grijze balken over beeld bij Sony digital 8 camera

In 2010 werd onderstaand probleem besproken. Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Sony DCR TRV 110E: drie brede grijze balken horizontaal over het beeld, bij elke band die ik probeer. Natuurlijk meteen geprobeerd de bandgeleiders (als dat tenminste die staande rolletjes zijn) ook even heen en weer te bewegen. Helaas zonder resultaat.
Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Hij moet het nog 'e'en keer doen, om mijn dierbare oude banden over te zetten op harde schijf...

Hoop dat Hans (of iemand anders) wederom het verlossende woord kan schrijven.

Steef

Ik heb een Sony Handycam DCR-TVR255E Digital8 camera.

Sinds een tijdje ontbreek bij het afspelen ongeveer de helft van het beeld doordat er 3 grijze brede balken op het scherm staan.

Deze zijn vrij scherp en bewegen niet, daar tussen zie je het opgenomen beeld.

Het geluid hapert tijdens het afspelen.

Als eerste denk je aan vervuilde koppen maar 2x een sessie met een cleaning tape veranderd niets aan het beeld en geluid.

Kan dit nog steeds gewoon vuil zijn?

Kan het zijn dat er 1 kop defect is of niet meer op zijn plaats zit waardoor de helft van het signaal ontbreekt? Op het eerste gezicht (maar eea is nogal klein met het blote oog) lijken de koppen ok.

Ik kan een busje video koppenreiniger halen, maar heeft dat nog zin?
Zoef de Haas.
Gepost maandag 23 augustus 2010 16:08:25 |
Ik denk eerder aan een bandloopfout doordat er een bandgeleider is verlopen. Kan ook nog komen doordat de bandgeleiders niet helemaal tot het eind lopen. Dat kan div. oorzaken hebben.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Cyberjunky
Gepost maandag 23 augustus 2010 16:47:58 |
Daar heb ik niet aan gedacht, ik zal vanavond eens kijken of ik iets aan de bandgeleiding kan zien, dat er iets blokkeert of stroef gaat, los zit oid.
Dank voor de tip, zal posten wat er uit gekomen is.
Cyberjunky
Gepost maandag 23 augustus 2010 20:18:30 |
Hij doet het weer perfect!

Ik heb voorzichtig de verschillende bandgeleiders met een stokje een klein beetje bewogen, elke tape die ik nu laad speelt perfect af!
Zelfs die uit 1999...

Hans heel erg bedankt voor deze hint!!

als het geluid hapert, klinkt het alsof de tape op de verkeerde hoogte langs de kop loopt. vooral vhs heeft een aparte mono geluidskop en synckop langs elkaar die ook dit soort problemen geven als de drukrol versleten is of de bandgeleiders niet helemaal tegen het eind lopen. de tape zakt of stijgt op de kop waardoor de beeld en geluid sporen verkeerd zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sowiso beter geen reinigingstapes gebruiken.
Die gebruik je eigenlijk alleen maar na het plaatsen van nieuwe koppen, om de boel even te polijsten.
Voor de rest doen ze meer kwaad dan goed, reinigen van de koppen doe je met een zeemlapje, al dan niet een zeemlapje die op een ijslollie stokje gelijmd zitten (kant en klaar verkrijgbaar_

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het klinkt wel redelijk als een vuile-koppen probleem: (mini)DV vertoont 2 brede horizontale balken in het scherm met dezelfde verschijnselen als je schrijft.

Ik heb toen voorzichtig gereinigd met een stukje papier (gewoon regulier A4-papier). Het papier heeft een licht schurende werking, wat vaak beter werkt dan een reinigingstape.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dat werkt inderdaad ook erg goed, in combinatie met een beetje (bijna) pure alcohol.
Toen ik vroeger nog bij megapool werkte, misbruikte ik de papieren zakjes met aan 1 kant doorkijkvenster voor de kassobon hiervoor (net wat gladdere struktuur dan een doorsnee A4-tje. (ik wilde dit eigenlijk geheim houden) :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dank voor alle antwoorden. Vuile koppen is toch het minst waarschijnlijk probleem. ook het geluid hapert, dus er moet iets zijn met de positie van de band.
Mijn probleem is er nog, dus als iemand een gouden tip heeft: graag!

Ik weet niet hoe de trackingsregeling bij Digital 8 werkt: bij mijn Mini-DV machine en bij de tape-drive die m'n broer heeft staan, zitten daar nog gewoon knopjes voor. Echter is dat apparatuur uit een iets andere prijsklasse.

Sony kennende hebben ze iets automatisch bedacht: digitaal was toen een toverwoord voor alles wat beter was (nou ja, dat is het nog) en zoiets als een manuele tracking-regeling zou voor Sony best eens als te ouderwets gezien kunnen zijn.

Wat mijn pa volgens mij wel eens gedaan heeft, maar goed, dan praat ik over VHS-systemen, is van 2 strookjes papier een klein L-vormpje vouwen. Die zo goed mogelijk bij de trommel houden en de band in laten spannen (hier heb je over het algemeen een helper voor nodig)

Met de 2 strookjes kon de band vervolgens iets in positie gewijzigd worden door deze heel voorzichtig iets hoger langs de koppen te brengen: dat vereist wel vaste handen en geduld, maar er was zo vaak snel op te sporen of het probleem echt puur de koppen betrof.

