Optische module uit een wiel-muis

Hallo,

Heeft iemand misschien een specificatie of een typenummer van een optische sensor zoals die worden gebruikt in wiel-muizen. Ik bedoel dan niet een enkele (of dubbele) fototransistor maar een module met drie pootjes waarop de +5V en de - worden aangesloten, en de derde pin de uitgang is.

Met een scoop heb ik gezien dat er in rust op ong. 55Khz dubbele spikes uitkomen. Tussen de twee spikes een korte tijd en een wat langere tot de volgende twee spikes. Als je het wieltje de ene kant op beweegt wordt het signaal tussen de spikes hoog, en als je de andere kant opdraait wordt het signaal tussen twee opeenvolgende setjes spikes hoog.

Nu zou ik dus precies willen weten hoe dat werkt door de spec van zo'n ding te bestuderen.

Vast bedankt voor jullie hulp !

Arco

Special Member

Wat aan het wieltje zit is een rotary encoder. Kan optisch of mechanisch zijn...

http://www.overclock.net/content/type/61/id/945980/width/600/height/400

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie reacties. Hier een paar foto's van de opto-module waar ik het over had:

https://www.flickr.com/photos/116072943@N05/15079257467/in/set-7215764…

De module is het zwarte blokje. Er staat alleen EL of LT op. Ik ben dus op zoek naar een datasheet van zo'n ding.

Voor de volgende keer: Plaats die foto nu meteen. Uit je text begreep ik dat je JUIST NIET dit ding bedoelde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoek hier eens.

Het zijn 2 fototransistors in 1 behuizing.

LDmicro user.

Sorry als ik verwarring had gesticht door mijn tekst. Ik dacht toch dat die duidelijk was: ik bedoel niet een dubbele fototransistor, maar een module waar het signaal uitkomt dat ik beschreef. De foto laat zo'n module zien (het zwarte blokje LQ1), en het is geen dubbele fototransistor...

Arco

Special Member

Zoals reeds is gezegd, die zwarte blokjes zijn (dubbele) fotofransistoren.
(Ik zie trouwens niet in wat 't speciaal met een wheel-mouse te maken heeft, zit in elke oude computermuis)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat zijn het dus niet: de behuizing zal misschien hetzelfde zijn, maar er zit meer in dan alleen fototransistors. In rust (als het wiel niet draait) komt er het signal uit zoals in m'n eerste post beschreven.

En je hebt gelijk wat betreft de wheel-mouse. Ik had beter bal-muis kunnen zeggen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 17 september 2014 14:33:44 (33%)

Er komt geen signaal uit er staat signaal op. Door het bewegen van de muis worden de transistors belicht en gebeurt er wat. Jij ziet het pulspatroon veranderen.

I thought, I thought of everything

Mhhhh.Zou ik er echt zo naast zitten? Zou kunnen natuurlijk, maar hoe verklaar je dan dat een pootje aan de +5V hangt, een andere aan de -, en er slechts eentje aan het IC aangesloten zit. Twee fototransistors op één signaal pin?

Om het zeker te weten zal ik het IC eens loskoppelen en nog eens meten.

Bedankt voor je reactie !!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 17 september 2014 14:33:56 (28%)

Op 17 september 2014 12:08:06 schreef maxva:
... Twee fototransistors op één signaal pin?

Dat geloof ik niet, de middenste is normaal gezien + bij gemeenschappelijke collector en de - bij gemeenschappelijke emitter.
Van de 2 andere pootjes kun je de signalen uitlezen via een 1K tot 10k weerstand naar de + of de -.
Zo kun je weten in welke richting het wieltje draait.

LDmicro user.

Ik ga het uitzoeken en laat het weten !!

Op 17 september 2014 12:00:19 schreef paulp:
Er komt geen signaal uit er staat signaal op. Door het bewegen van de muis worden de transistors belicht en gebeurt er wat. Jij ziet het pulspatroon veranderen.

Je had gelijk PaulP: Nadat ik de verbinding met het IC had verbroken zag ik dat het signaal inderdaad uit het IC komt en niet uit de Opto module. Het blijft een mysterie hoe het dan werkt: bij de foto's heb ik nu een tekeningetje gevoegd hoe de 'black box' aangesloten is:

https://www.flickr.com/photos/116072943@N05/15084241259/in/set-7215764…

Dus slechts één verbinding naar het IC. Ik heb de module er uit gesoldeerd en met de multimeter gemeten. Ik meet in ieder geval niet vanaf de middelste pin naar de buitenste pin twee keer hetzelfde. Ik vermoed dus nog steeds dat het een combinatie is van twee transistoren met een IC. Iemand enig idee wat voor type dat is?

