TSR-1 uitgangsspanning verhogen

Ik ben bezig een versterker te bouwen met buizen en wil een spanning van 19,5 VDC verlagen naar 12,6 VDC om 2 gloeidraden van de buis in serie geschakeld te kunnen voeden. Om warmte verliezen te vermijden gebruik ik nu geen LM317T in de schakeling maar een TSR-1. Deze heeft een vaste uitgangsspanning van 12 VDC en ik wilde deze met behulp van een diode 'optillen' naar 12,6 VDC door deze diode in de Gnd van de TSR-1 op te nemen.

Als ik dit doe meet ik geen uitgangsspanning meer.
Kijk ik met mijn (zeer oude) Philips oscilloscoop naar het uitgangssignaal dan zie ik een zeer hoogfrequent signaal dat eruitziet alsof het de dwarsdoorsnede van koffiekopjes naast elkaar is.
Haal ik de diode weg dan is het signaal stabiel 12 VDC zonder rimpel.

Hoort dit gedrag bij een dergelijke schakelende voeding?
Wat is de verklaring ervoor?
Hoe zou ik de uitgangsspanning wel met 0,6 Volt kunnen verhogen?

Ik hoop dat iemand een verklarend antwoord heeft.
Hartelijk dank alvast.

Rob

Arco

Special Member

Die TSR is een switcher, die kun je niet zo maar even met een diode 'omhoog tillen', dat gaat alleen met lineaire regelaars...
Het hangt een beetje van de interne opbouw af wat werkt en wat niet. Zou kunnen dat 2 antiparallel (Schottky) diodes met een (low-esr) elco erover werkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor je tip.
2 Diodes in tegengestelde richting had ik al geprobeerd; echter nog niet met een elco eroverheen.
Ga dat morgen even testen.

jerome

Golden Member

Op 29 september 2014 22:29:51 schreef RobbieP:
Om warmte verliezen te vermijden gebruik ik nu geen LM317T in de schakeling

En het warmteverlies in de buizen dan? Kan je wat beperken door 6V per buis te gebruiken ipv 6,3. Komt de levensduur ook nog ten goede.

Het warmteverlies over de LM zou ik via een koellichaam moeten afvoeren wat ook zorgt dat er meer ruimte voor nodig is.
De buizen experts raden aan om geen lagere gloeispanning te nemen om slijtage tegen te gaan door een te lage kathode temperatuur.

De test met de condensator ga ik zo uitvoeren.

maartenbakker

Golden Member

Meer dan 5% te laag zou ik inderdaad niet doen. Maar 6,0V kan dan nog precies. Verschilt ook nog eens per buis of het wel of geen kwaad kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wilde het graag officieel doen op 6,3V/gloeidraad.
Heb net getest met een elco van 1000 uF over de diode(s)diodes tegengesteld gemonteerd.
1 diode geen Elco geeft 3 V met hoogfrequent rimpel
2 diodes geen elco geeft 11,4 V met hoogfrequent rimpel
1 diode met elco geeft 3,8 V zonder rimpel
2 diodes met elco geeft 11,6 V zonder rimpel

Direct aangesloten zonder diode(s) en zonder elco geeft 12 V zonder rimpel.

Eigenlijk precies de andere kant op van wat ik zou willen.
Met beide diodes tegengesteld meet ik een spanning van VDC.

Dank voor het meedenken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com