Ik heb hier een trafo liggen welke ik graag wilde gebruiken voor de labvoeding van deze site. Ik meen mij te herinneren dat bij de labvoeding eerst (een tijdje terug) een trafo van 2x15V, 2x2.66A vermeld stond. Mijn trafo is 2x15V, 2x50VA. Kan ik deze hier dan wel voor gebruiken?

Tevens viel mij op tijdens het solderen van de printplaat dat T2(=BC141) 'verkeerd om' gemonteerd moet worden, klopt dit?
(ik dacht dat ik daar ooit ook iets over gelezen had, maar kan het niet meer terugvinden...) Kan iemand hierover misschien uitsluitsel geven?

Ja hoor je kan dat schema in grote delen zo overnemen.
Een trafo waar je meer stroom uit kan halen is geen probleem, pas wel je brugcel (die 4 diodes) aan.
Maar dat hangt ook af van hoeveel je wilt afnemen.
50VA komt uit op zo'n 4,1 amp per wikkeling secundair.

Ik zou echter niet het maximale eruit willen halen.
60% van het totale om hem niet over te belasten.

Edit fuzzbass heeft gelijk het is 3,3 amp. ik toetste
delen door 12 ipv 15volt.

[Bericht gewijzigd door wintervogel op ]

Je trafo levert 50 VA / 15 V = 3,33 A per wikkeling, dus dat is ruim voldoende.

Beetje offtopic: wat me opvalt is dat er 2x50 VA op staat. Dat is m.i. een vreemde manier van vermogen opgeven van een trafo. Meestal wordt bij 2 secundaire wikkelingen toch alleen maar het totale vermogen van de trafo opgegeven, dus 2x15V, 100VA. Weet je zeker dat het 2x50 VA is, en niet 50VA?

Op 13 juli 2004 15:41:39 schreef Monty:
Tevens viel mij op tijdens het solderen van de printplaat dat T2(=BC141) 'verkeerd om' gemonteerd moet worden, klopt dit?
(ik dacht dat ik daar ooit ook iets over gelezen had, maar kan het niet meer terugvinden...) Kan iemand hierover misschien uitsluitsel geven?

De emittor, lubje aan de behuizing, zit aan R7. De collector = behuizing aan P1.
Zal het print ontwerp ff bekijken en eventueel updaten.

De trafo mag 2x15 of 2x12V zijn. Bij 2x15V is de maximale uitgangsspanning ±30V. De LM317 kan daar prima mee overweg.
Als je de voeding verandert voor een 3A versie door 2xLM350 te gebruiken, moet de trafo 2x12V zijn. De ingangsspanning wordt anders te hoog voor de LM350.

[edit] volgens mij is de printlayout goed.

Brugcel is de B80C2300-1500, ik kon geen duidelijke datasheet vinden, echter in een pdf-je staat alleen 2,3A/1,5A.

Wat betreft het vermogen: dit staat letterlijk op het ettiket:
sec. (1) : 15V~ / 50VA
sec. (2) : 15V~ / 50VA

over de transistor, idd, het 'lubje' zit aan R7, maar dan moet ik de middelste poot verbuigen, anders staat die aan de verkeerde kant.

[Bericht gewijzigd door Monty op ]

Op 13 juli 2004 16:02:50 schreef Monty:
Brugcel is de B80C2300-1500, ik kon geen duidelijke datasheet vinden, echter in een pdf-je staat alleen 2,3A/1,5A.
....
over de transistor, idd, het 'lubje' zit aan R7, maar dan moet ik de middelste poot verbuigen, anders staat die aan de verkeerde kant.

Brugcel kan maximaal 2,3A aan indien gekoeld en 1,5A ongekoeld. De voeding kan echter toch maar 1,5A leveren maximaal.

BC141 - Dan moet de shape in mijn printontwerpprogje fout zijn.

BC141 - Dan moet de shape in mijn printontwerpprogje fout zijn.

dat zou kunnen, het is geen ramp, ik keek alleen even vreemd op, dat is alles...

Edit: nog een vraagje:
De secundaire kant heeft wit/rood en zwart/groen als aansluitingen, klopt het dat ik in dit geval de rode en zwarte draad moet doorverbinden om als 1 middenaftakking te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Monty op ]

Krijgt die bc141 nu niet te veel op zijn donder?
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/19/2
Misschien is de bd135 beter.

Op 13 juli 2004 16:13:11 schreef Monty:
[...]

De secundaire kant heeft wit/rood en zwart/groen als aansluitingen, klopt het dat ik in dit geval de rode en zwarte draad moet doorverbinden om als 1 middenaftakking te gebruiken?

Als je dr draadkleuren vermeld in de volgorde zoals ze op dr trafo staan, wel.
FF meten als de spanning lager is dan 2x15V heb je ze in tegenfase in serie gezet.

@wintervogel. De BC fungeert hier als stroombron, hij wordt slechts handwarm.

Die voeding is zeker aan te bevelen.
Een trafo van 2x15 Volt geeft meestal geen problemen, de gestabiliseerde spanning na de bugcel is dan zo'n 42 Volt.
Het kan problemen gaan geven als je veel met lage spanningen (onder de 3 volt) gaat werken want dan staat er meer dan de toegestane 37 Volt over de spanningsregelaar en schiet dan in de beveiliging (had ik ook last van http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/125939 ).
Zodra je dus LM350's gaat gebruiken dan zou ik je wel aanraden om een 12 Volt trafo te gebruiken.

Op 13 juli 2004 15:54:24 schreef Fuzzbass:
Beetje offtopic: wat me opvalt is dat er 2x50 VA op staat. Dat is m.i. een vreemde manier van vermogen opgeven van een trafo. Meestal wordt bij 2 secundaire wikkelingen toch alleen maar het totale vermogen van de trafo opgegeven, dus 2x15V, 100VA. Weet je zeker dat het 2x50 VA is, en niet 50VA?

Op zich is dit goed. Als er 100 VA zou staan zou je kunnen denken dat, als je maar 1 wikkeling gebruikt, je uit die ene wikkeling dus 100 VA zou kunnen halen. Op deze manier zie je duidelijk dat je bij gebruik van 1 wikkeling je dus max 50 VA uit de trafo kan halen.

Ok, iedereen hartelijk dank voor alle info.
Ik moet alleen nog een goed koellichaam zien te vinden en dan is ie klaar...
Ik laat nog wel weten als ik tegen andere problemen aanloop...