BECO TV L6B geen beeld wel geluid

Hallo,

Ik heb een Beco TV welke geen beeld heeft maar wel geluid.
Als je de TV opstart zie je na 10 sec. dat het scherm even wit oplicht en daarna zie je niets meer, alles blijft zwart. Geluid is geen probleem. Ik heb reeds de voedingsprint nagezien, en daar lijkt me alles ok. Ik dacht ergens een condensator te kunnen vinden welke defect was doch niet gevonden. Heeft iemand een tip ? Je kan me ook direct mailen op xxx
Met dank op voorhand.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 september 2014 21:43:36 (2%)

maartenbakker

Golden Member

Geen idee waarom iemand een tip direct zou mailen als het ook gewoon op het forum kan zodat een ander er nog wat aan heeft.

Voor zoekmachines: het gaat hier om een Beko chassis L6B. Service manual eventueel ook onder Grundig te vinden.

De kans is groot dat je met behulp van een felle lamp wel nog vaag beeld kunt zien. De storing zit dan in het backlight. De inverter zit meestal aan de linker- of rechterkant achterop het paneel geschroefd onder een afschermkap. Kun je eens kijken welk merk/type dat is en wat voor trafo's erop zitten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 september 2014 20:24:00 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb alvast de manuel van Grundig gedownload. Ik zal eens zien waar de inverter zit en de gegevens noteren, en zal ook eens de test doen met een sterke lamp.
Ik laat u de gegeven weten.

Nog eens snel gezien naar TV. De inverter zit wel degelijk aan de lnkse kant van het toestel. Maar er is nogal wat demonteerwerk. Vandaag niet zoveel tijd. Ik bekijk het later maar laat u zeker nog iets weten. Reeds dank op voorhand voor de medewerking.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 september 2014 16:22:27 (37%)

Hallo Maartenbakker, eindelijk nog wat tijd gevonden om nog wat verder te werken aan het TV toestel. Ik heb de inverter print gedemonteerd. Het type van de inverter is DARFON V144 4H. V1448.001/J Model V144-001.

De transfo's die op deze print staan zijn 4015A504002(GP).
Ik heb ook ees op de connetors gemeten die naar de lampen lopen. Deze hebben allemaal eenzelfde weerstand van 2.1Kohm behalve één die heeft een weerstand van 41kohm.
Op de print staat ook nog een etiket met volgende gegevens:
VK8914410205 B05 S005842 24-V04-D2H1 Rev.H1.

Hopelijk heb je iets aan deze info, en kan je me verder op pad helpen.
Ik zou nog een foto van de print kunnen doorsturen maar vind niet waar ik een bijlage kan uploaden.

Mvg
Rudy

maartenbakker

Golden Member

Trafo's met een dergelijk typenummer zijn zonder meer verdacht. Als je inplaats van aan de conectoren aan telkens de buitenste 2 pinnetjes van de trafo meet (dus totaal 16 metingen aan 8 trafo's) dan ga je 1 afwijkende meting vinden. Die trafo is stuk. Te verkrijgen onder typenummer 4015A.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maartenbakker,

Ik had inderdaat één transfo gevonden die een grotere weerstand had. Maar zal ze nog eens meten zoals je beschrijft. Ik heb alvast een manuel gedownload van die inverter. Ik hou u verder op de hoogte.
Reeds dank voor de nuttige info.

Hallo Maartenbakker,

Hier ben ik nog eens.
Ik heb de print uit de TV verwijderd en dan heb ik de transfo's uitgemeten zoals je zei. Telkens de twee overstaande uiterste contacten. Ik heb telkens 1Kohm gemeten als weerstandswaarde, behalve bij transfo 7 daar heb ik aan de ingangskant oneindig gemeten. Dus daar ligt de spoel wel degelijk open.
Ik zal eens zien om ergens zo een tranfo te bestellen, en hoop dat dan de zaak zal opgelost zijn.
Ik hou u in ieder geval verder op de hoogte.

Mvg
Rudy

Hallo Maartenbakker,

Ik heb vandaag de transfo van de inverter vervangen.
De TV heeft terug beeld, en speelt terug normaal.

Bedankt voor de technische ondersteuning.

Mvg
Rudy

maartenbakker

Golden Member

Altijd goed om te horen dat het weer werkt! Dank voor je melding :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."