Meten aan schakelende voeding

Ok , allen dank, Ik heb voor 0,50ct een nieuwe thx gekocht op ebay, tis alleen even wachten totdat hij binnen is.

sowieso schrijf ik de voeding af maar ik hou hem even als hobby project om precies te weten te komen hoe zo'n ding nu werkt.

wat ik gewoon niet snap is die werking van die trafo. dat werkt toch niet op gelijkspanning.....er dienen pulsen te zijn om dat over te dragen secundair. Maar wie maakt die pulsen dan? De thx dan toch? Maar die kan nog geen spanning krijgen omdat zo'n trafo niet werkt bij dc..... (snap je :-) )

Of doet de d5, c2, r2 combi dat oscilleren opwekken?

En dat d6 aan de primaire zijde zit van de trafo snap ik ook niet.

Iemand een informatiebron waarin technisch staat uitgelegd hoe zo'n schakeling werkt?

Michel

Even kort uitgelegd, die THX bevat een oscillator die een fet aanstuurt die ook in de chip zit. Daarmee wordt even, heel even, de primaire wikkeling van de trafo naar min geschakeld. Dat gebeurt ongeveer 30.000 keer per seconde en daarmee worden inductiespanningen opgewekt aan de secundaire kant. De diode D6 zit aan een aparte wikkeling van de trafo en die geeft dan zijn spanning af aan C5 als voedingsspanning voor het IC en zo blijft de boel aan de gang. Dit systeem wordt SOPS genoemd, self oscillating power supply. Er is nog een systeem wat ongeveer dezelfde werking heeft, SMPS, switched mode power supply en deze wordt na elke syclus via een feed-back steeds opnieuw getriggerd. Is er een defect waardoor de trigger niet komt, loopt de voeding niet door.
Dan nog even kort de secundaire kant. Daar komt 12 volt uit en die is gestabiliseert. Daarvoor dienen de optocoupler en de TL431 wat een soort zener IC is. Is de spanning op peil, gaat een led in de optocoupler branden en stuurt een foto diode aan die ophaar beurt weer de oscillator bij regelt. Die zorgt tevens dat het spul in de pas blijft, anders kan de frequentie te hoog oplopen en dan komt er veel technische rook uit de secundaire elco.
Dan zie ik nog de vraag over D5 en C2, dat staat over de primaire wikkeling. Die zijn er voor om de uitslingering van de primaire wikkeling te dempen. Als de wikkeling wordt los gekoppeld doordat de fet spert, dan stopt de geleiding en ontstaat een zeer hoge piekspanning, FB puls, deze wordt dan via D5 weer terug gevoerd naar de primaire voeding. Vandaar dat een schakelende voeding een hoog rendement geeft en doordat de piekjes naar de elco zeer klein, smal, zijn zijn deze dus ook eenvoudig af te vlakken en kan ook de elco betrekkelijk klein zijn. Dus heel wat eenvoudiger dan met een complete sinus. Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 3 oktober 2014 22:33:25 schreef Zoef de Haas.:
Even kort uitgelegd, die THX bevat een oscillator die een fet aanstuurt die ook in de chip zit. Daarmee wordt even, heel even, de primaire wikkeling van de trafo naar min geschakeld. Dat gebeurt ongeveer 30.000 keer per seconde en daarmee worden .........

Groetjes Hans.

Bedankt voor je uitleg, is wel duidelijker geworden echter één dingetje snap ik nog niet; hoe kan de thx oscilleren als de voedingsspanning er nog niet is? Hij moet toch eerst oscilleren alvorens hij prik krijgt.

Michel

Hij krijgt in eerste instantie voeding via R1, dus door pin 1 van het IC, waar een speciaal circuit achter zit dat met een kleine stroom die door R1 kan lopen condensator C5 kan opladen, tot daar genoeg energie is opgeslagen om te kunnen starten. Als het ding eenmaal gestart is, komt zijn eigen voeding via D6 uit die extra transformator wikkeling.

Voor het opstarten van zo'n regelaar is vrijwel altijd een extra circuit nodig, om het kip-en-ei probleem op te lossen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er is nog wat en dat heb ik op 2 October al aangegeven, dat de functie van R1 tweeledig is. Behalve de startfunctie bepaalt hij mede de pulsbreedte van de blokgolf aan de hand van de aangeboden netspanning. Zo'n voeding is vrij flexibel wat netspanning betreft en kan werken tussen globaal 150 en 250 volt. Met een hoge netspanning zijn de pulsen smaller en met lagere spanning breder. Verloopt de startweerstand, is de referentie naar de netspanning te laag en start hij op met een te brede puls, het gevolg is dat het IC om je oren vliegt. Vandaar dat als een dergelijke voeding defekt raakt dit altijd gebeurt bij het inschakelen. Dus bij een defekte voeding, altijd de waarde van de startweerstand controleren, desnoods vervangen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@Zoef de Haas: dat had ik gelezen, maar ik begreep het niet helemaal. Hoe werkt de regeling in dat IC eigenlijk? Als ik je goed begrijp is het geen PWM regelaar; wordt de frequentie continue variabel gemoduleerd, of is het niet meer dan een oscillator (met een pulsbreedte afhankelijk van de netspanning, via R1), die geblokkeerd wordt als de secundaire spanning hoog genoeg is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

De datasheet incl. een verklarende tekening van de opbouw staat op
http://lib.chipdip.ru/030/DOC001030452.pdf
incl. het schema wat Hoihoi hier heeft gepost. LLG

@sparkyGSX Inderdaad en ook volkomen juist!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
benleentje

Golden Member

Dus als R1 verkeerd of verlopen is gaat het IC in de zelf destuction mode door zichzelf een te hoge spanning te geven :p. Slimme elektronica

