gedraaide" types waren zou je gelijk hebben, nu niet. Past niet bij de "top van high end" :-) Ik zou het chippie er maar even uithalen (of gewoon vervangen voor de zekerheid).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Waar heb je de oude orginele?

De orginelle encoder is tijdens de reparatie door het bedrijf weg gegooid/niet mee geleverd.

Wat ik nog even wou toevoegen is dat de stekker voor de encoder 5 pinnen heeft.

De eerste 4 zijn (GND,A, B, switch).

Op de 5de pin meet ik geen spanning,misschien stond hier eerst 5v op voor een optische encoder welke nu defect is.
Ik zag wel soldeer resten op deze pin zitten(waarschijnlijk door het reparatie bedrijf gedaan)

Wat ook zou kunne is dat 5de pin de A of B pin is, en dat daardoor de encoder niet goed werkt.

Wie weet wat het effect is van een encoder met de A of B niet aangelsoten ?

Ik heb een hier foto hier gevonden van een zelfde type versterker met orginele encoder(met een volume knop die helemaal niet meer doet).
Bij die versterker is de encoder getest en ook de de twee zeer grote programeerbare chips. De bovenste chip bleek corupt, vervanging van deze chip heeft niets geholpen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/aragon_stageone_circuit_05.jpg

Lijkt op de foto toch een normale(mechanische encoder) aan het formaat te zien, denk er daarom aan om de LS7084 chip te vervangen in de hoop dat daar het probleem zit.
Deze chip is tenslote verantwoordelijk voor de vertaling van de 2-bit quadrature code uit de encoder.

De LS7084 chip is vrij exotisch(farnell heeft hem niet ), moet dus even kijken hoe ik daar aan ga komen.

In de datasheet van de LS7084 zag ik het volgend:
"RBIAS (Pin 1)
Input for external component connection. A resistor connected
between this input and VSS adjusts the output clock pulse width
(Tow). For proper operation, the output clock pulse width must be
less than or equal to the A, B pulse separation (TOW <= TPS)."

Ik zou kunnen proberen de RBIAS waarde aan te passen om te zien of dat iets helpt. De TOW is afhankelijk van de gebruikte enocder.
Zou dus kunnen dat de door mij geplaatste encoder een grotere TOW heeft en dat de knop daardoor vreemd doet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 september 2014 19:09:40 (56%)

Dat "reparatie bedrijf" geeft redelijke bedenkingen...
Ook onderdelen blijven jouw eigendom,ze zouden op z'n minst contact kunnen opnemen wat er mee te doen...
Ik zie hier wel een PCB met de encoder erop. misschien zaten hier de storingsonderdrukkende ontkoppel C's in SMD op....
tja en die zijn nu weg..

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Dat reparatie bedrijf is echt klote, heeft niet alleen de encoder weg gegooid.
Ze hebben namelijk ook de aluminium volume knop beschadigd, lijkt er op dat ze dat met een bijtel gedaan hebben.
De reparatie knop bestond uit een encoder met daar onder een paar druk knopjes aan elkaar gebakken op experiment pcb.
Zeer slecht allemaal, zeker als je bedenkt dat het een set is van ca 40,000 euro.
Er is ca 600 euro betaald voor de waardeloze reparatie, belachelijk natuurlijk.

Ontkoppeling/debouncing is volgensmij niet nodig omdat dit in de chip verwerkt zit.
wel is het zo dat deze chip gemaakt is voor optische/magnetische encoder, deze hebben geen debouncing nodig en misschien geen ontkoppeling.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 september 2014 19:08:43 (23%)

Op 1 september 2014 18:02:15 schreef Stefan999:
... zeker als je bedenkt dat het een set is van ca 40,000 euro..

Misschien vroeger, dus "was".
Na veroudering, mishandeling, mislukte reparatie(s) en intussen terechtgekomen bij een beginnende prutser resteert slechts de schrootwaarde.

"beginnende prutser" ? haha ik weet niet hoe wat jij doet/ je zelf ziet, maar ik zie mezelf echt niet als prutser.

Heb een diploma Elektrotechniek, Mechatronica en bijna Industriële automatisering(hbo).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 4 september 2014 18:34:42 (41%)

Haal die LS7084 er uit, en sluit op plek van de uitgangen op de print een Arduino ofzo aan waar mee je de uitgangspulsen van de LS7084 emuleert. Als het dan wel goed gaat zit het idd in de combinatie van LS7084 en de encoder. Afhankelijk van het resultaat kun je dan de encoder nog aan de Arduino hangen en deze als LS7084 laten functioneren.

Kortom met 1 uurtje testen weet je of het in de achterliggende logica zit, of de LS7084 of de encoder of de combinatie van beide.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

Valt er met een scoop/logic alalyser niet te zien wat er fout gaat ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vast wel, maar die moet je dan ook hebben. Een logic analyser lijkt mij het meest geschikt. Die heb ik wel, maar zou toch de Arduino route volgen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 4 september 2014 13:20:51 schreef Roland van Leusden:
Haal die LS7084 er uit, en sluit op plek van de uitgangen op de print een Arduino ofzo aan waar mee je de uitgangspulsen van de LS7084 emuleert. Als het dan wel goed gaat zit het idd in de combinatie van LS7084 en de encoder. Afhankelijk van het resultaat kun je dan de encoder nog aan de Arduino hangen en deze als LS7084 laten functioneren.

Kortom met 1 uurtje testen weet je of het in de achterliggende logica zit, of de LS7084 of de encoder of de combinatie van beide.

Ik heb een nieuwe LS7084 chip besteld, als dat niet werkt ga ik testen met een arduino.