kabel volgen

Peter_dtn

Golden Member

vraag over het volgen van een VMVK kabel, in de tuin komt deze kabel boven de grond, dat is best handig want ik zou graag een stopcontact willen op die plaats. Er is wel een probleem, ik weet niet waar het andere einde van de kabel is of waar hij heen gaat. Ik kan volgen dat hij onder het gras gaat, maar waar hij vervolgens heen gaat is onbekend. Het is geen echte grondkabel, dus geen gevlochten scherm. Helaas staat er ook geen spanning op dus ik verwacht dat hij aan de andere kant van het gras ergens onder de grond ligt.

Volgens mij is er apparatuur om een kabelbreuk op te sporen, ik verwacht dat zo'n apparaat het snel kan vinden, echter ik ben niet in het bezit van zo'n instrument, maar heb wel een (eenvoudige) HF ontvanger en een losse RF generator.

Als iemand tips heeft hoor ik 't graag, dank alvast!

Peter

Arco

Special Member

Als 'ie los in de grond ligt, kun je dat met een multimeter zien. (meer of mindere sluiting tussen draden door grondwater)
Ik zou ook eens kijken op voor de hand liggende plaatsen (meterkast/bij deur naar tuin) of er geen losse kabel of zekeringloze groep zit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

TDR meting m.b.v. scoop doen. Of kabel aan RF generator hangen en met ontvanger proberen het signaal te volgen.

Peter_dtn

Golden Member

Is TDR wat men gebruikt voor het opsporen van kabelbreuk? In dat geval weet men dus waar de kabel loopt en door de afstand te meten weet men waar gegraven moet worden. Ik meen ooit gezien of gehoord te hebben dat men met een aparaat over de straat gaat om exact de breuk te vinden, maar misschien is dat alleen bij telefoon kabels zo..

@Arco
goed idee om de weerstand tussen de aders te meten, ik had alleen de spanning gemeten maar die was dus 0V, ik ga het proberen..

Je hebt tracers die grondkabels kunnen vinden. De transponder wordt aan de aders van de kabel verbonden en met een tracer zoekt met het signaal op. Echter zijn de echt goede tracers voor grondkabels behoorlijk aan de prijs.

Ik zou de goedkoopste manier nemen, en wel met de schep. Uitgraven en volgen.
Kun je er gelijk een juiste Ymvk-As in leggen.

logisch denken helpt ook hier, de kabel zal ergens uitkomen waar stroom aanwezig is/was. de schuur uit de grond, in de meterkast los langs de kast, vanuit de achtergevel van het huis los in de doos vanuit een wcd op die muur, lasdoos in de tuin waar deze vroger opzat, nog een open wartel zichtbaar?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik zou de goedkoopste manier nemen, en wel met de schep. Uitgraven en volgen. Kun je er gelijk een juiste Ymvk-As in leggen.

Als je hem toch vervangt, heeft uitgraven weinig nut. Het ruineert hooguit de tuin, en je komt misschien ergens uit waar je niet wilt zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Kan je zo'n kabel niet volgeen door er gewoon 50Hz isselspanning op te zetten (alleen fase en een lemp er tussen) en dan met een of andere detector het 50Hz veld volgen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Peter_dtn

Golden Member

Dank voor alle reacties, ik had ook verwacht dat de kabel in de meterkast of schuur uit zou komen maar daar is helaas niets te vinden. Nu denk ik dat ze met de bouw die kabel gewoon in de grond gelegd hebben en het plan om later dat naar binnen te halen en aan te sluiten. De persoon die het kon weten is helaas overleden dus nu wordt het zoeken.

Met TDR kan ik de lengte bepalen, en hopelijk door er een RF generator tussen een pin in de grond en een of meerdere VMVK aders kan ik met een ontvanger de kabel volgen.

Ik weet echter niet of dit enige kans op succes heeft, vandaar dat ik het forum heb gevraagd.

mvdk

Golden Member

In dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/121994/3
heb ik in de tweede post op die pagina een kleine uitleg gegeven.
Daar geef ik ook een hint over de nadelen van de TDR methode. Stel, je kabel is 20 meter lang, ligt ergens onder de grond op eind, maar er zit op 10 meter ook nog een beschadiging, een hoogohmige sluiting. Die kan je alleen maar vinden met die apparatuur met die condensatorbank.
Netwerkbedrijven hebben kabelliggingtekeningen, ik vermijd met opzet het woord nauwkeurig, ligging is in het algemeen nauwkeurig 50 cm naar beide zijden. Over diepte praat ik maar helemaal niet.

In dit geval is gewoon een nieuwe kabel leggen het snelste, doe em dan ook gelijk in een HDPE buis. En op een groep achter een aardlekschakelaar.

Ligt het andere eind van die kabel niet in de kruipruimte?

TDR gaat niet werken, daarmee weet je alleen de lengte, niet de richting.

Het lijkt me de korste klap om gewoon hier en daar te graven en zo de kabel te volgen. Bij het eind in de tuin kun je snel genoeg zien welke richting ie op gaat. Lijkt me vele malen sneller dan eerst een hele meetopstelling te bouwen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

komt de kabel ook niet uit op een schakelaar welke niks lijkt te doen? bijv bij de achterdeur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of met zoiets proberen, heb ik hier in Best liggen.
Misschien komt er niets uit, maar niet geschoten is altijd mis :-).
http://www.uploadarchief.net/files/download/cable%20tracker.jpg

Peter_dtn

Golden Member

bij toeval ondekte ik dat de kabel onder een doos in de meterkast uitkomt, de kabel was los gemaakt van de netspanning, misschien omdat hij niet gebruikt werd, hopelijk niet omdat hij lekt. Ik ga het binnenkort proberen.

Alle meedenkers hartelijk dank!

Tidak Ada

Golden Member

Ga dan eerst maar eens aan de kabel meten of hij geen aardsluiting maakt. Primitief, met een Ohm meter tussen instalatie aarding en de aders van de kabel (die moten dan nergens aan zijn aangesloten!).
Beter met een megger.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Een megger is beter maar als je met de multimeter al een sluiting of lage waarde meet dan weet je toch al zeker dat de kabel niet goed is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.