Velleman K8004 (PWM) mist ineens vermogen

De PWM die ik al maanden gebruik om een motor aan te sturen, laat het nu gedeeltelijk afweten.

De motor draait nu alleen nog op een zeer lage snelheid, terwijl hij voorheen tot vol vermogen kon worden ingesteld.... Dat het niet aan de motor ligt is zeker, want ook op een andere werkt de PWM niet naar behoren.

Kan dit een onderdeel van de PWM zijn welke overleden is, of moet ik het probleem bij de voeding zoeken?

Alvast bedankt voor jullie tijd en goede advies! :-))

Veel zit er niet op dat printje, dus meten is weten, vooral rond de mosfet.
Meet eens alle componenten uit, opgepast bij R8, R9 en R10, die staan parallel en lage weerstanden zijn moeilijk uit te meten zonder ze uit te solderen aan één kant.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Moet dat niet de K8004 zijn, of duiden ze een kant en klaar module met een P aan?

Als je in het bezit van een scoop bent, meet dan eens op het knooppunt van D1 en D2 en op pin_11 en pin_14 van de SG3525. Het knooppunt van D1 en D2 is de gate aansluiting van je mosfet, als je aan de externe potmeter draait moet je op dat punt een veranderend pwm signaal meten. En kijk ook even naar de hoogte van dat signaal, dat moet minimaal het zelfde zijn als je voedingsspanning op je schakeling.

Dat het niet aan de motor ligt is zeker, want ook op een andere werkt de PWM niet naar behoren.

Dit is toch een beetje tegenstrijdig.

En kijk ook de voeding eens na.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beide bedankt tot zover :-))

Inderdaad P8004 moet K8004 zijn.

Voeding is 24v en als ik deze meet houd ik daarvan iets meer dan 22v over. Bij open en dicht draaien veranderd het PWM signaal, maar niet tot het beoogde niveau...

Op D1 en D2 heb ik +/-9v gemeten en op de plek van de DC load +/-4v bij volledig open potmeter.

http://s29.postimg.org/sf4d4drd3/Knipsel_k8004.jpghttp://320volt.com/wp-content/uploads/2008/11/sg3525-schema.gif

Thevel

Golden Member

Op D1 en D2 heb ik +/-9v gemeten

Dat is niet goed, het mag niet meer dan 5V zijn.
Wat meet je op pen 13 van het IC?

Tussen pin 12 en 13 meet ik met dichte pot 5,11v en met open pot 4,88v...

Nu heb ik 18,5v op de load, dus denk dat ik net iets verkeerd gemeten heb. De eerder genoemde 9v op D1 en D2 klopte iig wel.

[Bericht gewijzigd door aes op zondag 14 september 2014 03:58:35 (47%)

Lambiek

Special Member

Lees dit ook eens door, er schijnen meer problemen te zijn met die dingen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/116936

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Tussen pin 12 en 13 meet ik met dichte pot 5,11v en met open pot 4,88v...

Dat lijkt dus in orde.

De interne schakel torren van de SG3525A zijn verbonden met pen 13 aan Vref (5,1V)
De spanning op OUTA en OUTB kunnen dus nooit hoger zijn dan 5,1V
Het is dus vreemd dat je 9V op D1 en D2 meet.

Mogelijk is de FET (T2) gesneuveld, deze kun je eenvoudig testen:
- Soldeer D1 en D2 los, de spanning op de motor moet nu nul volt zijn.
- Verbind de gate van T2 met pen 13 van het IC, de motor moet nu max. draaien.

Lambiek

Special Member

In principe mag de BUK555-60B niet stuk gaan van 9VDC op de gate, volgens de datasheet mag de max gate spanning 15VDC bedragen.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Maar dat die 9V niet klopt is wel duidelijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Werkt weer!!

Heb drie contacten schoon gemaakt waar corrosie op zat (pin 9, 10 en 15). Het IC heb ik vervangen met een die ik nog had liggen. Ook heb ik het ogenschijnlijk gefrituurde onderdeeltje rechts naast het IC vervangen.

http://s18.postimg.org/5h6dvzt95/DSCF1682.jpg

Wat de oorzaak was van de corrosie en beschadiging zou ik nog wel willen weten...

Hugo Welther

Moderator

De corrosie lijkt op een vocht probleem.
Wat je vervangen hebt is een diode, D1 of D2.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.