vaag probleem kristal robot stofzuiger.

Ok heb ik de fout gemaakt om de accu aan de print te laten hangen dus accu heeft een opdonder gehad want die gaf ipv 14,4 nog maar 3 volt. Beetje jammer want hij was net nieuw. Maar goed na opladen en dikke 15 volt ea gemeten. Helaas lukte met het vandaag niet om de robot op te starten.

-weerstandje tussen de resonator en massa > geen verbetering
-spanning met multimeter over de resonator was 0,85 is nu hij niet meer aan wil 0,12 minder pulsen dus vermoedelijk.
-de 5 volt en 3.3 volt zijn mooi op de printplaat. Kan alleen geen verval meten met de multimeter maar tot op de 100ste is hij stabiel.

fred101

Golden Member

-spanning met multimeter over de resonator was 0,85 is nu hij niet meer aan wil 0,12 minder pulsen dus vermoedelijk.

En jou Multimultimeter kan 8 MHz aan ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nee maar door de traagheid van de multimeter leest deze gewoon een hele lage spanning af in plaats van pulsen

Misschien een heel ander idee: Kan het zijn dat je reset puls te kort is?
Dat heb ik eens heel lang geleden meegemaakt met een harddisk.
Ik had op die harddisk een C-tje van 10nF bij het reset circuit erbij gezet zodat deze langer in reset bleef en de oscillator meer tijd had om stabiel te worden. Werkte perfect.

Dus eens via het datasheet de resetlijn terug traceren waar die precies vandaan komt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 11 oktober 2014 20:59:54 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Is die reset enkel actief bij het opstarten van de pic of herhaalt die zichzelf?

Nee alleen bij het opstarten (power up van de voeding).
Misschien is het zo als je de resonator aanraakt dat die sneller/beter opstart (kortere tijd dus) en daarom het toevallig werkt. Vervangen van het ding helpt dan niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat zou dan weer niet verklaren dat hij zomaar uitvalt.

Inderdaad.
Een andere optie is dat het reset circuit op zichzelf gammel is en spontaan de PIC soms reset.
Ik zou ook meer richting de voeding verdenkingen hebben (is al genoemd).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb volgens mij nog een paar C tjes gevonden, vermomd als smd weerstandje. Deze zitten aan de achterkant vlakbij de pic.
Tussen de twee dubbele rijen met koperenpunten in zit de pic aan de andere kant.
http://i1199.photobucket.com/albums/aa480/fotohostingsebas/IMG_20141011_214943_zpsigtgoild.jpg

[Bericht gewijzigd door laguna op zaterdag 11 oktober 2014 21:58:56 (54%)

Denk dat het probleem zichzelf heeft opgelost in negatieve zin. Bij aansluiten van de accu wordt pic direct gloeiend heet. Zal morgen de resonator eraf solderen kijken of ie dan nog heet wordt. Wordt ie heet gooi ik hem weg. Blijft ie koud probeer ik een nieuwe resonator.

Definitief overleden ook zonder resonator is hij na 15 seconden niet meer vast te houden.

fred101

Golden Member

Op 10 oktober 2014 22:17:28 schreef fred101:

Zomaar in het wilde weg dingen vervangen resulteert soms in een mazzeltje maar vaak in een niet meer te repareren slachtoffer.

Dit nogmaals voor mogelijk toekomstige lezers met net zo'n probleem. Hen je geen scoop, alleen een (vage) multimeter en niet genoeg kennis ? Dan is er een grote kans dat je het erger maakt dan het was.

Over blokgolven meten: wat je daar meet is onvoorspelbaar. Dat los je niet op met een trage meter. Zie dit over AC meten: http://www.pa4tim.nl/?p=1023
Ik heb een bouwmarkt meter 35VAC zien aangeven bij een SMPS. Dat stond er absoluut niet. De nabijheid van de oscillator was al te veel voor de brakke CMRR van de meter. Een echte DMM liet toen zien dat de AC component op het DC deel te verwaarlozen was. De scoop bevestigde dat.

Die resonator zit er nogal beroerd in gesoldeerd (tenminste dat lijkt op de foto zo) Als dat kwam doordat je bout het niet trekt dan is het ook mogelijk dan je bij desolderen/solderen wat beschadigd hebt. bv vias die de sporen met mogelijke inner layers verbinden

Zo'n processor mollen kan door niet anti-statisch werken, een keer uitschieten met meetpennen of een defect in de voeding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 oktober 2014 10:03:06 schreef fred101:
[...]Dit nogmaals voor mogelijk toekomstige lezers met net zo'n probleem. Hen je geen scoop, alleen een (vage) multimeter en niet genoeg kennis ? Dan is er een grote kans dat je het erger maakt dan het was.

