RS232 of USB

Ik heb een vraagje over de keuze van mijn communicatiemiddelen
Ik moet voor een eindwerk(treinbaan µC gestuurd)mijn gegevens van de metingen die ik maak
(snelheid,positie van de trein, slagbomen van oversteek open of toe)
moet ik weergeven op een PC scherm
nu is mijn vraag wat kan ik het beste gebruiken:
-RS322 of USB mijn voorganger heeft het met RS322 gemaakt maar dat werkte niet 100%
-welk programma kan ik gebruiken voor de opmaak van mijn scherm de layout zeg maar want ik zou de snelheid van mijn treintje (gemeten door lichtsluis)willen visualizeren met een snelheidsmeter zoals in een auto

Alvast bedankt

EricP

mét CE

RS232 werkt vrijwel altijd - als het niet werkt, heeft hij gerommeld.
USB is vaak een drama. Vooral door drivers en windhoos.

De meest gebruikelijke oplossing is serieel (dat is niet hetzelfde als RS232) en dan door naar USB. Met een goede converter (dus geen prolific oid.) werkt dat meestal wel aardig.

'Direct' op USB kan ook, maar is meer programmeerwerk en je moet maar hopen dat er over 5 jaar nog een driver voor je chippie te krijgen is.

Ik gebruik hier voor als µC een PIC18F4455
is dit allemaal mogelijk met visual basic als programma
ik heb nagenoeg nog niet veel ervaring met C-code dus daarom zocht ik een gezicht en gemakkelijk programma voor deze toepassing

buckfast_beekeeper

Golden Member

We zitten hier dus met een schoolvraag. Je zal de antwoorden dus niet op een blaadje krijgen.

Voor de positie van de trein kan je jezelf baseren op de oplossingen die er zijn voor digitale banen. Welk type trein gebruik je? 2-rail of 3-rail (Märklin). Bij deze laatste is de locatie zeer gemakkelijk te maken.

De vraag 2-rail of 3-rail is wel cruciaal voor een aantal andere opties.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

2-rail van fleischmann
type trein is : Fleischmann 736503

[Bericht gewijzigd door seppe319 op maandag 20 oktober 2014 11:53:49 (45%)

Arco

Special Member

RS322 zal 'ie wel zelf uitgevonden hebben, ik ken wel RS232... ;)
Zoals reeds gezegd, RS232 werkt enorm betrouwbaar, als het niet werkte zal dat eerder aan je voorganger zelf gelegen hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

RS-232 is langzamer maar eenvoudiger dan USB.
Er zijn omzetters van TTL niveau naar RS-232.
Ook is het zoeken naar fouten bij RS-232 gemakkelijk,

Als je moet vragen wat het handigste is, kies dan RS-232 aan de kant van je projekt, met een USB-omzetter van het fabrikaat FTDI. FTDI verkoopt kabeltjes met in de USB-connector een chip die zorgt voor de omzetting naar USB, en alle recente Windows-versies hebben daar al een driver voor aan boord.

http://www.ftdichip.com/Images/TTL-232R1.jpg

http://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBTTLSerial.htm

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik zou zelf rs232 gebruiken, USB is veel meer werk qua software (zowel PC als uC), of er moet al iets voor gemaakt zijn. Ik heb veel merken USB-rs232 omzetters gebuikt (allemaal ellende, vaak blauwe schermen en dergelijke), maar deze is voor het beste http://nl.farnell.com/ftdi/us232r-100/adapter-cable-usb-to-rs232-100cm…, nooit geen problemen met FTDI.

Als ik snel iets moet visualiseren dan gebruik ik Labview voor op de PC. Maar dat is 'just my 2 cents'.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

ok danku voor alle informatie
ik denk dat ik hier wel mee verder kan
nogmaals bedankt

Ik werk momenteel aan een project dat zowel RS232 (althans TTL) en USB ondersteunt. USB is zeker de eerste keer niet makkelijk en het ontwikkelen van een PC applicatie vergt wel wat ervaring, maar het kan allemaal best.
Voor een beginner adviseer ik toch RS232/TTL.

Just find out what you like and let it kill you
Arco

Special Member

Ik ben van RS-232 naar LAN gegaan. (vond USB toch wat te onbetrouwbaar, vaak verbroken verbindingen, dan moet je in en uitpluggen.)
Met LAN heb je ook een snelle verbinding, betrouwbaar, en galvanisch gescheiden... (LAN poort heeft bijna iedereen wel over)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor je plaatsbepaling kan het voor 2-rails met stroomdetectie of via IR-sluizen. In het verleden werden vaak reed contacten gebruikt. Maar die zijn wat in onbruik geraakt.

We weten niet wat kan en wat niet kan binnen je project. Mag je digitaal gaan? Zo ja, dan is er heel veel te vinden op het net. Zoek gewoon op DCC of NMRA DCC. Op de website van NMRA staan alle specs.

Indien je analoog gaat werken, ga je dan spanningsgestuurd werken? Of ga je voor PWM? Zoek voor beiden voor en nadelen. Moet je materiaal gebruiken wat er is, of is het de bedoeling dat je een aantal zaken zelf mag bouwen.

Snelheid: is de momentele snelheid van belang of moet je de (schaal?)snelheid op een bepaald traject gaan meten? Welke mogelijkheden zijn er om je snelheid te gaan bepalen? Er zijn verschillende mogelijkheden.

Veel vragen die je zal moeten invullen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.