Voorraadje aanleggen

Wat zou jij simpele schakelingen noemen?

ik vind het nabouwen van dingen al leuk, maar ik bouw ook alleen dingen waar ik direct wat aan heb, zoals bijvoorbeeld dus de speedohealer, gas analyzer of dat soort dingen.

als je het kant en klaar moet kopen ben je tussen de 100 en 400 euro kwijt, zelf maken kost je dan vaak maar 20 euro, dat vind ik wel leuk ;)

@ericp
Kom blijkbaar uit de zelfde buurt aan de volgende text te lezen :)

Vroeger, heel lang geleden, toen ik nog jong was, had je in de buurt diverse zaken. Radio Kleinhout in Haarlem. Tesamen met Display. Riton in Heemstede. Kleinhout is niet meer. Display is overgenomen (en heet nu anders). Doet nog wel wat in onderdelen, maar alleen 'mainstream'. Riton idem. En beiden overleven niet meer op de onderdelen, maar om de 'meuk' eromheen: de bel voor de oude buurman, een lampje, stuk antennekabel. De tijd dat het op zaterdag vol stond met mensen die een lijst hadden met wat ze aan onderdelen wilden hebben, is definitief voorbij.

Heel herkenbaar!
Wat me wel opvalt dat bij het "oude display" nu Euro-sound het de laatste tijd een stuk drukker is geworden met zelfbouwers.
De winkel is echt behoorlijk veranderd en heeft zelf erg veel party spul en is nu een middenstelling vol met bakken met allemaal onderdelen zoals zakken met audiocaps etc
Was er vorige week en toen kwam ik amper de winkel in omdat ze net de inventaris van een elektronica zaak hadden overgenomen(ARP uit tilburg)
En mocht even in het magazijn kijken tjee wat een spullen
Er staan gewoon een paar honderd raaco kastjes:)
Volgend hun website hebben ze ook spullen van stuut en andere overgenomen
Volgens mij is dit nu de grootste elektronica winkel uit de regio
Helaas is Kleinhout al jaren dicht was een leuke winkel met het treintje met onderdelen in de etalage

EricP

mét CE

En vergeet niet... de KENNIS die die zaken hadden. Ik ben wel eens bij Riton geweest voor wat stukjes K9. Kreeg ik wat meer onderdelen: vervang die ook maar, die komen er in de volgende 2 weken er achteraan. Daar kan ik wel wat mee...

Eurosound ligt voor mij wat onhandig. Ik kom er nog wel, maar eigenlijk alleen als het echt haast heeft en ik het elders niet kan krijgen - met dank aan de gemeente Haarlem voor hun parkeerbeleid.

Weet er iemand rond Almere een zaak die op zaterdag open is?
Kan ik morgen weer even shoppen

:)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op vrijdag 12 september 2014 21:27:42 (22%)

maartenbakker

Golden Member

Voordeel van Eurosound is dan wel weer dat je (als student bijvoorbeeld) er met het OV makkelijk komt. De toegankelijkheid daar voor auto's wordt overigens niet zozeer door het parkeerbeleid (dat ook niet ideaal is trouwens, een ideaal beleid heb ik nog nergens gezien, altijd weer andere zwakke plekken) onmogelijk gemaakt, maar door het heilloze en geldverslindende plan rond het stationsplein (dat ongetwijfeld nog een keer over moet binnen nu en een paar jaar).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten
Tja de gemeente Haarlem en het stationsplein pfffff wat een flop
Zal in de toekomst alleen maar erger worden in de grote steden
Een kennis van me woont in Leiden en komt met de trein als hij onderdelen haalt bij "display"
en is er dan in 15 min omdat ze zowat op het stationsplein zitten
Misschien ook wat voor de topic starter even met de trein naar Haarlem
Ze hebben genoeg Party setjes met componenten
Ik kocht vorige week een zal met allerlei "audiocondesatoren en elco's voor nog geen 5 euro en het waren het er zeker 100 stuks
Erg leuke winkel en met dumpelektronica :)\Daar over gesproken we hebben de Baco ook nog gelukkig

OV? nee bedankt!
als ik morgen langs ga (als ze open zijn?) pak ik de motort wel ;)

Ja is ook een idee met de motor die kan daar gewoon op de stoep:)
Geen parkeerkosten met een motor misschien ook een idee voor mij
Misschien zien we elkaar daar morgen wel
Ga begin van de middag weer even struinen tussen de spullen
er zou een hoop binnengekomen zijn deze week
Er lag van de week erg veel vintage spul in de winkel

maartenbakker

Golden Member

Vintage? Dan ga ik er ook eens kijken. Morgen zal wel niet lukken, dan spring ik dinsdag even op de fiets.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 september 2014 22:20:08 (68%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

@sanscorp
Begin simpel zoals Jochem ook schrijft.
Bijv. knipperlicht m.b.v. een NE555.

Dat schema van dat speedgeval zou ik iets beter beveiligen tegen stoorpulsen.

Over het opbergen van de voorraad al nagedacht?

De speedo werkt goed, zelfs zonder 0,1uF condensator op de spanningslijn (pin 14 van PIC).

Dat kan op de motor wel anders zijn want daar zit je dichter op het motorblok.

Ik ga nog eens goed kijken naar beschikbare schema's en dan straks maar wat onderdelen halen in Haarlem om mijn tweede speedohealer af te maken.

Hoe kan ik de boel beter ontstoren? voordat ik onderdelen ga halen :)

En ja..opbergen is ook een dure hobby. Ik weet nog niet hoe of wat.

