Goede vraag? Windows-pc-vraag.

Dit topic is gesloten

Beste allemaal,

Ik weet niet of mijn vraag gewaardeerd wordt, maar onder het mom van niet geschoten is altijd mis, ga ik het proberen:

Wij elektronici zijn ook vaak met computers in de weer, maar omdat we liever het geld aan elektronica uitgeven dan aan de pc, ben ik vast niet de enige die opzoek is naar het - net even iets anders willen doen - dan de bedoeling is.

Oke. Ik heb een (thinclient)pctje om te gebruiken voor planning/voorraadbeheer en eventueel dingen mee aan te sturen in huis en als user interface een touchscreen. Maar eerst moet Windows erop.
Aangezien de harddisk C: de groote heeft van 156MB, en toch een aantal USBsticks heb liggen, wil ik daarop gaan installeren. Hebben jullie daar toevallig ervaring mee?

Alvast bedankt.

Ter informatie:
Ik installeer vanaf een andere USBstick, dat werkt al.
Mijn Windowsschijf W: word herkent en is NTFS geformatteerd, maar ik kan er niet op installeren.

Kwaliteit boven kwantiteit

Windows booten vanaf iets anders dan de primaire IDE drive kan alleen als het BIOS dat ondersteunt. Heeft het BIOS geen boot opties, dan kun je het rustig vergeten. De enige optie is de drive op C: vervangen door een grotere.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

156 MB is wel héél erg klein. Te klein voor toepassingen.
Ik zou inderdaad ook gaan voor een iets grotere harde schijf. Tenslotte is een USB stick ook niet bepaald snel te noemen.

Mvg Oswald
RAAF12

Golden Member

Windows 3.1 kan er wel op voor Windows 7 zijn de minimale eisen

1 gigahertz (GHz) of sneller 32-bit (x86) of 64-bit (x64) processor

1 gigabyte (GB) RAM (32-bits) of 2 GB RAM (64-bits)

16 GB beschikbare schijfruimte (32-bits) of 20 GB (64-bits)

Grafisch DirectX 9-apparaat met het stuurprogramma WDDM 1.0 of hoger

Arco

Special Member

Windows 3.10 heeft aan 10MB schijfruimte en 1MB ram al meer als genoeg... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met dit soort specs zou ik eerder naar een slanke Linux distro kijken, en niet naar Windows.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
RAAF12

Golden Member

Op 30 september 2014 22:32:17 schreef Arco:
Windows 3.10 heeft aan 10MB schijfruimte en 1MB ram al meer als genoeg... ;)

OT
Haha, het wilde hier ook draaien op een 8086 met een 20MB harddisk.
Slappe floppies van 5¼. inch.
Heb er zelfs met Windows for Workgroups 3.11 en een TCP/IP stack Trumpet Winsock met de allereerste Netscape het Internet bezocht. Was toen nog zeer onbekend.
Even later ging Nina Brink de markt opengooien met World Online.
Dat zal 1994 geweest zijn.

/OT

win 95 kon je prima draaien op een hdd van 250mb. dat is nog voor een 386 geschreven. helaas zal het niet echt werken, je krijg dan niks als "hardware gevonden install driver" meldingen, die drivers zijn er niet veel voor veel nieuwere hardware als de software..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb in een grijs verleden voor het werk wel eens Windows 95 gestript zodat het op een IDE flashdisk paste van 96MB, die destijds nog flink aan de prijs was. Een "moderne" versie van Windows kun je wel vergeten op zo'n schijf.

USB sticks lijken wel traag, maar toch beweert Microsoft dat je daarmee met Readyboost sneller kunt opstarten. Blijkbaar is het idee dat dergelijke flashdisks voor kleine bestanden sneller zijn, aangezien ze geen koppen hoeven te bewegen, en niet hoeven te wachten tot de data onder de kop door komt. Voor grote bestanden is het wel trager, maar als dat voor de TS acceptabel is, zou het wel kunnen lijkt me, mits de BIOS van het ding kan booten.

Dat neemt niet weg dat het zeer waarschijnlijk handiger is om een andere harddisk te plaatsen, en/of Linux te draaien in plaats van Windows.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 30 september 2014 23:24:17 (40%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 september 2014 23:14:34 schreef SparkyGSX:
USB sticks lijken wel traag, maar toch beweert Microsoft dat je daarmee met Readyboost sneller kunt opstarten. Hoe zit dat dan?

Lagere seektijden. De seektijden van een 7200rpm schijf zijn worst-case ±8ms (net voorbij de data gedraait, nog een rondje wachten dus), USB doet zo uit mijn hoofd 4800 transacties per seconde, wat dus sub-ms seektijden prima mogelijk maakt.
Bij het opstarten zijn veel verschillende kleine bestandjes nodig, waardoor je seektijden eerder de bottleneck zijn dan hypothetische maximale sequentiele doorvoersnelheden (Ongeveer 150MB/s voor een draaiende consumentendisk, SSDs zitten al tegen het SATA600 maximum van ±6Gbit/s).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

geheugen is echt wel sneller als een enkele disk 7200rpm. ik installeer windhoos al jaren vanaf een usb stick, scheelt ook wel wat tijd. draaien van een ssd is ook een stuk sneller. evt ook een oplossing voor die 156mb hdd, vervangen voor een ssd. maar het zal wel een ide model zijn nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Dit is geen elektronicatopic en valt daarmee buiten de doelstellingen van dit forum. Niet zeuren Jan

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten