RS232 vraagje

Goeiemiddag...

Ik heb me net maar eens geregistreerd, want ik zit toch met een vraag waar ik zelf niet uit kom, maar hoop dat hier de kennis wel te vinden is.

Ik wil via RS232 een display aansturen vanuit een toegangscontrole controller.
Echter heeft de seriële poort van de controller een 12v niveau en het display verwacht een 5v niveau.

Hiervoor heb ik een convertertje wat prima werkt als ik het display aanstuur vanuit mijn laptop.
Echter heeft de controller slechts de mogelijkheid om Rx, Tx, CTS en RTS aan te sluiten.
Ik heb alle kabels heen en weer getest.
De controller zendt de juiste informatie uit als ik die uitlees op mijn laptop (Hercules) en via Hercules kan ik het display aansturen mits ik RTS aanzet.

En toch werkt het niet vanuit de controller!
Wellicht stuurt mijn laptop nog meer signalen uit die nodig zijn om bijvoorbeeld de converter wakker te maken of te voeden o.i.d.

Heeft iemand hier een suggestie hoe ik dat kan simuleren op de DB9 connector van de converter?

Verneem het graag!

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Welkom op het forum...
Voor een display is het normaal voldoende om 2,3, en 5 van de subd9 te gebruiken (rx, tx, en gnd). 1-4-6 kun je doorverbinden en 7-8 ook.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Bedankt, dat dacht ik dus ook, maar helaas werkt het niet.
Dit heeft denk ik te maken met de converter.

Maar het gekke is dat als ik de kabel onderbreek en alleen de Tx, Rx, Gnd en RTS doorverbind de aansturing vanuit mijn laptop gewoon werkt.
Is er een manier om de RTS te simuleren indien ik die niet kan uitsturen?
Het gaat er namelijk op lijken dat hier het probleem zit.

De toegangscontroller heeft wel de aansluiting voor RTS, maar lijkt er verder niks mee te goed.

Als ik het goed heb begrepen zou je dan de RTS aan de CTS moeten leggen, maar als de CTS niks doet (vanuit de converter) dan zal de RTS ook niets doen.

Nog suggesties?

Lambiek

Special Member

Welkom,

Wat voor converter gebruik je?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Lambiek,

Thanks, ik gebruik een DB9FC/RJ-KPL van Satel.
Dit is een programmeerkabel voor GPRS modules.

Nog even voor de duidelijkheid:

als ik dus Tx, Rx, Gnd en RTS aansluit op mijn laptop en 'm aanstuur via Hercules dan werkt ie, mits ik RTS aanzet in Hercules.
Als ik ditzelfde doe op de schroefterminal van de controller en dedezelfde informatie verstuur vanuit de software, dan doet ie 't niet.
Ook als ik vanuit de software een andere RS232 poort op mijn laptop gebruik dan doet ie 't ook niet.
Hierin kan ik dan namelijk ook niet aangeven hoe de overige signalen zich moeten gedragen.

Dus op een of andere manier moet ik denk ik de converter voorzien van een signaal, waarschijnlijk RTS op een bepaald niveau brengen.
Alleen weet ik niet welke waarde dat moet zijn.

Lambiek

Special Member

Ik weet niet of je in je programma je RTS_pin aan kan zetten, dat gebeurt toch automatisch.

En anders misschien zelf iets maken rond de MAX232.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies aan elkaar probeert te knopen:

Op 30 september 2014 12:17:32 schreef Roland76:
Ik wil via RS232 een display aansturen vanuit een toegangscontrole controller.
Echter heeft de seriële poort van de controller een 12v niveau en het display verwacht een 5v niveau.

Als je een laptop aan dat display hangt dan kijk ik er niet van op dat het display ook niet werkt.
Want zoals je zelf zegt wil het display 5V hebben en je laptop zal ook iets van RS232 uitsturen.

Dus het lijkt mij dat je een RS232 (aan je toegangscontrole zijde) naar TTL converter (aan de display zijde) nodig hebt of mis ik hier iets?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Via laptop werkt display juist wel, zie startpost...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Klopt de baudrate van je controller?

Gebruikt de controller de RS232 signaal niveaus? -12V = 1. +12V = 0. Mogelijk moet je het signaal niet alleen van 12V naar 5V brengen maar ook nog eens inverteren.

In de genoemde kabel zit een MAX232. Dit zou de oplossing kunnen zijn als de controller de RS232 signaal niveaus gebruikt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 30 september 2014 18:38:27 schreef Arco:
Via laptop werkt display juist wel, zie startpost...

Dat was me even ontgaan, excuses, er compleet overheen gelezen.

RTS en CTS van de controller gewoon aan elkaar knopen en die dan aan de CTS van het display (via de converter natuurlijk)?

-edit- Ik zie net dat de converter pin 4 misbruikt als voedings pin, effe kijken welk signaal dat is.

-> DTR dus, net met de CTS verkeerd gegokt.

Dus probeer even deze oplossing:
RTS/CTS van de controller aan elkaar knopen en die aan pin 4 van de DB9 van de converter verbinden. Dat moet volgens mij werken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Na Henri,

Bedankt, deze laatste tip zou wel eens kunnen werken.
Morgen even proberen!
Zal de resultaten ff communiceren.

Bedankt nogmaals voor de hulp!

Ha Henri,

Helaas geen gewenst effect, display blijft dienst weigeren helaas.
Is er een andere manier om de RTS te simuleren in de vorm zoals ie uit mijn laptop gestuurd wordt?

Shiptronic

Overleden

Heb ja al eens een scoop aan de RTS gehangen om te zien wat er over deze lijn gaat?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is nu even de vraag welk deel van de schakeling de dienst wijgert.

Dus begin eens aan de andere kant:
Als je de controller aan je laptop hangt (handshake off) krijg je daar iets op binnen? (Alleen de GND en RX aansluiten op de laptap, andere CTS/RTS loopbacken).
En eventueel de Tx/Rx meten met een scoop zoals shiptronic zegt, als je die hebt natuurlijk.

Misschien moet de controller zowel een CTS als DSR binnen krijgen om te werken.

Anders kijk eens op pin 4 van het convertertje of daar een fatsoenlijke spanning op ziet, anders eventueel zelf met een los adaptertje even proberen de converter te voeden om te kijken waar het probleem zit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Daag heren,

Het heeft even geduurd, maar ik ben nu weer aan het klooien met mijn RS232 probleempje.
Tot nu toe helaas nog zonder enig succes.

Het enige waarvan ik zeker ben is dat het werkt vanaf mijn laptop als ik dus in Hercules de RTS activeer.
Als ik dit doe dan meet ik op pin 7 iets van +6,2V, als ik hem uit zet dan meet ik -6,2V.
Om het te laten werken moet er dus die + spanning op de betreffende pin staan.

Kan ik dit op een of andere manier nabootsen?
Misschien door gewoon een 5V op deze pin te zetten en de 0 ervan aan de GND te leggen.

Hou me aanbevolen voor suggesties.

Bedankt voor de aandacht...

Ok!!!! Eureka!!!!!

Opgelost!

Ik heb gewoon +5v op de RTS pin gezet, eigenlijk iets wat ik al eens had geprobeerd, maar door de bomen het bos ff niet meer zag waardoor er waarschijnlijk ergens anders nog iets niet goed zat.

Dus zoals de Tsjechen zeggen.... Ajetoo!!! En voor mekaar!!!

Heren bedankt voor uw meedenken.

Op 3 oktober 2014 17:41:43 schreef henri62:
Anders kijk eens op pin 4 van het convertertje of daar een fatsoenlijke spanning op ziet, anders eventueel zelf met een los adaptertje even proberen de converter te voeden om te kijken waar het probleem zit.

Dat was het dus toch.....

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.