Magneet meten of berekenen

Hallo,

Ik heb de volgende situatie. Ik heb een machine welke ijzerfiltert uit emulsie.

Helaas zijn er geen gegevens van de machine bekend. Ik wil de aantrekkingkracht van de magneet op de ijzerdeeltjes uitzetten in een grafiek. Zo wil ik kijken wat de invloed van de vervuiling op de magneet is. Geeft een dikkere vuilaanslag minder aantrekkingskracht of is dit verwaarloosbaar klein. We praten over een aanslag tot max 5mm dik.

Nu dacht ik dat de veldsterkte bepalend is voor het aantrekken van de ijzerdeeltjes...? Is er een mogelijkheid om deze te berekenen of moet deze gemeten worden, zo ja hoe?

Hoe kan ik deze meting het beste aanpakken?

Graag jullie advies.

niet geheel onbelangrijk,betreft een Permanente staafmagneet welke in een rond RVS omhulsel gemonteerd zit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 30 september 2014 18:51:03 (8%)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Of even kijken bij een bekende magnetenhandel: http://media.supermagnete.nl/photos/596x596/4615.png (dit is zomaar een van hun magneten, de grafiek is voor alle magneten hetzelfde alleen de getallen wijzigen).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

@ Maarten,

Hé dat is raar, bij mij doet hij het wel.

Maar dat is inderdaad de gene die ik bedoel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

dat is een vaag probleem met name bij tablet/mobiele telefoon gebruikers...

op de PC hier doet hij het ook.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Is het niet zo dat niet de veldsterkte bepalend is voor de aantrekking maar de gradient van de veldsterkte?

High met Henk

Special Member

als je bedoelt de hoek: nee.

die bepaalt alleen de richting van het veld.

de veldsterkte bepaalt de kracht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nee, dat is volgens mij niet zo. Een ijzerdeeltje in een homogeen magnetisch veld ondervind geen kracht. Als het deeltje asymetrisch is zal het wel draaien naar een bepaalde stand en daar blijven.

High met Henk

Special Member

dat verschijnsel heet frictie. Ik ken de ijzervijlselproef ook, maar bedenk je dat de magneet daar ONDER het papier ligt, dus de hoek van de krachten is ten allertijde deels naar beneden gericht.

Als jouw verhaal zou kloppen kan ik met een magneet NOOIT metalen voorwerpen optillen, ze zouden zich alleen naar een magneet richten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Natuurlijk niet, bij een magneet heb je altijd een gradient bij de polen is het veld sterker.

High met Henk

Special Member

wat bedoel jij dan met gradient in deze?
je kunt gradient lezen als hoek (graden)
of je kunt het lezen als resultante van de veldsterkte in de richting van het veld
of je kunt het lezen als de veldsterkte op een bepaald punt vanaf de polen.

Zijn 3 concrete voorbeelden in deze. daarom vroeg ik, welke gradient bedoel je.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als een deeltje in een homogeen veld zit, maakt het voor de totale energie niet uit wáár het zit. Het deeltje heeft dan ook geen behoefte in beweging te komen; het blijft waar het is.

Als het veld niet homogeen is, zal de totale energie afnemen in de richting waarin het veld sterker wordt. Dat is dus waarheen het deeltje dan zal willen bewegen.
De kracht blijkt evenredig met de veldsterkte maal de gradiënt van de veldsterkte.

De energie-overweging is altijd een handige manier om te voorspellen wat er zal gebeuren.
Een uitleg over het aantrekken van een ijzeren balletje door een magneet staat hier (scroll naar beneden):

Figure 11.8.5 By dint of its field gradient, a magnet can be used to pick up a spherical magnetizable particle.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 oktober 2014 15:12:21 schreef High met Henk:
als je bedoelt de hoek: nee.

die bepaalt alleen de richting van het veld.

de veldsterkte bepaalt de kracht.

Ook niet helemaal juist, de (magnetische)veldsterkte is onder andere de sterkte van een veld.

Iets specifieker: er wordt uitgedrukt hoe sterk het veld is op een bepaalde plaats in het veld, ook mag men niet vergeten dat het een vector betreft. Veldsterkte heeft dus naast een grootte ook een richting ! Eenheid A/m (Ampère per meter).

Dus stellen dat de hoek enkel de richting bepaalt en de veldsterkte alleen maar de kracht bepaalt is niet juist. Deze begrippen kan/mag men niet los van elkaar zien (richting en grootte)

Dit even ter verduidelijking.

groeten

Robbe