Dit kon overigens zonder ervaring zo je koppen kosten en vereisde de nodige ervaring.
Ik vermoed dat Digital 8 te delicaat is voor dit soort praktijken.

Overigens kan vuil enorm hardnekkig zijn: de DV/Mini DV tape-drive die bij m'n broer staat is een tweedehands en is door de vorige eigenaar waarschijnlijk helemaal opgebruikt: de urenteller staat op 9999. Daardoor weten we niet helemaal zeker of de koppen echt vuil zijn of gewoon aan het einde van hun leven zijn.

Desondanks hielpen reinigingstapes en enkele rondes de trommel langs een alcoholpapiertje halen niet.
Uiteindelijk maar twintig rondes volgehouden met het papiertje: toen werkte het ineens wel!
Misschien dus even volhouden: het is moeilijk voor te stellen dat er echt een laagje vuil op de koppen zit, maar het is ook weer moeilijk voor te stellen hoe enorm nauwkeurig videosystemen in elkaar moeten zitten om te werken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 16 oktober 2014 19:32:50 schreef weardguy:Misschien dus even volhouden: het is moeilijk voor te stellen dat er echt een laagje vuil op de koppen zit, maar het is ook weer moeilijk voor te stellen hoe enorm nauwkeurig videosystemen in elkaar moeten zitten om te werken.

Hier kijk ik niet van op, ik heb het ook eens meegemaakt met een recorder die ik wilde repareren: Er kwam helemaal geen signaal meer uit de koppen, ik had het bijna opgegeven. Na meerdere keren reinigen (misschien wel 6 keer) kwam er opeens een heel klein beetje signaal uit. Dus net zolang gereiningd tot het weer goed was (het zeemleertje met video spray).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 16 oktober 2014 19:32:50 schreef weardguy:
bij mijn Mini-DV machine en bij de tape-drive die m'n broer heeft staan, zitten daar nog gewoon knopjes voor. Echter is dat apparatuur uit een iets andere prijsklasse.

Sony kennende hebben ze iets automatisch bedacht: digitaal was toen een toverwoord voor alles wat beter was (nou ja, dat is het nog) en zoiets als een manuele tracking-regeling zou voor Sony best eens als te ouderwets gezien kunnen zijn.

Ik denk dat je een vergissing maakt. geen enkele DV recorder/player heeft tracking knopjes. er zit gewoon geen CTL spoor op de band,
(wel een ATF signaal ingebakken samen met het videoRF, dit leidt de kop sowieso naar de ideale positie, dus tracking is overbodig)
groeten

Kris

Is bij DV is dat hetzelfde soort systeem als het philips V2000 tracking systeem?

-edit- @kris, het v2000 systeem is me wel bekend. Het maakt gebruik van het mengproduct tussen twee frequenties. Er kwamen dan twee verschillende signalen uit waarbij de hoge/lage frequentie de correctie richting aangaf (hoger verstellen cq lager verstellen oid).

Ook weer iets geleerd hoe mini-dv dat doet, nu snap ik ook waarom die kop maar een kwart van de trommel gebruikt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 19 oktober 2014 23:52:32 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ja en neen.

beiden gebruiken geen apart CTL spoor , maar het hoe en waarom is anders.

V2000 : voegde piloottonen toe aan het RF om via overspraak een trackingssignaal te detecteren. Dit trackingsignaal werd gebruikt om capstanservo en actuators mee aan te sturen. (de koppen stonden op piëzo-actuators de kop kon op en neer bewegen).
V2000 had dit laatste nodig omdat ze lange en heel smalle sporen hadden. Via de actuators konden de koppen het spoor toch volgen als dit van het bedoelde pad afwijkte. Tevens was er op de band geen ruimte meer over voor een klassiek CTL signaal.

DV: door de een aangepaste modulatie techniek (een beetje spelen met NRZI) ontstaat er uit zichzelf een trackingsginaal door overspraak. Hieruit wordt een ATF signaal gedestilleerd dat enkel de capstanservo bijstuurd. Actuators zijn helemaal niet nodig omdat DV net heel korte sporen gebruikt. (men had geleerd uit het verleden dat lange sporen steeds voor compabiliteitsproblemen zorgde)

Op de DV tape is wel plaats voorzien voor een klassieke CTL track, maar het maakt er geen gebruik van. Een afgeleide ervan,DVCPRO, gebruikte wel een ctl track om sneller tot een gesloten servoloop te komen bij het overgaan van stop naar play. (eens de loop gesloten werd er ookovergegaan naar ATF)

Het idee van de actuator gestuurde koppen vind je wel terug in Digibeta en D3,D5 players. Ook die formaten hadden lange , dunne sporen.

maar om terug te komen naar het begin:
Zowel bij V2000 als DV geeft de ATF steeds de juiste info naar de servo om midden op het spoor te gaan lopen, vandaar dat trackingknoppen totaal overbodig zijn.

groeten

Kris