toch nog wat kontaktspray vraagjes

Na aanleiding van veel lezen heb ik voor mezelf deze handleiding ingeprent:

Als een potmeter/fader vies is:

Kijk of hij uit elkaar te halen is, zo ja:

reinigen met Kontakt WL of Kontakt IPA, in elkaar zetten en smeren met wat 61 (eventueel ultrasoon reinigen),

Zo nee, doorspuiten met ipa of wl en smeren met 61.

Nu hoor ik sommigen zeggen dat ze eerst ook nog kontakt 60 gebruiken voor ze IPA/WL en dan 61 gebruiken. Echter hoor ik anderen zeggen dat je deze stap gewoon niet moet doen ondanks je daarna nog met ipa/wl en 61 aan de gang gaat. Hoe zit dit precies?

Zoiezo weet ik dat alleen 60 gebruiken meer kwaad als goed doet.

Bij schakelaars gebruik ik wel altijd eerst 60 en dan pas ipa/wl en 61

Ook gebruiken sommigen tunerspray 600 of cc390, echter lees ik niet dat dit gebruikt wordt in combinatie met iets?

Hubie

Special Member

@speedy
Als de potmeter open te maken is, dan een zacht potlood ( =grafiet)kopen bij de boekhandel en over het koolbaantje halen,een trucje uit de jaren 50 werkt nog steeds afdoende.

EricP

mét CE

Veel potmeters hebben een drager van de koperbaan van iets wat poreus is. Als je daar contactspray op spuit, dan trekt het er in. Dat spoel je er ook niet zomaar uit. Effectief laat je dus wat achter. Dat zal de reden zijn dat men er niet zo van gecharmeerd is.

contactspray is de snelle oplossing. de pot open halen of vervangen de lange oplossing maar werkt ook langer. open halen en schoonmaken helpt beter als de spray gebruiken. zeker als er wat meer stroom over de pot loopt helpt de spray minder lang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer