batterij opladen

fred101

Golden Member

3 uur, 2 minuten en 35 seconden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik denk dat dat nogal optimistisch is. Eerder ordegrootte 3 jaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

De spanning van een dergelijk piezo-element is onhandig hoog en de stroom onhandig laag. Waarschijnlijk verniel je de accu gewoon door overslag, als het piezo-element niet eerder stuk is.

Beter iets anders zoeken, bijvoorbeeld een handdynamo (knijpkat bijvoorbeeld) als je beweging in energie wilt omzetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 28 september 2014 22:42:17 schreef fred101:
3 uur, 2 minuten en 35 seconden.

Wat, geen honderdsten?

Rew zal wel al een orde-van-grote berekening hebben gedaan, maargoed.

In zo'n batterij zit, afgerond op het nabijste tiental, naar "gokking" zo'n 10.000J
(1.2V*2A*3600s=8640J)

Zo'n klikaansteker zal, gok ik, minder dan 1J leveren per vonkje. (Eigenlijk, ik heb geen flauw idee. Laten we zeggen 1/10J)

Dan moet je dus 100.000 keer klikken. Als het niet een factor 100 meer is, omdat dat vonkje 1/100 joule bevat ipv 1/10.

Laten we zeggen, dat je 1 seconde over een klik doet. Dat ga je niet volhouden en het klikkertje ook niet, maar hey.

Dan moet je een slordige 30 tot 3000 uur iedere seconde blijven klikken.

(Fred gaat blijkbaar uit van 1 joule per vonk. Rew van véél minder)

En inderdaad, die tiende (mili? nano? pico?)joule komt dan ook nog 's in een vreselijk onhandige verpakking.

Koop een opwindzaklantaarn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik kan nergens vinden hoeveel watt/ampere een klikaansteker oplevert best jammer eigenlijk. maargoed. wel dat die maar 20000 keer kan klikken. In ieder geval bedankt allemaal voor de info.

maartenbakker

Golden Member

Nou, hierboven vind je 2 schattingen. De mijne zat een rekenfoutje in dus die laat ik ff bungelen.

Hoe dan ook, met die 20.000 klikjes krijg je je batterij niet vol, zelfs als de spanning en stroom in iets bruikbaars om te zetten waren (en dat zijn ze niet, dus in de praktijk gebruik je een handdynamo/knijpkat).

Als gedachtenoefening is het leuk als je het zelf nog eens probeert na te rekenen of misschien zelfs meten.

Ik ben wel benieuwd waarom je dit eigenlijk wilde, laat je dat nog even weten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 8 oktober 2014 22:58:16 (72%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Je kunt de kracht meten of schatten die je gebruikt bij het induwen. Dat geeft een bovengrens voor de energie.

fred101

Golden Member

Sorry, mijn antwoord was niet serieus bedoeld. Ik dacht dat de vraag dat ook niet was, maar blijkbaar wel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity

Het piezo effect wordt al gebruikt voor energie harvesting.
Vervorming van het kristal worden omgezet in spanning. Een spanning op het materiaal veroorzaakt een omgekeerd effect waarbij het materiaal vervormt. Zie de Wiki en gegeven links op die pagina.

De aantal limiet bij een aansteker ligt waarschijnlijk bij de hulp structuur (het hamertje en de veer) Een piezo luidspeaker of een ultrasoon element gaan tenslotte ook niet in een paar seconde kapot.

Als je ermee wil experimenteren zul je een groter element nodig hebben. Gebruik bv een ultrasoon transducer, of nog makkelijker, een keramisch gitaar element wat op akoestische gitaren wordt gebruikt.
Maar bedenk wel dat het geen perpetuum mobile is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had geen ordegrootte berekening gedaan, maar een onvoorbereide gooi naar de ordegrootte. Ik had de indruk dat de niet-serieus bedoelde "3 uur" behoorlijk aan de optimistische kant zat. Mogelijk ben ik dan te pessimistisch.

Stel: Je hebt een apparaat waar je op gaat zitten, Even fietsen gedurende 5 minuten en je mobiele telefoon accu is opgeladen? Mooi toch?

Rustig fietsen is ongeveer 70W. 5 minuten is 21kJ. Een 2Ah smartphone accu is 26kJ, dus kan je hem 80% opladen, dus van 20 naar 100% vol.

Is te doen. Het probleem is alleen dat we nog geen accus hebben die met dat tempo energie kunnen opnemen.

Aan de andere kant heb je het grapje met de piezo. Als daar een hamer op het kristal slaat, dan vermoed ik dat je daar rond de 99% verlies hebt. Ook al kost het ongeveer een Joule om de knop in te drukken, het kristal converteert 1-10% van de klap in elektrische energie.
(ik dacht altijd dat er met en hefboom een forse kracht op het kristal werd uitgeoefend, maar het blijkt inderdaad een hamer te zijn. Weer wat geleerd).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 9 oktober 2014 08:43:02 schreef fred101:

De aantal limiet bij een aansteker ligt waarschijnlijk bij de hulp structuur (het hamertje en de veer) Een piezo luidspeaker of een ultrasoon element gaan tenslotte ook niet in een paar seconde kapot.

Nou, ik krijg de indruk dat de structuur van het ceramisch materiaal na het opgegeven aantal keer samendrukken, zodanig veranderd is (haarscheurtjes?) dat de spanning niet meer gehaald wordt. Bij een piezo-aansteker die stuk is (zo'n grote om het gas aan te steken) moet je eerst een aantal keer pompen voordat de boel nog wil vonken, en op den duur doet hij gewoon niks meer.

De kunst van energie harvesten met die dingen, zal wel zijn om er steeds zoveel mechanische spanning op te zetten dat er een paar honderd volt uitkomt. Wat groter stuk keramiek, wat kleinere bewegingsuitslag. Dat is voor de omzetting handiger (zeg 400V bij 1mA, ruwe gok) en ik denk ook mechanisch gezien gunstiger. Elementen die met een paar honderd volt een kleine uitslag maken en duizenden uren meegaan, vind je bijvoorbeeld in videokoppen van het V2000-systeem. Maar die zijn op hun beurt weer te klein om bij omgekeerd gebruik stroom op te wekken. Stel je zo'n element maar dan 10 tot 100 keer zo groot voor, vermoed ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Zeeën van tekst, maar Ts heeft nog steeds niet duidelijk kunnen maken wat nu echt de bedoeling is ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het is volgens mij ook zo dat mechanisch naar spanning veel minder lang volhoudt dan spanning naar mechanisch. en ook dat als je grotere blokken neemt zoals keramiek dat de opgewekte hoeveelheid stroom relatief juist minder wordt. veel keramieken kan je met 1 klik per seconde al naar een paar uur weggooien, je kan er dan geen spanning meer mee opwekken (of misschien kan je hem herladen dat weet ik niet). dus het is opzich wel leuk maar als je echt energie wil gaan opwekken en opslaan zal je het piezomateriaal volop vaak moeten vervangen.

Als je met een hamer(tje) er op slaat, gaat het redelijk snel kapot. Ga je 'subtieler' er mee om, dan gaat het echt stukken langer mee. Maar ja, als je in een klein apparaat een spanning wil om vonken mee over te laten springen, dan is subtiel geen optie.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/