Nog een meting gedaan: de module er weer in gesoldeerd en gemeten op de signaal pin (zonder dat deze is aangesloten op het IC): 0V, en dat blijft ook 0V als je aan het wieltje draait, willekeurig welke kant op....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 18 september 2014 01:49:46 (94%)

Het is gewoon een dubbele opto transistor. Logitech doet -denk ik- iets heel slims om hem met 1 controllerpin uit te lezen, namelijk de pin snel tussen pull-up en pull-down wisselen en kijken welke tor de pin de andere kant op trekt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dat is precies waar ik aan zat te denken; aangezien de fototransistors via licht worden aangestuurd, kun je er een aan de hoge zijde zetten, en een aan de lage zijde, met het signaal in het midden. Je zult natuurlijk wel een paar weerstandjes moeten opnemen om te voorkomen dat ze stuk gaan als ze beide belicht worden en dus in geleiding gaan. Deze weerstanden gaan vervolgens weer spanningsdelers vormen met de pull-up en pull-down weerstanden in de controller, dus je zult het geheel wel goed uit moeten kienen om in alle situaties op geldige spanningsniveau's te komen. Je kunt natuurlijk ook een analoge ingang van je controller gebruiken (bij sommige controllers kun je dan alsnog de pull-up of pull-down weerstand inschakelen).

Er moet dus wel echt meer dan een paar LEDs en fototransistors in die behuizing zitten; naar mijn idee dus minimaal 2 extra weerstanden, plus natuurlijk de weerstanden voor de LEDs. Je kunt het natuurlijk zelf maken van een standaard lichtsluis met de extra weerstandjes extern.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 18 september 2014 00:32:42 schreef SparkyGSX:
... Er moet dus wel echt meer dan een paar LEDs en fototransistors in die behuizing zitten; naar mijn idee dus minimaal 2 extra weerstanden, plus natuurlijk de weerstanden voor de LEDs. Je kunt het natuurlijk zelf maken van een standaard lichtsluis met de extra weerstandjes extern.

Gelukkig, toch iemand die het met me eens is ;-)... Ik denk ook dat er meer in de behuizing moet zitten omdat a) de pin rechtstreeks naar de controller loopt (niet naar weerstanden of zo) en b) ik met de multimeter (diode stand) niet een pin kan vinden waarop ik twee dezelfde resultaten zie. Dat verwacht je toch met dubbele fototransistors van hetzelfde type.

Op 17 september 2014 23:46:22 schreef Fuzzbass:
Het is gewoon een dubbele opto transistor. Logitech doet -denk ik- iets heel slims om hem met 1 controllerpin uit te lezen, namelijk de pin snel tussen pull-up en pull-down wisselen en kijken welke tor de pin de andere kant op trekt.

Wat ik vermoed is dat er toch 'intelligentie'in de optomodule zit die afhankelijk van de draairichting het signaal tussen de korte pulsen of tussen twee setjes pulsen hoog trekt. Als dat zo is, dan kan het met alleen pull-up: de controller gebruikt pull-up als hij de pulsen naar buiten stuurt, de opto module om aan te geven of er een verdraaiing was en zo ja welke kant op. Overigens had ik in mijn eerste post gezegd dat de frequentie 55Khz was, maar dit gaf de scoop aan omdat hij schijnbaar de tijd tussen de spikes mat (17uS). Een complete cyclus (van de eerste spike van twee tot de 1e van het volgende setje) duurt 200uS, dus de controller meet op ongeveer 5Khz.

Heb gisteravond nog een andere antieke muis gesloopt: daar zitten opto's in die er precies hetzelfde uitzien, maar dit zijn denk ik wel dubbele transistors: middelste pin aan de voeding, buitenste twee gaan naar de controller. Dus niet alle zwarte blokjes zijn hetzelfde, maar dat wisten we natuurlijk allemaal al.....;-)

Arco

Special Member

Schijnbaar een eigen uitvinding van Logitech. (als je genoeg muizen verkoopt loont dat wel... ;) )
Zie ook: http://www.google.nl/patents/US6552716

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2014 08:32:35 schreef Arco:
Schijnbaar een eigen uitvinding van Logitech. (als je genoeg muizen verkoopt loont dat wel... ;) )
Zie ook: http://www.google.nl/patents/US6552716

Zo iets moet het zijn. Goede vondst, bedankt. Als dit een eigen ontwikkeling is van Logitech en er geen documentatie van is, dan kan ik voor m'n hobby-project beter de opto-couplers uit de andere muis gebruiken. Dan maar twee pinnen van de AVR gebruiken...

Bedankt voor jullie reacties!

Je hebt het patent. Dus je kan het patent toch als documentatie zien?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 september 2014 09:24:17 schreef rew:
Je hebt het patent. Dus je kan het patent toch als documentatie zien?

Ga ik ook zeker bekijken of dit overeenkomt met wat ik zie