Bosch PMF 190e doet niks meer

Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook nog redelijk nieuw in de elektronica wereld. Nu probeer ik mijzelf steeds beter te verdiepen in de wereld van elektronica, maar het valt me niet mee. Nu heb ik al het een en ander op internet zitten zoeken en hier op het forum, maar kan helaas door de bomen het bos niet meer zien.. Ik heb de de machine al helemaal uit elkaar gehaald en kan helemaal niks ontdekken wat is doorgebrand. De motor stinkt niet en ziet er ook als nieuw uit. De printplaat is hetzelfde verhaal: ik heb ook al onderdelen doorgemeten welke het allemaal blijken te doen. Nu zit er ook nog een condensator op welke ik met mijn multimeter niet kan doormeten. Zou deze defect kunnen zijn en daardoor er voor kan zorgen dat de hele machine het niet meer doet? Alvast bedankt!

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Staat er spanning op het netsnoer?
Snoerbreuk?

Vanaf het netsnoer telkens verder controleren of je er spanning meet.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 21 september 2014 21:40:38 (44%)

Ja, dat is het probleem niet helaas..

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Waar meet je geen spanning meer?

doorgaans is de motorregeling stuk gegaan. als je de print kunt doorverbinden en de motor direct op 230v kunt laten lopen weet je iig dat die werkt.. de triac op de print is meestal de veroorzaker. van koolborstel naar koolborstel moet hij doormeten, ook de veldwikkelingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 september 2014 21:41:08 schreef M-i-c-h-e-l:
Waar meet je geen spanning meer?

Ik zie nu je toevoeging, sorry, maar hoe kan ik het beste doormeten met spanning er op?

Op 21 september 2014 21:47:03 schreef testman:
doorgaans is de motorregeling stuk gegaan. als je de print kunt doorverbinden en de motor direct op 230v kunt laten lopen weet je iig dat die werkt.. de triac op de print is meestal de veroorzaker. van koolborstel naar koolborstel moet hij doormeten, ook de veldwikkelingen.

Hoe kan ik het beste de printplaat doorverbinden? Ik zit zelf te denken om de motorregeling te ontzien en een draadje er langs te solderen. In principe zal ik die toch niet missen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 september 2014 22:10:22 (55%)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 21 september 2014 21:50:07 schreef Stroompie:
[...]

Ik zie nu je toevoeging, sorry, maar hoe kan ik het beste doormeten met spanning er op?

Het apparaat openmaken en HEEL VOORZICHTIG met een multimeter de punten meten. En zorg dat de schakelaar op UIT staat (niet op aan en vastgezet dus).
Op die manier kun je de eerste punten nalopen. En kun je zoals testman zegt kijken of er spanning op de motorregeling staat.
zo ja, even meten NA de motorregeling. Staat daar geen spanning op, dan die is print stuk en kun je 'm overbruggen.
Staat daar wel spanning op, dan weer verder meten over koolborstels etc. Schakelaar kan ook nog kapot zijn, dus ook die even nalopen.

Schakelaar had ik al even doorgemeten en deze laat stroom door op 1 en niet op 0, dus dat is goed. Maar hoe kan ik na de spanning meten als de schakelaar op 0 staat? Dan staat er toch helemaal geen spanning op de regeling?

[Bericht gewijzigd door Stroompie op zondag 21 september 2014 22:14:33 (59%)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Oja dat wordt moeilijk zo inderdaad :-)

Haal je koolborstels even los als dat lukt,
dan kun je de schakelaar inschakelen zonder dat je motor gaat draaien. Kun je meteen kijken of er geen koolborstel vaststaat, dat kan ook nog een oorzaak zijn dat je motor niet draait.

Op 21 september 2014 22:45:35 schreef M-i-c-h-e-l:
Oja dat wordt moeilijk zo inderdaad :-)

Haal je koolborstels even los als dat lukt,
dan kun je de schakelaar inschakelen zonder dat je motor gaat draaien. Kun je meteen kijken of er geen koolborstel vaststaat, dat kan ook nog een oorzaak zijn dat je motor niet draait.

Er staat geen koolborstel vast het draait allemaal soepel als ik het met de hand doe. Er gebeurt gewoon helemaal niks, ook geen zachte zoem oid, als ik de stroom inschakel. Ik zal even meten met de stroom erop en koolborstels los. Hopelijk maak ik geen sluiting...

Zo, hij doet het weer! Allen bedankt voor de input, het was de regelaar welke niet goed meer was!

Wie doet wat weer en waardoor?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Even een oud draadje nieuw leven inblazen ;)

Ik ben een behoorlijke noob in electrotechniek. Ik heb hetzelfde probleem als Stroompie. Wil nu de motor rechtstreeks aansluiten maar wil mijn vriendin liever niet in het donker zetten....Dus voor de zekerheid: hoe sluit ik die motor buiten de printplaat om aan? Aansluitpunten zijn:

- links wit, van printplaat naar buitenste spoel
- links rood, van buitenste spoel naar binnenste spoel
- rechts wit, van printplaat naar buitenste spoel
- rechts zwart, van buitenste spoel naar binnenste spoel

Logischerwijs zou je zeggen dat ik de twee draden die van de printplaat komen moet hebben, maar dat ze beide wit zijn brengt me een beetje aan het twijfelen....

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
N

het beste zou zijn om de motorregeling te overbruggen maar de schakelaar nog te kunnen gebruiken. dat zou wat solderen en meten betekenen.

echter is mijn ervaring met dit soort apparaten dat vaak de schakelaar juist vol fijnstof zit en de reden van niet werken is. de draden die uit de print komen doorkoppelen op de motor rechtstreeks zou het ding al laten lopen met het insteken van de stekker. dat vind ik bij een schuurmachine niet zo'n punt, maar dit ding is iets meer als een stuk schuurpapier wat vibreert..

waar rook was, werkt nu iets niet meer