Vinden van de juiste zekering voor transformator 220v

Hoi,

Ik heb een +12V / -12V voeding gemaakt met deze transformator. Alles werkt perfect, maar ik wil graag de transformator beveiligen met een zekering aan de 220V kant.

http://s18.postimg.org/45bfgpo55/transformator.jpg

Hoe bereken ik nu de juiste amperage voor de zekering?

http://s4.postimg.org/6upsvkfcd/transformator2.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 11 september 2014 18:06:14 (10%)

rbeckers

Overleden

Secundair vermogen is 2x15VA. Dit is ong. gelijk aan het primair vermogen.

P = U x I

Delen door 230V geeft 0,13A. Dus 0,16A. Traag is bij trafo's meestal de betere keuze.

Edit:
Wat tips:
koellichamen groter kiezen.
per regelaar 2 diodes toevoegen. Diode t.b.v. +12V met anode aan GND en kathode aan +12V. Die staat dus in sper.
Diode in sper over de regelaar. Idem -12V

[Bericht gewijzigd door rbeckers op donderdag 11 september 2014 20:07:09 (37%)

Dank je. Dus je pakt altijd het totaal van het secundaire vermogen, in dit geval 2 x 15 = 30VA / 230 V = 0,13 A. Dat secundaire vermogen is dus ook altijd gelijk aan het primaire vermogen? Ik kan er bij toekomstige projecten vanuit gaan dat dat zo is en deze berekening toepassen?

Je verhoogt met 0,03A, dit is zeker om een soort van buffer te vormen tussen maximale belasting en de werkelijke overbelasting, of om pieken op te vangen?

Die diode in sper, zijn dat niet de 2 aangesloten LED's, deze leds heb ik als ik het goed heb geïnstalleerd zodat de LM7812/LM7912 op spanning komen.

rbeckers

Overleden

Het primaire vermogen is wat groter dan het secundaire.
Dat i.v.m. de verliezen, grofweg tussen 5 en 25%.
Niet elke waarde in zekeringen bestaat en wat marge.

Nee, zie datasheet.

Ok, kan je me dan uitleggen waarom ik 2 diodes zou toevoegen? Ik wil graag begrijpen waarom voordat ik iets doe. Zo werkt dat met alles in mijn leven. ;)

rbeckers

Overleden

Bij regelaars met aan de uitgang elco's kan het gebeuren dat door die elco er, bij het uitzetten, een negatieve spanning over de regelaar staat.
Dat is niet goed voor de regelaar.

Bij het aanzetten van een schakeling kan een regelaar sneller zijn dan een andere regelaar. De positieve spanning kan dan even negatief zijn en omgedraaid voor de negatieve spanning.
Dat geeft problemen voor een aantal onderdelen.

Dus per regelaar 2 diodes plaatsen. In de datasheet staat nog meer.