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 oktober 2014 22:01:24 schreef Hoihoi:
Ik heb voor 0,50ct een nieuwe thx gekocht op ebay

Voor dat geld, had ik er zeker gelijk 100 genomen :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

Op 4 oktober 2014 18:39:14 schreef benleentje:
Dus als R1 verkeerd of verlopen is gaat het IC in de zelf destuction mode door zichzelf een te hoge spanning te geven :p. Slimme elektronica

De defecte startweerstand wordt hoogohmig en dan start de voeding niet op. Datzelfde gezien bij Sony KTV's (en gerepareerd), bij de betere ontwerpen worden er twee gelijke weerstanden in serie gezet, dan is de spanningsval per weerstand de helft en dat verlengt de levensduur.

bij de betere ontwerpen worden er twee gelijke weerstanden in serie gezet, dan is de spanningsval per weerstand de helft en dat verlengt de levensduur.

Gebeurt wel, maar niet altijd. Grundig had een startcircuit bestaande uit 4 weerstanden, 3X 470K en 1X 270K is serie/parallel schakeling. Het leuke was, dat die 270K altijd verliep, dus na reparatie van de voeding BOEM!! en kon je opnieuw beginnen als je die weerstand was vergeten. Een ander leuke was oa. Yoko met 2X 180K in serie, een weerstand onderbroken en hij startte niet meer. Daar kwam je heel snel achter omdat de elco met meer dan 300 volt geladen bleef staan. De schakeltor zat op een koelplaat ongeïsoleerd en de hor. eindtor zat er naast ook op een koelplaat geïsoleerd en schoof je het chassis uit de kast, had je gelijk een kortstondig orgasme met het effect van versterkende spieren.!!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Was yoko destijds niet het goedkoopste van het goedkoopste ?
Als je er al naar keek werkte het niet meer....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Jullie hebben het over een "verlopen" weerstand, defineer dat eens?
Is dat niet hetzelfde als "onderbroken"?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nee, dat is niet onderbroken, want als dat het geval is dan start de voeding helemaal niet en dan krijg je dat effect met die elco waar 300 volt op blijft staan. Verlopen wil zeggen dat de waarde niet meer klopt en dat komt bij hoog ohmige weerstanden regelmatig voor. Laten we zeggen dat een weerstand 2.2Meg behoort te zijn en de waarde is opgelopen naar 3.5meg, dan klopt de referentie tot de netspanning niet meer en dat heeft gevolgen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dat is een nieuw verschijnsel voor me (bij weerstanden althans). Ik heb al heel wat spul in mijn handen gehad maar dit heb ik nog nooit gezien.
Maar eerlijk gezegd kom je in reguliere elektronica niet zo snel weerstanden van meer dan 1 MOhm tegen. Maar ik zal het in mijn oren knopen en er eens op gaan letten als ik zoiets tegen kom.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

470k composietweerstandje bij magisch oog was ook altijd een leuk voorbeeld hiervan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In een bepaalde TV, ik weet niet meer welke, daar zaten 3 metaalfilmweerstanden, 3X de woordwaarde, in de RGB eindtrap op de BB print ik meen 150K die voor de juiste kleurbalans waren. Meestal waren zij ongelijk en zag het beeld er niet uit. 3 Nieuwe er in en weer prima beeld!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
RAAF12

Golden Member

Op 5 oktober 2014 13:59:25 schreef henri62:
Dat is een nieuw verschijnsel voor me (bij weerstanden althans). Ik heb al heel wat spul in mijn handen gehad maar dit heb ik nog nooit gezien.
Maar eerlijk gezegd kom je in reguliere elektronica niet zo snel weerstanden van meer dan 1 MOhm tegen. Maar ik zal het in mijn oren knopen en er eens op gaan letten als ik zoiets tegen kom.

Voornamelijk in KTV's van 1980-2000 en de nieuwere SMPS.
Zoef zegt heel voorzichtig 2M2 wordt 3M5 maar ik heb ze wel hoger gemeten, verlopen boven de 10 Meg waren heel normaal. Als je dat soort spul veel repareert kom je ze vanzelf tegen <G>

Op 5 oktober 2014 15:16:28 schreef Zoef de Haas.:
In een bepaalde TV, ik weet niet meer welke, daar zaten 3 metaalfilmweerstanden, 3X de woordwaarde, in de RGB eindtrap op de BB print ik meen 150K die voor de juiste kleurbalans waren. Meestal waren zij ongelijk en zag het beeld er niet uit. 3 Nieuwe er in en weer prima beeld!

Groetjes Hans.

K12 misschien, maar dat waren toch die ceramische plaatjes? Meestal was dat domweg vervuiling door stof/nicotine. Even schoonmaken met alcohol of spiritus en het was weer goed.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nee hoor, die K12 ken ik nog zeer goed, het was een BB print met losse componenten, torren en weerstanden. Ik meen dat het van Sanyo was.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Maar niet bij Sanyo.

Hoewel ik ook wel eens een K12 gezien heb met RGB-printjes in through-holetechniek. Was een oude revisie denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

opgelost:

Ik kreeg vorige week eindelijk uit china 5 stuks THX binnen voor een paar euro. THX vervangen en de voeding werkt weer. Bedankt.

Michel

@Hoihoi, Heel goed. verder een leerzame topic.

Ik heb 2 van deze netadapter's liggen (12V-1A) onbelast werken ze,
zodra de belasting wordt aangesloten stort de spanning in.
Met een belastingsweerstand van 22Ohm was er mog maar 6volt eff. over met flinke rimpel dus.
Uitgangs elko's vervangen hetzelfde plaatje op de scoop en dus spanning.
Einde verhaal is, 2 nieuwe bij EOO, ivm. snel even oplossen.