De e achter weerstandswaarde

Beetje dombovraag, soms zie ik achter een weersandswaarde de letter e staan.
Ik neem aan dat het gewoon Ohm betekend, maar waar komt het vandaan?

Arco

Special Member

Heeft een praktische reden: op schrijfmachines zit/zat geen Ohm teken; de letter 'E' zit er wel op... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Waarom dan niet gewoon de R?

(Is volgens mij ook in gebruik iig. 4R7 voor 4,7 Ohm, 4700R of 4k7 voor 4,7 kilo-Ohm, etc.)

(Hehe, waarom 47 in het voorbeeld? a)Geel en paars contrasteren leuk, het is een makkelijk te onthouden kleurcode. b) 47=42, corrected for inflation)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik verwachtte al zo iets maar zou inderdaad verwachten dat de R dan wordt gebruikt.
Bedankt Arco, je hebt een klein stukje twijfel weggenomen.

Iskra is een Sloveense producent van elekronische componenten. Volgens mij waren zij de eerste die de E van het Sloveense woord Enot ("eenheid") gebruikten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
RAAF12

Golden Member

In mijn beleving is het ergens in de 70 er jaren begonnen met die E gekte.

Daarvoor 100Ω
0.33Ω
1Ω2
0.22R

The Times They Are a-Changin' <G>

Volgens de SI staat E voor exa = 10^18. Weerstanden in die range zijn een soort isolatoren met pootjes ;)

De E staat gewoon voor eenheid. Dus in geval van een weerstand lees je daar ohm want dat is de eenheid van weerstand.

maartenbakker

Golden Member

Dat hij voor eenheid staat klinkt niet onwaarschijnlijk, maar dat zegt niets over de taal van het oorspronkelijke woord natuurlijk. Ik zou gokken op Einheit (Duits), maar Sloveens klinkt ook als een mogelijkheid. In geval van Nederlands zou ik eens goed naar wat oude Philipscomponenten kijken. Durf het zo even niet te zeggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 september 2014 00:49:31 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."