3 potige transistor met B0404 opschrift.

L.S.,

uit de voeding van een satelliet ontvanger komt deze tor.

Opschrift luidt:

B0404
SSS
4NG0B

Er staat nog een f naast, misschien Fairchild?

Wie weet welke tor het is?

Als het zo niet lukt.probeer ik het apparaat wederom te pakken te krijgen, ik had even de defecte componeneten eruit gehaald.

Arco

Special Member

Een (duidelijke) foto van de transistor zou helpen. Vaak staat er heel wat anders op als dat er gemeld wordt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En het apparaat merk en type zou ook handig zijn. Er zijn nogal wat schema's in omloop wat het zoeken makkelijker maakt naar het juiste component.

maartenbakker

Golden Member

Context!

Arco schiet hem recht in de roos en bij RAAF12 sluit ik me geheel aan.

Maar m'n glazen bol heeft wel een helder moment dus wie weet.... Primaire schakelfet 600V 4A, type SSS4N60B van Fairchild (Samsung), te vervangen door bijna elke andere fet met een typenummer als *4N*60*

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 september 2014 16:49:42 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Hieruit blijkt het nut van een foto. Dus geen 'G' maar een '6'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

... maar alleen als maartenbakker's glazen bol correct is geijkt... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het apparaat is een SAB satelliet ontvanger. Het type is een s8010dci.

Shiptronic

Overleden

BD404 ?? http://alltransistors.com/transistor.php?transistor=25257

Oeps! dat blijkt een diode te zijn, nee doe toch maar een foto ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 28 september 2014 20:04:38 (34%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Telefoon is erg leeg...als hij voller is dan een foto.

maartenbakker

Golden Member

Bouwjaar 2004 kan met de ontvanger kloppen. Schema vind ik zo even snel helaas nog niet.

Maar als je even vermeld of hij inderdaad in de primaire voeding zit, en of hij een TO220 huisje heeft dan durf ik wel op m'n glazen bol te vertrouwen.

Volgende punt is dan alleen dat er een oorzaak kan zijn. Sturing (TDA4605 of UC3842 zijn vrij gebruikelijk, maar iets anders kan ook) liefst meteen meevervangen, controleren op slechte elco's en kortgesloten secundaire diodes. Iets zeldzamer zijn onderbroken weerstanden primair of een rotte optocoupler.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

FET inderdaad zoals mijn glazen bol zag, maar specifiek met de opmerking dat het om een uitvoering in geïsoleerd huisje gaat.

@hieronder: sorry, onnauwkeurig geformuleerd. Ik had moeten schrijven:

Inderdaad precies de FET die mijn glazen bol al zag, enz.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 september 2014 15:02:17 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar welke? Of is er eentje waarmee ik kan experimenteren?

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

OK, duidelijk. Toch vind ik dat het niet ok is van deze fabrikant, om in de laatste regel het typenummer te vermelden, de gewoonte leert dat een fabrikant dat in de eerste regel doet. Toch?

Nee, vaak de laatste regel....

Beetje overdreven. Ik denk dat een aantal fabrikanten ooit begonnen zijn op de ene manier, en een aantal op de andere manier. En om niet hun eigen klanten tegen de haren in te strijken kunnen ze niet meer veranderen. Bovendien waarom zouden zij veranderen, die anderen doen het verkeerd!
(in jou geval is de FET dus 0404 (begin feb 2004) geproduceerd in fabriek "B". )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 30 september 2014 07:43:49 schreef Nikolai Tesla:
OK, duidelijk. Toch vind ik dat het niet ok is van deze fabrikant, om in de laatste regel het typenummer te vermelden, de gewoonte leert dat een fabrikant dat in de eerste regel doet. Toch?

Het stasat over 2 regels verspreid zelfs... Maar je mag je heel hard in je handjes knijpen met zo'n mooi lang typenummer dat volledig vermeld staat! Vaak is er geen plaats en worden allerlei codes gebruikt, of delen van een nummer weggelaten. Dan moet de glazen bol nog wat harder werken.

P.S. Ik zal je een geheimpje verklappen: ik heb geen glazen bol, maar ik weet gewoon dat B0404 heel erg op een gangbaar formaat voor datumcodes lijkt. Het betekent 2004 week 04. Verder ga je typenummers (inclusief afleesfouten) ook wel herkennen als je ze iets vaker hebt gezien. De nummering van FET's met fabrikantletters, behuizingsletter, getalletje voor de stroom, N, optionele letter, getalletje voor de spanning, optionele letter is een veel voorkomende industriestandaard. Andere tip: delen van het nummer googelen. Als je helemaal niets zinnigs terugkrijgt heb je het verkeerde deel van het nummer.

Maar als je het na uitleg nog steeds flauw vind dat de fabrikant het nummer op die manier vermeldt... Dan vind ik het flauw dat je niet meteen hebt gemeld in wat voor huisje die FET zit. Alle kennis begint immers met goed om je heen kijken en vragen stellen begint met melden wat je voor hebt ;) Als je een hele stapel defecte apparaten later wat meer ervaring met repareren hebt, dan denk ik dat je niet meer weet waarom je het nou precies flauw vond van die fabrikant.

P.P.S. Om het nog wat verwarrender te maken.... Er zijn thyristoren waarvan het typenummer inderdaad erg lijkt op datumcodes zoals hier gebruikt. Als ze dat nummer netjes op de onderste regel zetten, en je weet dat niet... Dan ga je ook de mist in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Waarom een vervanger? Hij is nog gewoon te koop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij aswo zal dat kunnen. Maar ik zocht even een winkel in Amsterdam...het is niet voor mezelf. Mag ook een online winkeltje zijn hoor. Rotor heeft hem bv niet.

Arco

Special Member

Vervanger die je noemt zal waarschijnlijk wel gaan. (als de schakeling niet al te kritisch is opgebouwd)
Ik zou wel de elco's ook gelijk mee vervangen. Vaak gaan de fets niet zo maar kapot.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De FET is wat moderner en zwaarder, maar dat zal geen probleem zijn.

Niet alleen elco's maar ook andere onderdelen kunnen de oorzaak zijn, of als gevolg ook gesneuveld zijn. Zie mijn tweede bericht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch maar bij ASWo besteld. Iets kopen bij een winkel was me te vaag, ook omdat bij het rotor exemplaar er een diode ingebouwd zat extra, en van de buitenkant is mij niet duidelijk of dat allemaal wel werkt, schakel technisch.
Dat er nog eventuele adders onder het gras kunnen zitten is me wel duidelijk.

Les van dit topic: het onderdeel type staat niet altijd in de eerste regel. Voor mij is dit de eerste keer dat er tegen deze regel gezondigd wordt.

maartenbakker

Golden Member

Een diode zit er bij een FET eigenlijk altijd in (bij de een een wat betere diode dan bij de ander), maar de vuistregel om bij twijfel voor origineel te gaan lijkt me uitstekend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."