opsporen 100Hz brom dmv Oscilloscoop

Sorry heren ik zat nog steeds op de 1 e bladzijde te reageren/editten met mijn duffe hoofd...
Zie nu pas de reactie' s hier.

Linker plaatje dus op 5ms rechter op 10 ms. voor alle (on) duidelijkheid.

Ondertussen stuurtorren vervangen, door gematchede paartjes omdat ik dit toch al van plan was om de Dc offset omlaag te brengen.
Deze is nu 6 mV. En het geritsel uit de tweeter lijkt nu ook weg, cq stabiel, de brom is dus nog zachtjes aanwezig.

De diode brug als 1e verdachte, ik had ' m gisteren bijna besteld via de link van Raaf, maar had daar nog even mee gewacht.

Maar..
Stel dat ik nu aan de voedings elco's wil gaan meten, kan ik daar dan zo maar de probe op zetten , met de scoop in de AC stand of heb ik dit verkeerd begrepen?
Daar hier natuurlijk flink wat meer spanning op staat.
Maar het is wel hetgeen wat ik mij al een tijdje afvroeg hoe ik dat aan moest pakken.

Bedankt voor jullie tijd !

RAAF12

Golden Member

Je kan gewoon op de elco's meten, dus de aarddraad van de probe zet je vast op het chassis dat is het gemeenschappelijke aardpunt en vervolgens meet je op de + en de - van beide elco's.
Als het beeld te groot/klein is verdraai je de devision switch tot ie mooi past op het raster. Dan kan je vakjes tellen en zien wat de waarde top-top is.
Doordat op de AC stand van de scope een condensator in serie wordt geschakeld meet je alleen de wisselspanning die op de elco's van de voeding staat.
Elke scope kan die + en - 70V DC spanning aan van de versterker voeding. Oude scopes gaan vaak tot 250V of hoger. Dat staat in de specs of op het front gedrukt, bij de BNC ingang van de scope.
Als het signaal te groot is, en buiten beeld valt, kan een 10:1 verzwakker probe gebruikt worden, maar in dit geval kan je gewoon de verzwakker van de scope gebruiken.

Mooi dat dat het gewisper in de tweeter weg is. Nu nog een nieuwe brugcel erin, en spelen maar..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 september 2014 22:38:09 schreef SteekVlam:
Linker plaatje dus op 5ms rechter op 10 ms. voor alle (on) duidelijkheid.

Als je iets belangrijks in je post veranderd, is het netjes de oude getallen/woorden doorgestreept te laten staan. Nu is het net alsof we in onze posts daaronder onzin zitten te verkopen.

Ook de nieuwe getallen kunnen niet kloppen. Nu zeg je dat links de hokjes 5ms zijn, de periode dus 5ms, en rechts de hokjes 10ms, de periode dus 20ms. Dat is dus links 200 Hz en rechts 50 Hz.

Ook de amplitude is rechts anders dan links. Die instelling moet dus ook anders zijn.

De nieuwe offset van 6mV is mooi, maar ook 71mV zou geen ramp geweest zijn. Dat is een vermogen van ongeveer 0,0006 W in de luidspreker. De meeste kunnen dat extra vermogen wel hebben. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@ Frederick en een ieder die ik in verwarring heb gebracht:

Sorry , ik ververste de pagina en had niet ver genoeg naar beneden gescrold, waardoor het voor mij leek alsof er nog niemand gereageerd had, dat had men wél, maar op de volgende pagina die ik dus niet zag, anders had ik het zeker laten staan en op een volgende reactie pas veranderd, ik snap het probleem helemaal, welgemeend excuus. :-)

Ja die offset... Ik begin er een beetje dwangmatige neigingen van te krijgen geloof ik.
Mijn vorige object uit de verzameling had ik van 250mV terug naar ik geloof 3 mV gekregen, dus wordt ongelukkig, van versterkers die boven de 50mV. komen en aangezien ik toch bijna een AH tas vol met transistoren besteld had, en druk aan het matchen ben geweest, hebben die dingen ook nog uiteindelijk hun nut. ;-)

@ Raaf:

Hartstikke bedankt voor je duidelijke aanwijzingen, dit is wat ik zocht en leer zo langzamerhand een beetje op een veilige manier de (on) mogelijkheden van de scoop kennen, en hoe en waar toe te passen.
Ik heb nog een aantal versterkers liggen die ik t.z.t. weer aan de praat wil krijgen, en wil een beetje leren waar ik mee bezig ben.

Met met de scoop kan ik pas aan het einde van het weekeind wat gaan uitvogelen.
Eerst een beetje muziek maken.

Iedereen nogmaals bedankt, voor het bijscholen. ;-)
Ik heb de diodebrug besteld, en zal hier verder verslag uitbrengen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je niet gezien had dat er al op gereageerd was, is het je te vergeven dat je nog editte. :)

Wel denk ik nog dat je de plaatjes of de getallen verwisseld hebt, zodat we dan, met de nieuwe getallen, alsnog naar 100 Hz zitten te kijken. In dat geval zou de brug mogelijk niet de schuldige zijn.

Maar goed, kwaad kan het ook niet even te proberen, en diodebruggen zijn nogal oneindig houdbaar als reserve.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je hebt (alweer) helemaal gelijk, voorbeeldje van haastige spoed is zelden goed...

Ik had de foto's met de telefoon gemaakt en naar mijzelf gemaild om de beelden te verkleinen en aan elkaar te plakken met Irfanview, en daar is het fout gegaan.

Dus uiteindelijk links 10 ms en rechts 5 ms.

Al blunderend de Zomer door... ;-)

10 en 5 msec? weet je het zeker? dan is het toch 100 Hz en is de brug buiten verdenking.

Ja ik kan het schaamte icoon niet zo snel vinden, maar we zijn weer bijna terug bij af...
Desalniettemin wel iets wijzer...

Ik vrees langzamerhand voor een permanente ban... ;-)

rbeckers

Overleden

Maak in het vervolg ook een foto van de knoppen van de scoop.
M.b.t. de scoop. Gebruik zoveel mogelijk een 10:1 probe.

Dat ga ik zeker doen, en ook minder gehaast.
Morgen kan ik er weer even mee verder gaan. :-)

En na een paar uurtjes meten en plakken en knippen...

Dankzij de tips hier ben ik alweer wat wijzer, en durfde ik vol overgave met de probe in de versterker te roeren. ;-)

Ook kwam ik spelenderwijs achter een handige "memory" functie op de scoop, wat het beeld duidelijk laat stilstaan.

Hieronder het bovenaanzicht van de Elco's die ik doorgemeten heb om de boel wat te verduidelijken.
Ook hoop ik dat ik de spanningen bij de foto's goed geinterpreteerd heb, want dit is nog vrij onbekend terrein voor mij.

Ik ben druk aan het inlezen geweest en heb iets gelezen dat de rimpelspanning max. 5% mag zijn van de gelijkgerichte spanning.
De gelijkgerichte spanning is 80V. dus zou ik niet meer dan 4V. rimpel mogen hebben, bij de elco's gemeten.

2 Knapen van 4700uF 100V.

http://www.uploadarchief.net/files/download/300elcos.jpg

Ik begon te meten op de meest linkse en wel op de min en kreeg onderstaand plaatje.
( klopt het dat ik hier een 100Hz rimpel meet van +/- 75mV.?)

http://www.uploadarchief.net/files/download/min%20links%20300.jpg

Door naar de plus van de rechter elco op onderstaand plaatje. (klopt het dat ik daar een rimpel meet van 3V.?)

http://www.uploadarchief.net/files/download/plus%20rechts%20300.jpg

Op de andere polen kon ik niks noemenswaardigs meten, het leek eerder iets van stoorsignalen,opgepikt door de probe.