Ja dat blijkt nu wel weer. Jammer dat het nu ook een misterie blijft voor ons. R.I.P.

Die resonator zit er nogal beroerd in gesoldeerd (tenminste dat lijkt op de foto zo) Als dat kwam doordat je bout het niet trekt dan is het ook mogelijk dan je bij desolderen/solderen wat beschadigd hebt. bv vias die de sporen met mogelijke inner layers verbinden

Dit is een twee layer print, maar nog steeds is het soms lastig onderdelen er zonder beschadiging uit te halen als je daar geen ervaring mee hebt.

Zo'n processor mollen kan door niet anti-statisch werken, een keer uitschieten met meetpennen of een defect in de voeding.

Vaak is uitschieten/sluiting met een meetpen de 1-ste doodsoorzaak.
Ik probeer vermijden direct op flatpacks te meten want dat is zeer risicovol, altijd op de via's die er naar toe lopen of eventuele grotere componenten die er ook aan vast zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb gedesoldeerd met van dat speciale koperdraad en de soldering was niet zo mooi omdat ik geen zuiger heb en er eigenlijk te veel op zat. En er zat teveel, op omdat ik een deel van de banen op de printplaat mee gepakt heb om uit te sluiten de er geen contact was. Maar goed geen man overboord.

En ik zou willen dat ik al die kennis en apparatuur had dan had ik het wel geweten. Maar voor mij is dit hobby en ik heb er totaal geen opleiding in.

elmowww

Golden Member

Normaal gesproken kan er weinig misgaan. Een processor opblazen is een flinke kunst. Microchips zijn daar dan wel weer degelijk in, MSP`s of STM`s zijn een stuk gevoeliger mi.

Heb je de meetpennen direct op het IC gezet? (Zou je daar kortsluiting gemaakt kunnen hebben?). Of is er iets anders met de voeding gebeurd?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Het mooie is dat ik helemaal niet aan het meten was. Ik had enkel die weerstand erbij gehouden waarna ik de print vastpakte en mijn vinger verbrandde. Verder deed ik niks.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dan hier misschien wel het vervolg.
Ik heb ook de zelfde robot en het zelfde probleem.
Ook lijkt het wel als je de resonator warm maakt hij het zelfde doet als het aanraken van de pinnen.
Ik verwacht een deze dagen een aantal nieuwe resonators binnen en weet ik zeker of dat het probleem is.
Anders zou ik graag wat Hulp willen hebben.
Ik kan waarschijnlijk op de zaak meten met een scoop.

Ja dat verhitten werkte bij mij ook. Zo kwam ik er ook achter dat ik daar moest zoeken.

Shiptronic

Overleden

Gedrag doet me erg denken aan een MCLR pin die zweeft, dit geeft dezelfde leuke effect, effectief hoef je niet eens iets aan te raken , wijzen naar een plek op de print doet de boel al in het honderd lopen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Resonator vervangen. Helaas geen verschil.
Zwevende mcrl pin? Heb hem opgezocht maar weet niet goed wat ik er mee moet.
Enig idee?

Hij doet het weer!
Was een leuke puzzel, zeker voor een amateur :)

Elco van de Vcap/Vcore van de PIC32 was niet goed meer.
Hij meette met een cap tester echter nog wel goed, maar was toch defect.
Deze is vervangen en draait al bijna 2 weken nu.

Bij elke Vdd Vss pin van de PIC meette ik een bepaalde spanning, zodra je de resonator "aanraakte" zakte de spanning met c.a. 0,2V en ging hij opstarten. Zo wist ik dat ik ergens bij de voltage regulator moest zoeken, en bingo!

Bedankt voor jullie hulp , en hoop dat de volgende hier ook wat aan heeft.

Shiptronic

Overleden

Kan je op de foto aangeven welke ?

Maar mooi dat het opgelost is en je het nog even laat weten!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even de foto van de topicstarter gebruikt. ( met gele cirkel gearceerd )

Het is een 10uF 16V elco.
Als er iemand is met het zelfde probleem, je kan er makkelijk om te testen parallel een elco overheen zetten.
Bij mij startte hij gelijk op en bleef aan.

Ik ben zelf ook vaak zat geholpen op fora waar men hun bevindingen/oplossingen posten.
Ik draag er graag aan bij.

Update 10-02-2015 : Hij werkt nog steeds!

RAAF12

Golden Member

zodra je de resonator "aanraakte" zakte de spanning met c.a. 0,2V en ging hij opstarten. Zo wist ik dat ik ergens bij de voltage regulator moest zoeken, en bingo!

Als de resonator aangeraakt wordt dan slaat de oscillator af. De vinger vormt een capaciteit naar aarde, daardoor zakt de hoge Q van de resonator in en slaat de oscillator af.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 11 december 2014 21:44:38 (35%)