Siemens vriezer oververhit

Beste iedereen,

Ik heb vorige week mijn koelkast, wasmachine en vriezer mooi weggestopt/ingebouwd.
Nu bleek vandaag dat de ventilatie bij de vriezer toch wat tegen viel waardoor deze (denk ik) oververhit is geraakt. Ik was dit weekend niet thuis, maar hij was vandaag bijna helemaal ontdooit.

Het gaat om een tweedehandse Siemens GS10DN20/01 van toch al een paar jaar. Ik heb hem een halve dag laten afkoelen, aangezien zowel de compressor als de radiator heet waren.
Als ik hem aan zet gaat het groene en rode lampje branden en wordt hij ook niet koel. De compressor hoor ik wel aangaan (het normale zoemende geluid) en wordt echt heel snel heet. Moet binnen 10sec mijn hand eraf halen. Radiator verandert niet van temperatuur.

Enig idee wat er stuk zou kunnen zijn? Of moet ik wat meer geduld hebben en de vriezer nog even met rust laten?

ps. Ik heb pas een multimeter gekocht, maar kan hier nog niet mee werken. Dus met wat uitleg zou ik nog wat door kunnen meten

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Je kunt hem 24 uur uitzetten en kijken (hopen) dat e.e.a. nog goed komt als olie en koelmiddel weel gezakt is. Maar ik vrees het ergste als 'ie erg heet is geweest.
Weet je zeker dat je geen leidingen hebt beschadigd met inbouwen?
Vriezers en koelkasten kun je niet helemaal inbouwen, de 'radiator' op de achterzijde zit daar niet voor niets, die moet zijn warmte kwijt kunnen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Echt ingebouwd is hij niet. Het is gewoon allemaal behoorlijk krap bij mij.
Ik kon geen beschadigingen of lekkages vinden. Ook gaat de compressor gewoon 'normaal' aan. Hij koelt alleen niet heel snel. En ik durfde hem ook niet langer dan een kwartier aan te laten staan omdat de compressor zo heet werd en de rest niet van temperatuur veranderden

High met Henk

Special Member

Wilde gok...
je hebt de vriezer liggend verplaatst, rechtop gez3t en meteen ingeplugd??

klassiek foutje, compressor overleden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nee daar had ik dan weer wel aan gedacht. De vriezer heeft na het verplaatsen bijna een dag stil gestaan. Ook heeft de vriezer het bijna 2 weken gewoon gedaan en is toen pas oververhit geraakt.

Arco

Special Member

Als de condensor zijn warmte niet kwijt kan, wordt het minder koud in de kast. Daardoor gaat de compressor langer draaien, waardoor alles nog heter wordt en nog minder koelt.
Uiteindelijk draait de compressor dan continu, en daar is 'ie niet voor gemaakt. (zeker niet als alles bloedheet is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ofwel is het met vervoer al fout gegaan ergens, ofwel is door de hitte de olie mee in de koelleidingen getrokken en is de verdamper verstopt door de olie. de compressor bouwt dan meteen max druk op en valt uit. een keer uitzetten en meteen insteken zal resulteren in het klikken vrij snel na de start, net als normaal de systeemdruk te hoog is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@studentjee
Waarschijnlijk is de compressor nu overleden. Door de hoge condensor temperatuur en dus hoge persdruk heeft deze flink op zijn donder gekregen en lekt er nu een persklep. Het lekken van de persklep veroorzaakt de snelle opwarming van de compressor.

Ik weet niet waar je ongeveer woont, misschien woont er iemand in de buurt die de vriezer koeltechnisch kan controleren / herstellen.

Als je in de omgeving van Echt-Susteren woont kan ik, afhankelijk van het soort gas en compressor wel eventueel een goede 2e hands compressor inlassen en hervullen.

[Bericht gewijzigd door EL83 op maandag 8 september 2014 22:26:40 (18%)

Ik gok eerder op een kapotte zuigklep, de perskleppen kunnen meer hebben dan de zuigkleppen, heb al genoeg compressoren open gezien.
Feit is, de compressor draait, perst het koelmiddel niet merr rond en koelt ook zichzelf niet. Door de wisselende drukken warmt deze snel op.
Herstellen? Vergeet het maar. Beter gaan shoppen in een kringwinkel...

@Appel
Je hebt gelijk, het kan eigenlijk alleen de zuigklep zijn. Het (hete) persgas blijft dan circuleren in de compressor en warmt snel op. Als er een verstopping aan het begin van het cappilair zou zitten, zou de compressor alle koudemiddel in de condensor opslaan en juist in een diep vacuum draaien en weinig warmte afgeven.

Bedankt voor alle reacties.
Ik kan gelukkig ergens een goedkope tweedehandsje ophalen.
Dus ik houd het erbij dat de vriezer helaas overleden is.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 8 september 2014 18:22:10 schreef studentjee:
Het gaat om een tweedehandse Siemens GS10DN20/01 van toch al een paar jaar.

Bij mij rijst de vraag of de vriezer niet defect is aangeschaft?

Nu ga je weer een tweedehands ophalen.
Wees er 100% zeker van dat die goed werkt voordat je hem in je busje laadt....