EricP

mét CE

Als je de ruimte hebt, zie dan toch maar dat je Raaco kastjes (of een goede kloon) krijgt. Al het andere is tot op heden geldverspilling geweest: het ging er toch na verloop van tijd weer uit.

rbeckers

Overleden

@sanscorp

Mogelijke aanpassingen:

4,7 Ohm 1W voor D2, 0,1uF parallel aan C4.
100 ohm tussen Q2 en output.
1N4002 anti parallel aan C5.
5V6 zener over Q2.

alleen de anti parallel snap ik niet helemaal, heb ik het zo goed geïnterpreteerd?

en kan ik ipv de 4002 ook de 4004 gebruiken of is dat nou juist niet de bedoeling? de laatste heb ik nog liggen namelijk :)

word wel steeds drukker en dus groter, zo past het helemaal niet meer in mijn motorfiets haha.

https://drive.google.com/file/d/0B0BR4lkN3odkR0Z5RUFLd0tZWEk/edit?usp=…

rbeckers

Overleden

Nee, de 1N4004 of 1N4002 moet met anode aan GND en de kathode aan de +5V.
De zener moet tussen collector en emitter van Q2.

ah ok, dan zou het zo dus goed moeten zijn.
schema ge-update.

Ik vraag me dan alleen af wat de 1N4004 naast C5 nog doet en waarom je + aan gnd hangt :P in mijn ogen maak je op deze manier kortsluiting?

https://drive.google.com/file/d/0B0BR4lkN3odkNVJ6OUJWUXJ0NmM/edit?usp=…

fred101

Golden Member

Nee, dat geeft geen kortsluiting. Dan zou hij andersom moeten zitten. Ik mis bij die regelaar twee 100 n condensators. Een ervoor en een erna beide zo dicht mogelijk bij de regelaar.

Zelf zet ik altijd een diode in sper over de regelaar heen. Zo kan de spanning na de regelaar nooit hoger worden dan er voor. Daar kunnen regelaars namelijk niet zo goed tegen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 september 2014 10:16:54 schreef fred101:
Nee, dat geeft geen kortsluiting. Dan zou hij andersom moeten zitten. Ik mis bij die regelaar twee 100 n condensators. Een ervoor en een erna beide zo dicht mogelijk bij de regelaar.

Naast de 100uF en 10uF condesatoren nog 2 100nF condensatoren??

Op 13 september 2014 10:16:54 schreef fred101:
Zelf zet ik altijd een diode in sper over de regelaar heen. Zo kan de spanning na de regelaar nooit hoger worden dan er voor. Daar kunnen regelaars namelijk niet zo goed tegen.

Da's dan de 1N4004 die nu rechts van C5 getekend staat toch?

Ik ben gister zoals gepland bij hf elektronics geweest. Mooie voorraad en lang blijven hangen. Heb alle onderdelen voor mijn laatste projectje en meteen een kleine voorraadje keramische condensatoren meegenomen :)

Goed geholpen, helaas wel anderhalf uur rijden heen en terug.

Ze zijn zelfs goedkoper dan "de goedkoopste van Nederland" en dat vind ik altijd interessant haha

Nu ben ik begonnen aan een wide- and smallband lamda display. Nog even een samlle van de pic16f88 afwachten en dan kan ik ook mijn speedo calibrator afmaken.

Het schema van het lambda display komt uit het silicon chip magazine, de hex heb ik gekocht via de website voor 2 euro.

Voorlopig vermaak ik me weer, ik heb nog tot woensdag vrij dus.

Ik snap het niet: Is het goedkoper om naar Haarlem of Amsterdam te rijden dan om het gewoon op te laten sturen? Zoveel kost dat toch niet? Bovendien scheelt het veel tijd, en tijd is geld. Ook vrije tijd.

Misschien hou je meer van motorrijden en winkelen dan van geld besparen? :)

Ik heb een signature dus ik ben
maartenbakker

Golden Member

Vroeger had ke ook zoiets als off-line social networking, en dat gebeurde dan vaak aan de balie van een electronicawinkel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geld besparen kan je niet alleen nu maar ook in de toekomst.
Het was mooi weer en ja motorrijden is ook een hobby, dus ben ik lekker een stukje gaan rijden EN heb ik "nieuwe contacten" opgedaan; Mijn gezicht laten zien, meer meegenomen dan de bedoeling was en ook meer korting gekregen dan dat ik in online bestelling had gedaan.

Een rondje flevoland was ook leuk geweest maar had me "niets opgeleverd" en zo heb ik het gecombineerd.

Ook weet ik nu dat het een fatsoenlijke zaak is en dat ik rustig aan kan komen met vragen. Dus kan ik nu ook met een gerust hart online bestellen.

geld besparen kan op vele manieren, maar vaak als ik bezig ben en ik wil iets af krijgen dan ga ik liever nu een uur op de motor zitten dan dat ik het online besteld en morgen binnen krijg. da's één van mijn zwakkere punten haha.

Vrije tijd staat bij mij overigens niet gelijk aan geld. Sterker nog, ik verdien er geld mee door dingen zelf te doen. Tuurlijk kan je je auto voor 80 euro per uur naar een garage brengen, kan het ook gewoon zelf vervangen voor 0,- per uur.

tuurlijk kan ik kant en klaar een speedohealer kopen voor 100 euro, maar wat ik nu heen en weer gereden heb en er uiteindelijk mee bespaard heb is vele malen meer.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op dinsdag 16 september 2014 13:18:18 (20%)

Iemand ervaring met deze setjes?

Setje HQ?

of

omdat Niels aangehaald is. Iemand wel eens gemeten/bekeken aan NIels van Samenkopen zijn setjes?

fred101

Golden Member

Setje Russische weerstanden met onbekende specs. Er staat geen tolerantie op, geen tempco etc. Alleen dat ze high quality precision zijn volgens de verkoper. Alleen zegt dat niet veel.
Aan de zwarte pootjes te zien hebben ze ergens een behoorlijke tijd gelegen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs