Error codes Philips 32PW8806/12R (MG2.1E chassis)

Patrick de Zeester

Golden Member

Ik heb hier een bijna antieke Philips 32PW8806/12R (MG2.1E chassis) CRT TV staan, die enige tijd terug bij het inschakelen enkel nog een rood knipperlicht liet zien. Na nog een aantal pogingen schakelt de TV probleemloos in en lijkt normaal te functioneren. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouw heb ik even in het service menu gekeken:
http://www.dse.nl/fototmp/merkerk/Repair/Philips%20MG2.1E%20Errors.jpg
Ook na het resetten van de error buffer komen deze fouten weer terug. In de service manuals die ik op electrotanya en eserviceinfo heb kunnen vinden heb ik niet echt iets concreets kunnen vinden wat de errors 021 en 073 nu precies veroorzaken, anders dan het actief worden van protectie horizontale afbuiging. Echter omdat de TV normaal lijkt te functioneren is het lastig om te bepalen wat er nu echt aan de hand is. Is dit een bekend probleem, en zo ja wat zou deze error codes kunnen veroorzaken?

[Bericht gewijzigd door Patrick de Zeester op zondag 21 september 2014 16:00:48 (43%)

Was naar zeggen OF de blauwe schijfcondensator in de lijneindtrap, OF iets met het relais op pos 1002 in de voeding die z'n taken niet meer serieus neemt. Het relais kun je wisselen met het andere relais in de voeding op het even te testen. Die andere is meen ik voor demagnetisatie.

Ik praat verder alleen maar mensen na hoor*, gebruik anders even de zoekfunctie van het forum, dit is al 100 keer langs gekomen.

*edit: en dat napraten is dus niet altijd handig, gezien de experts onder mij die met relevantere antwoorden komen, gezien de specifieke foutcode. Gelukkig is de blauwe condensator nog een kleine kanshebber, anders had ik helemaal niks nuttigs gezegd :)

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 22 september 2014 21:57:42 (24%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Line deflection loopt vanaf de HiP ic op het ssb. Denk eerder dat er iets los zit in de eindsectie, een condensator of een trafo of inderdaad de blauwe schijf die op doorslaan staat.
Losgebrande condensatoren met name die blauwe blokken moet je echt vervangen

Evarist

Golden Member

Ik ben even in mijn oude documenten gedoken.

De eeprom is een verdachte.
Slechte contacten rond T7601 in de feature box.

De blauwe C en het relais in de voeding geven andere foutcodes.

EDIT// Natuurlijk eerst het advies van Arnold opvolgen. Dat is altijd het eerste wat je doet in zo'n toestel bij eender welke fout.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 21 september 2014 20:15:31 (13%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Patrick de Zeester

Golden Member

Bedankt voor de antwoorden, ik zal er (hopelijk) komend weekend mee aan de slag gaan en hier melden of het resultaat heeft gehad.

Patrick de Zeester

Golden Member

I.p.v. komend weekend is het door vakantie en andere prioriteiten 3 maanden later geworden. Het probleem van niet willen inschakelen was na maanden van stilstand weer teruggekomen. Relais (1002) gecontroleerd en blauwe schijfcondensator (2418) vervangen maar dit loste niets op.

Het probleem werd veroorzaakt door een slechte soldering van een trafo (5493) in de horizontale afbuiging. Na dit verholpen te hebben startte de TV weer als vanouds op. Error code 073 was verdwenen, maar ondanks dat de TV normaal leek te functioneren bleef error code 021 terugkomen. De ingestelde option codes bleken af te wijken van die op de beeldbuis stonden, na deze opnieuw te hebben ingevoerd was error code 021 ook verdwenen.

Toch nog een ouwe buis gered!!! geweldig dat men die dingen nog repareert, ik zie ze zelden tot nooit meer. Alleen nog een B&O bbuis tv gedaan. Veel kijkplezier weer!!