Met de probe gemeten aan de speaker uitgang kreeg ik het volgende onderstaand plaatje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/probe%20uitgang%20300.jpg

Nu wilde ik vergelijkingsmateriaal hebben en heb ook de elco's gemeten van een versterker die een vervwaarloosbare brom heeft en die zien er uit als de 2 onderstaande plaatjes.

Wat mij opvalt is dat de sinus er hieronder veel gelijkmatiger uitziet.
Let op dit is dus een ANDERE versterker.
(bijna 1 V.?)

http://www.uploadarchief.net/files/download/c1%20plus%20150.jpg

(Hieronder bijna 50mV.?)

http://www.uploadarchief.net/files/download/c2%20min%20150.jpg

Het is een heel fotoboek geworden onderhand, maar in iedergeval iets minder kans op misverstanden en wisseltruc's. ;-)

Nogmaals dank voor alle tips en voor julle geduld.

RAAF12

Golden Member

Nog geen nieuwe brug erin gezet zo te zien? <G>

plaatje 1 50mV*3*10=1.5Vtt
plaatje 2 100mV*5*10=5Vtt

Aangenomen dat je een 1:10 probe gebruikt en de bereiken resp. 50mV en 0.1V
op de schakelaar zijn.

Gezien de fluctuerende waardes van de laadspanning op de elco's zou er eerst een nieuwe diodebrug in kunnen, dat is de kortste klap en daarna verder meten.
Behalve wat ruis er ritsels op de LS uitgang vergt dat ook nader onderzoek.
Wellicht dat ie boven de gehoorgrens staat te genereren.

De nieuwe brug is nog een brug te ver (weg), want deze moet uit Italië komen, dus die is nog met zijn reis bezig.

Hoe kwam ik erop dat plaatje 1, 75mV. was:
omdat ik de amp/div op 50mV had staan en ik maximaal 1,5 hokje/vierkantje omhoog/omlaag telde. (1,5 x 75mV.)

En bij plaatje 2, omdat de amp/div op 1 V. had staan en ik maximaal 3 hokjes telde. (3 x 1V.)
Dacht ik het bijna te snappen, maar zo eenvoudig is het dus niet.

De probe heb ik op 1x laten staan, omdat ik hiermee al het e.e.a. goed kon zien. (dacht ik).
Dus nu zal de uitkomst nog anders zijn.(vrees ik) ;-)

Ik vraag mij af welke meetwijze betrouwbaarder is aan LS uitgang.
Of met de probe of rechtstreeks via BNC op de scoop?

RAAF12

Golden Member

Geef niet bij dit soort spanningen is een 1:10 probe nergens voor nodig.
Die gebruik je a. bij hele hoge spanningen omdat de verzwakker van de scope niet voldoende is of b. Bij het meten van signalen waarbij de capaciteit van het meetsnoer foutieve waarden geeft.

Het niet betrouwbaarder, met dit soort lage frequenties en hoge niveaus kan je met of zonder verzwakkerprobe meten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 7 september 2014 22:43:21 (18%)

rbeckers

Overleden

Je kunt die redenatie ook omdraaien. ;)
Altijd een verzwakker probe gebruiken zolang de signalen niet te klein zijn.

Als er dan iets fout gaat, dan is de scoop beter beschermd.

Handig om te weten. :-)

Stel dat ik de DC spanning over de elco's wil meten bijvoorbeeld dan is die 10x verzwakker zeker handig.
Zou ik dan die rimpel ook een beetje kunnen zien of is dit te rooskleurig bedacht,?

rbeckers

Overleden

Rimpel meet je meestal met de scoop op AC.

In DC stand moet je de versterking van de scoop zodanig terug draaien dat de rimpel onooglijk klein wordt.
een mogelijkheid om toch in DC te meten is een spanning in antiserie aan te brengen in de meetkring.

overigens, als ik naar je rimpelplaatjes kijk, dan heb je fout gerekend.(denk ik :-) )

groeten

Kris

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 9 september 2014 18:45:13 (21%)

RAAF12

Golden Member

Op 9 september 2014 17:28:15 schreef SteekVlam:
Handig om te weten. :-)

Stel dat ik de DC spanning over de elco's wil meten bijvoorbeeld dan is die 10x verzwakker zeker handig.
Zou ik dan die rimpel ook een beetje kunnen zien of is dit te rooskleurig bedacht,?

