Schakeling om spanning constant te houden?

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum, hoop dat dit de juiste plek is om de vraag te stellen die ik heb.

Eerst kort de aanleiding voor mijn vraag.
Ik bezit twee youngtimers.
In beide heb ik een aantal jaar geleden een "after market" startonderbreking ingebouwd.
De startonderbreking werkt met handzenders die, na indrukken van een knop, een radiografisch signaal uitzenden waarmee de startonderbreking opgeheven wordt.
De startonderbreking werkt op zich betrouwbaar maar heeft me in de afgelopen jaren ook een paar keer in de steek gelaten (startonderbreking wordt niet opgeheven na indrukken knop handzender).

Onlangs gebeurde dat opnieuw. Nadat ik uitgesloten had dat het aan de handzender lag, ben ik verder gaan zoeken naar de oorzaak. Ik heb vastgesteld dat de gevoeligheid van de ontvanger (de startonderbreking zelf) in sterke mate afhankelijk is van de spanning van de auto akku. Bij een vol geladen akku (12,6V voedingsspanning op de startonderbreking), reageert de startonderbreking nog op de handzender als deze zo'n 75 cm van de startonderbreking verwijderd is.
Bij een akkuspanning van 11,5V, reageert de startonderbreker alleen nog op de handzender als deze minder dan 1 cm van de startonderbreker verwijderd is.
Omdat het youngtimers zijn, wordt er weinig mee gereden en dientengevolge is de akku niet altijd vol geladen.
Omdat de startonderbreker ook nog eens achter het dashboard weggebouwd zit, wordt het bij een akkuspanning van omstreeks 12,0V al kritisch.

Om het probleem op te lossen, vraag ik mij af of er een schakeling is die, als de akkuspanning zich ergens tussen zeg 10,5V en 12,6V bevindt, op kan krikken naar 12,6V?
Die schakeling zou ik dan voor de startonderbreking willen zetten.
In rust trekt de startonderbreking minder dan 100 mA.
Geactiveerd trekt de startonderbreking zo'n 500 mA.

Heeft iemand zo'n schakeling of weet iemand waar ik zo'n schakeling kan vinden?
Of vraag ik iets wat helemaal niet kan (ik ben geen electro-technicus, kan echter wel adhv een schema de schakeling "in elkaar solderen".

Alvast bedankt,

Erik

High met Henk

Special Member

ik rijdt youngtimers en oldtimers.

het eerste wat ik eruitsloop ZIJN startonderbrekers. Het zijn gewoon ondingen die altijd weigeren als je weg wilt.

en kom nou niet aan met diefstal en beveiliging. Zo? aftermarket ding heb ik er binnen 5 minuten NETJES tussenuit!

ofwel, jammer maar helaas, gewoon weggooien die troep.

Als je echt wilt, moet je zoeken naar DC DC converter... Maaremmm ik zou het laten.

Beter diefstal beveiliging is gewoon een ouderwetse grote massasleutel.... Zo? rooie. en dat verbruikt niets. want minder dan 100 mA.. ik vind 100 mA nogal veel.

je kunt ook nog gewoon een stuurslot of versnellingsslot monteren. Trelock maakte die dingen vroeger...

EDIT:
Zoiets dus:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41cnzsHi-sL.jpg

of zoiets
http://www.secureeverything.com/images/WTPL_PICTURE1.jpg

of zoiets
http://www.barriersdirect.co.uk/assets/0001/2422/BULL_BW800_STEERING_WHEEL_LOCK.JPG

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 21 september 2014 08:44:07 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat bestaat wel, dat heet een boost-converter. Op e-bay kun je wel wat verschillende varianten vinden, en 500mA max. is niet echt schokkend.

Ik neem aan dat het ding alleen voeding krijgt als het contact aan staat? Als hij constant voeding heeft, is 100mA wel erg veel, en zal de accu constant leeg getrokken worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Had in mijn oldtimer een zonnepaneel op het dashboard liggen.

Met alarm erop kon hij het netjes bij houden.

EricP

mét CE

Volgens mij heb je gewoon rommel gekocht als 'startonderbreker'.
Weggooien, uithuilen en als je zoiets echt wilt hebben, dan wat fatsoenlijks kopen.

Spul zou voor in de auto toch wel vanaf een volt of 8, 9 mogen werken hoor...

stel nu nog dat je 50mA gebruikt,
dat is 50mAh op 1uur,
dat is 1,2Ah op een dag
of 8,4Ah op een week. er vanuit gaande dat je accu een 40Ah is voor een benzine, is die na een maand dus MORSDOOD

eruit slopen die handel.
wel een tip voor je autos. ga op zoek naar een brandstof afsluiter zoals ze gebruiken bij een LPG installatie (de brandstof wordt namelijk afgesloten als je op LPG rijd

http://www.kingtechturbines.com/store/images/acc01.jpg

hang die EENDER waar tussen de brandstof leiding (achteraan aan de tank is idealer en moeilijker voor de dief om te vinden) en combineer die ergens met een schakelaar, relais of andere intelligente manier.

BV: als je het contact aanzet, krijgt een printje spanning. dat printje moet op 3 ingangen een 12V signaal zien.
die 3 ingangen zijn gekoppeld aan 3 apparaten in de auto
bv: standlichtenlichten, achterruitverwarming en 1 puls van de rechterpinker.
eens die 3 signalen aangeboden werden, schakeld de print die onderbreker uit (moet namelijk 12V hebben om open te gaan.

als iemand die 3 dingen niet heeft aangezet voor het starten, wordt de brandstof nooit doorgelaten. de auto start misschien maar staat binnen de 100meter weer stil.
jouw electronische onderbreker is rap overbrugged. ff kijken waar er geknoeid is met kabels en daar rechtstreeks 12V aanhangen. ik wil een dief wel eens bezig zien om een kabel te trekken van accu naar die solenoid achteraan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

aftermarket startonderbreking is idd niet moeilijk te overbruggen. heb er ook al diverse uit auto's en bussen gehaald ivm problemen met de ab's of algeheel gezeik. dingen zaten jaren op, icm merk en soort auto was het niet meer nodig. draad voor het starten is onderbroken en voor de rest alleen opgelast bij andere draden dus zo eruit te mikken.

ook hadden die dingen vaak een interne nimh accu welke gaar was geworden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou de accu er uit halen en netjes aan de onderhoudslader hangen.
-auto start niet meer
-accu gaat veeeeel langer mee.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Een andere mogelijkheid is een druppellader op de accu's zetten. De accu wordt dan altijd onderhouden en op spanning gehouden. Ik doe dit bij mijn motor ook, rijd er af en toe mee.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Ik heb er een hoofd schakelaar tussen gezet bij de old timer. Zou eens moeten gaan zoeken waar het e-lek zit.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar