Stationsklok pulsgever

Hallo allemaal,

Ik heb weer even in mijn rommelkast gekeken en daar kwam ik weer mijn stationsklok tegen die ik een keer uit een grofvuil container heb weten te vissen.

Enfin, deze klok kan op 12V & 24V gelijkspanning werken. Echter, wanneer ik er 12V op zet werkt deze niet (niet genoeg kracht om de wijzer verder te draaien). Wanneer ik 24V gebruik werkt het wel zoals het hoort (gelukkig). Ik had er destijds geen zin in om er verder naar te kijken maar ben er nu dus achter dat het 24V gedeelte nog wel goed werkt. De spoelweerstand is 2,01k Ohm.

Ik heb een schakeling gevonden in deze 2 onderwerpen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/7601
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91230/1/pulsgever+stationsklo…

En in het laatste onderwerp is er ook iemand die een verhoogde spanning moet hebben, echter kom ik er niet helemaal uit hoe hij dit gedaan heeft.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen? Solderen e.d. kan ik prima, maar zelf schakelingen met IC's bedenken lukt mij op dit moment nog niet (nabouwen vanaf een schema e.d. is geen probleem). Zou het ook veel werk zijn om deze schakeling alleen een bijv. 2 sec. puls af te geven en dan de stroomtoevoer naar de spoel afknijpen? Of is dit niet nodig met deze hoge weerstand?

Ik zal eerdaags proberen om wat foto's van de klok toe te voegen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Meest simpele oplossing:
Bouw de schakeling gewoon en zet een bipolaire elco in serie met de spoel van je klok.

Doordat de elco in de wisselende richting oplaad, zal er telkens alleen een puls door de spoel lopen.
Met de waarde van de elco zul je moeten experimenteren, ik zou beginnen met 100uF.

In plaats van een bipolaire elco, kun je ook twee gewone elco`s in serie zetten, met de pluspolen aan elkaar.
De waarde van de elco`s moet dan wel het dubbele zijn (100uF bipolair = 2x 200uf gewone elco`s)

Ok, dit gaat me nog wel lukken denk ik :)

Ook misschien enig idee hoe ik de schakeling op een hogere spanning kan gebruiken (24V DC)? Dit was mij n.l. in de bovenste 2 discussies niet duidelijk.

Alvast bedankt voor je reactie, zeer gewaardeerd!

P.S. Helaas nog niet toe gekomen aan de foto's. :(

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 september 2014 20:59:39 (50%)

Met een beetje geluk werkt het ook op 12V.
De elko zal immers geladen worden tot 12V.
Bij het geven van de -12V puls zal de elko eerst ontladen, om vervolgens in de andere richting op te laden.
Dit ontladen geeft een (hele)korte puls van 12V die opgeteld bij de 12V die je uitstuurt van tesamen 24V.
Misschien red je het er net mee, even experimenteren dus :-)

Bij mij gaat dat truukje prima; zie alhier.

De elco hoeft overigens niet bipolair te zijn als je 24V wilt halen. Voor 48 V (een volle brug op 12V + elco) moet dat wel, ik zet er dan twee in serie.

Ok, ik zie dat bij jouw schakeling er één tussen hangt van 1000uF, kan ik dit ook berekenen a.d.h.v. een of andere formule, hoeveel dit moet zijn?

Bipolaire Elco is toch een elco zonder polariteit (zonder min-teken erop)?

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 september 2014 20:59:50 (46%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Volgens mij moet je de spanning omschakelen.
de ene keer + -, de andere puls - +
Dat moet dan bij 24 Volt.
Je zou zoiets met een a-stabile multivibrator kunne maken.
Onlangs heb ik zoiets gemaakt met een Siemens LOGO!
dan is het allemaal appeltje eitje.
Belangstelling voor het programmatje, stuur me een prive mailtje

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hallo allemaal,

Ik weet dat het erg lang geleden is dat ik heb gereageerd, maar ik wilde toch nog even de oplossing posten die ik heb toegepast.

Het is uiteindelijk de bipolaire elco geworden (200uF). Werkt perfect!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie tijd/moeite/etc. :) Super bedankt! Nu kan de klok mooi verder tikken ;)

Voor de nieuwsgierigen onder ons, het betreft een klok van het merk 'nedklok', model 4004. Ik neem aan dat dit een industrieklok is en geen stationsklok.