Zet de cal potmeter op nul en de dev switch op 10V
Dan is 1 vakje op het scherm 10V

En zet de scope op DC

Met een snoertje (of een omschakelbare probe op 1:1) kan je zo gelijkspanning meten.
En als het buiten beeld valt is met de position potmeter het beeld weer naar beneden te 'trekken'

Gewoon een beetje met de scope spelen dan krijg je al lerende door hoe het werkt.

Ik gebruik voornamelijk 1:10 probes, uit de tijd dat ik direct in netgevoede triac schakelingen mat heb 1 mooie Coline 1:100 probe overgehouden.

Bij het gebruik van verzwakkerprobes moet je natuurlijk de amplitude meetwaarde op het scherm ook delen!

je kan natuurlijk niet naar beneden blijven "trekken" zoals raaf voorstelt. Op een bepaald moment loopt de DC versterker in de scoop "vast" , dus voor 70mV rimpel goed zichtbaar te maken op bijna 80 V DC lukt dat niet meer.
vandaar het idee met de voeding in antiparrallel.

een 1:100 probe lost dat ook niet op, alles wordt kleiner, ook de AC die je goed zichtbaar wil maken. (maar voor de rest zijn dat prettige probes, natuurlijk)

groeten

Kris

RAAF12

Golden Member

@Steekvlam heeft 80V headroom op het scherm (8 vakjes) dus kan hij zijn +70V met ripple prima zien op het 10V bereik van de ingangswitch zonder een externe verzwakker te gebruiken.

edit hieronder

Blijkbaar een geval van cognitieve dissonantie. Ik ga geen topic kapen en wacht wel af tot de @TS zich meld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 10 september 2014 11:11:26 (27%)

??? het gaat over ene rimpel van 150 mV en de andere voeding wat meer. Hij meette met een 1:1 probe. Die wordt echt niet goed zichtbaar met 10V/div.

groeten

kris

Ik begin (zeer) langzaam maar zeker wat meer inzichten te krijgen gelukkig, en ik begrijp nu ook dat de vakjes verkeerd geteld heb, je moet de hele sinus in de AC stand tellen en niet alleen boven de nullijn natuurlijk. ( ja je hébt ze er af en toe bij.. ;-) )

Mijn brugcel is binnengekomen via evilbay bij een kammeraad die dagelijks met evilbay bezig is, dus hopelijk kom ik rond het weekeinde aan de brugcel operatie toe.

Voorlopig valt eerlijk gezegd de ventilator die in de versterker meer op dan de brom, maar ik ben benieuwd. ;-)

Nu ik toch zwaar aan het profiteren ben van jullie kennis, is het formeren van pas gekochte beker elco's raadzaam of is dat overkill, daar dat ik dat met deze elco's namelijk niet gedaan heb.

RAAF12

Golden Member

Nieuwe laagspanning elco's formeren is niet noodzakelijk voor het gebruik.
Bij voeding elco's in buizenversterkers wordt het wel gedaan. Dan 'groeit'
het oxidehuidje wat langzamer en is de kans op doorslag tijdens het aanzetten van het apparaat kleiner.
En als je rimpel wilt zien/meten gewoon de scope op AC zetten. De DC component daaronder is minder belangrijk.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 10 september 2014 21:34:35 (18%)

Update:

Ik heb onderhand de nieuwe brugcel erin geplaatst, en alle (soldeer) contacten nog eens goed nagelopen.
Met de ventilator uitgeschakeld, hoor je als je erg je best doet op 20cm afstand van de luidspreker conus nog een zacht brommetje.
Gezien het vermogen van de versterker zal dit wel binnen de grenzen van het aanvaardbare liggen. ;-)

Mag ik iedereen nogmaals bedanken voor jullie inzichten en geduld.