Koelkastlek repareren en opnieuw laten vullen?

Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Dat wordt dus heel goed zoeken naar iemand in de buurt die het in eigen tijd kan en wil doen of de koelkast helaas afschrijven. (Gebeurt er dan nog wel iets goeds met alle prima werkende onderdelen, zou het zo zonde vinden als alles op de vuilnisbelt beland?)

@hurricane: ik woon in Noord Nederland, in de buurt van Groningen en zie dat jij in België woont, dus dat kan vast niet uit? :-)

Ik vrees dat dat 'iets' uit de richting van de groentenwinkel is ;-)

Mvg Oswald

Misschien op Werkspot deze opdracht plaatsen,dat is het makkelijkst.

Overigens tape het gat wel af, anders komt er te veel vocht in het systeem en dan ook nog een nieuw droogfilter. Zijn niet duur, maar moet dan ook vervangen worden en kost tijd. Gas kost overigens ook niet veel.

Lijkt wel een rage aan het worden:

Of wil je niet geloven dat het echt zo is?

http://www.klusidee.nl/Forum/viewtopic.php?t=91097

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op woensdag 3 september 2014 18:42:45 (16%)

maartenbakker

Golden Member

Nou begrijp ik dat het hier om een Siemens gaat die al een jaar of 6 oud is.

Dan verandert mijn advies toch wel, want daar zitten leidingen inwendig die na een jaar of 5 a 10 doorroesten (bij voorkeur problemen geven na verhuizing, vanwege de trillingen) en dan ook verlies van koelgas geven.

De koelkast leefde dus al in geleende tijd en dan een grote herstelling uitvoeren die het snel optredende en niet repareerbare nieuwe mankement niet verhelpt, is alsnog zonde.

Mijn herziene advies: koop een Italiaan (Whirlpool bijvoorbeeld) of voor iets meer geld een Liebherr/Miele. Qua prijs/kwaliteitsverhouding wel ongeveer met elkaar te vergelijken en een flinke slag beter dan Bosch/Siemens en Chinese bouwmarktmerken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 september 2014 20:01:26 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zie dat s.oldeerbout nog wel wat in te halen heeft hier op co tov klusidee posts :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb het al druk zat :) ,gelukkig komen hier genoeg juiste oplossingen.
@maartenbakker weet niet 100% zeker of het hier om hetzelfde toestel gaat.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op woensdag 3 september 2014 21:01:17 (35%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 3 september 2014 09:56:44 schreef IlseI:
(Gebeurt er dan nog wel iets goeds met alle prima werkende onderdelen, zou het zo zonde vinden als alles op de vuilnisbelt beland?)

Ik vrees van niet. Maargoed, sommige hobby-isten schijnen wat te kunnen met zo'n compressor... (Ik niet, maar bij V&A raak je 'm wel kwijt)

De rest van de kast... Mwah. Misschien iemand die een peltierkoelkast wil bouwen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Och wat stom, mijn excuus s.oldeerbout! Dat is een post van mijn vriend waar ik niet vanaf wist en gaat dus inderdaad wel over dezelfde koelkast! Mijn post is dus niet wantrouwend bedoeld naar het andere forum of naar u! Mijn vriend en ik hebben gewoon heel slecht gecommuniceerd in alle hectiek. ;-)

Wat mij betreft mag er een slotje op nu. Ik ben heel blij met al jullie reacties. Erg fijn hoe meegedacht is in oplossingen. Leerzaam ook. Ik ben ook blij dat s.oldeerbout toevallig ook nog (net op tijd) dit bericht gezien heeft en de link met het andere bericht gelegd heeft, want hierdoor kon Maarten mij nog adviseren niet alleen een nieuwe, maar vooral ook een heel andere koelkast terug te kopen! Ik ga maar eens googelen op whirlpool, miele en liebherr koelkasten. :-)

Heel erg bedankt allemaal en ik kom hier zeker terug, mocht ik ooit weer een vraag/probleem hebben!

Hartelijke groet,

Ilse

PS. @lucky luke: jammer! En wat is v&a? (En ik zal ook eens googelen op peltierkoelkast haha (geen idee)

Lucky Luke

Golden Member

Vraag en Aanbod advertentie. Een vriend van me heeft een compressor (Zo'n ding voor perslucht) opgeknapt met een oude koelkastcompressor, en als ik me goed herinner hebben een paar mensen van dit forum een oude koelkastcompressor in gebruik om vacuüm te leveren voor een desoldeerstation.

Peltierkoelkast is een koelkast zonder compressor, maar met peltierelementen als warmtepomp. Wat je nu overhebt is alvast een koelkast zonder compressor, helaas zijn die peltierelementen nogal duur en vreten ze stroom. Dus ik weet niet of dat nu wel zo'n goed idee is voor een fullsize koelkast.

Uhm, ken je een natuurkundige ofzo die toevallig net een goed warmtegeïsoleerde kast zoekt? :) (Of een microbioloog? Of iemand die graag yoghurt maakt ofzo?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
jerome

Golden Member

Op 3 september 2014 00:20:51 schreef chopper:
Het hardsolderen van de koperen leiding dient onder een konstante stroom van stikstof te geschieden om inwendige korrosie tegen te gaan onder het hardsolderen.

Industrieel zal dat zo wel gebeuren, maar de hersteller aan huis doet het heus niet zo voor consumenten spul. Heb 2 keer hobbymatig een motor-compressor vervangen, en stikstof heb ik niet in huis. Geen oxide probleem ondervonden. Las er dan ook direct een ventieltje van een autoband bij. Heel handig om te vullen.

Arco

Special Member

Ik gebruik al een tijdje een compressor als vacuumpomp, werkt prima!...

http://www.uploadarchief.net/files/download/compress_1.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/compress_3.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@jerome:
Koellingen zoals ook airco's wordt er onder stikstof hardgesoldeerd, het is zelfs een STEK http://www.stek.nl/ eis en daar vallen koelkasten ook onder. (F-gassen)
Als er geen stikstof wordt toegepast tijdens hardsolderen van koper, kan er aan de binnenzijde van de leiding oxidatie optreden. Deze oxidatievlokken (soort hamerslag) kan het systeem vervuilen en verstoppingen veroorzaken.

DE OLDE

Overleden

Doe het (zo nu en dan) al 40 jaar zonder stikstof :) Ik doe geen Stek, ik ben niet gek :) :)Ik moet de eerste verstopping nog tegen komen; zal best eens gebeurd zijn, dan is de vraag is het van het solderen of komt het ergens anders weg.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Chopper, je zegt het ook goed F gassen. Tegenwoordig is R600a eeen vrij verkrijgbaar goedje dus niets STEK meer. Ik ben ook geen STEK maar een hoop geleerd van een koeltechnicus en gaat altijd OK. Ben wel met je eens, ik doe uit milieu overwegingen geen R12 en 134A kasten meer. Trouwens ook verboden.

Jullie hebben gelijk R600a valt niet onder de F-gassen regeling
het is iso-butaan gas en is dus vrij van stek.
toch blijf ik onder stikstof solderen, de binnen las is dan mooi schoon.

Aangezien er maar 1 vul punt in een huishoud koelkast zit kun je er van uit gaan dat de fabrikanten zonder stikstof de leidingen solderen.

Op de stek opleiding leer je dat er uitsluitend onder stikstof druk mag worden gesoldeerd omdat er anders een roet afzetting aan de binnenzijde van de leidingen afzet.
Dit kan ellende in het koelsysteem later geven.

Huishoudelijke koelkasten vallen niet onder stek omdat zij over het algemeen minder dan 500 Watt aan aandrijfvermogen hebben.

Ook worden er geen ventielen in huishoud koelingen gebruikt omdat dit een hermetisch gesloten systeem hoort te zijn en met R600a is dat maar beter ook omdat je van die kneuzen hebt die gaan lopen te experimenteren met dit soort ventieltjes.
Ze "hebben op internet gelezen dat er te weinig gas in zit en vullen dat met aansteker gas wel even zelf bij".

hoorde pas van een koeltechnier van een airco bij een bedrijf die was vervangen wegens uitval. de oude unitleidingen waren zachtgesoldeerd door eigen personeel, terwijl dat bedrijf zelf airco's maakt voor mobiele toepassingen. die zouden beter moeten weten dus..

meen trouwens dat koelingen onder stek vielen als er meer als x kg koelmiddel inzat? losse diepvrieskisten van een supermarkt doen al een 1500w maar stellen verder niks voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zodra er meer dan 3Kg gas in de koeling zit, is deze logboek plichtig.
Tegenwoordig vallen de koelingen met een vulgewicht van 1Kg en minder niet meer onder stek.

Dus de kneuzen en knoeiers kunnen weer aan airco's prutsen.
Zowel vaste opstellingen en mobiele airco's.

bprosman

Golden Member

Gelukkig, Mogen "wij als kneuzen" dan weer een split unit airco uit de bouwmarkt aansluiten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hmm, m'n splitunit werkt nog prima na 7,5 jaar draaien. zelf aangesloten destijds :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 september 2014 10:50:49 schreef testman:
hmm, m'n splitunit werkt nog prima na 7,5 jaar draaien. zelf aangesloten destijds :)

voor dat aan te sluiten moet je uiteraard niet hardsolderen :-)

Dan lijkt mij dat zachtsolderen met resintin (resist-2) (zilver zacht soldeer) wel deugdelijk genoeg is , of toch niet ?
chemies en mechanisch veel sterker dan tinsoldeer .
ik soldeerde vroeger buisvoetje ermee ivm hoge temperatuur

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

zachtsolderen is helemaal niet sterk genoeg voor koelinstallaties. (Druk en vibraties)

Hardsolderen is het enige dat deugt op lange termijn.

Maar voor het aansluiten van een split-unit moet je in principe helemaal niet solderen, zijn Flens (flare)koppelingen.

groeten

Kris

klopt, er zaten al leidingen op rol bij die zo aangesloten konden worden. ik had voor de zekerheid een tromp setje geleend van een kennis, maar niet nodig gehad. wel moesten de gaten in de gevel groot zat worden zodat de koppeling erdoor kon. voor de zuigleiding was dat een 25mm boren..

ik hoorde van die koeltechnieker dat 10 meter leiding geen punt was voor de aanwezige hoeveelheid koelmiddel in de buitenunit. koelgas bijvullen was pas bij meer meters leiding nodig ( dacht een 20+ )

zo'n airco stelt niet zoveel voor, pas is een nieuwe koeling bij een klus van t werk ingeschakeld, deze doet er 7 weken over om naar -30°c terug te koelen, is ook maar een loods van 15m hoog. hoofdverdeler aldaar weegt maar 2 ton :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer