inbouw tijdschakelaar niko

kan je volgende tijdschakelaar van niko 420-00400 aansluiten ipv een dubbelpolige schakelaar ( buitenlamp) ? Dit is het schema van de tijdschakelaar:

http://i1223.photobucket.com/albums/dd511/bug_fever/Naamloos3_zps82c40939.jpg

alvast bedankt.

als de timer geen nul nodig heeft kan het zo.. echter is doorgaans de zwarte de schakeldraad en de bruine fase..

ook willen dit soort dingen als ze geen batterij voeding hebben vaak alleen goed werken met een gloeilamp. een spaarlamp of ledlamp, tlbak zorgt dat de timer geen spanning krijgt voor de werking als de klok de lamp niet aanstuurt en intern oplaadt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dit is de schakelaar die ik nu heb en die ik wil veranderen naar door bovenstaande tijschakelaar

http://i1223.photobucket.com/albums/dd511/bug_fever/IMAG0152_zpsd800a28c.jpg

http://i1223.photobucket.com/albums/dd511/bug_fever/IMAG0151_zpsde93a909.jpg

dit is een dubbelpolige schakelaar. voor buitenlampen wordt dat nog vaker gebruikt. maar in BE kan het ook nog zijn als je een oud krachtstroomnet hebt met 230v tussen de fasen, dan moeten eigenlijk beide fasen geschakeld worden.

als je dus zowel nul als fase wilt schakelen is de nieuwe niet goed met maar 1 schakelcontact. als de blauwe draden aanelkaar gezet worden met een lasdop zal het werken, maar of het dan mag op die manier hangt van wat dingen af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat bedoel je of het mag? het betreft een buitenlamp daarom deze dubbelpolige schakelaar... als ik deze tijdschakelaar ga gebruiken, dan ga ik eigenlijk de nul of de fase schakelen ipv beide toch?

idd in de fase schakelen, maar die dubbelpolige schakelaar kan een reden hebben, ofwel oud krachtstroom net ofwel bij aardlekstroring kan de hele buitenlamp afgezet worden.. in geval 2 kan een enkelpolige schakelaar ook gewoon..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag,

De blauwe die op aansluiting L2 zit en de bruine die op aansluiting L1 zit zal de toevoer zijn. De blauwe op 1 en de zwarte op 2 zullen naar de lamp gaan. Even na meten met voltmeter.

Indien zo:

Blauwe neem je bij elkaar, bruin op de L , zwart op de sinus aansluiting.

Groeten,

Robbe

@robbe

dit klopt, blauwe L2 en bruine L1 zijn toevoer, andere blauwe en zwarte zijn van de lamp.

@testman

het betreft een nieuwbouw, en dat van een aardlekstoring ,dat begrijp ik niet helemaal

Dag,

En zoals eerder vermeld zal in jouw geval het lichtpunt niet meer dubbelpolig onderbroken zijn (wat mag voor nieuwbouw wat Belgie betreft indien de nominale stroom niet groter is dan 16A, zie artikel 250 in het arei). En controleer ook even in de manual welke type lampen je er mee kan schakelen.

Groeten

Robbe

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@testman

en dat van een aardlekstoring ,dat begrijp ik niet helemaal

Heeft er allemaal niet veel mee te maken.
Vergeet deze opmerking maar.

Het plaatje heb je rechtstreeks van Niko geleend
Niko heeft helaas de draadkleuren niet konform de huidige normen getekend.
Niko heeft bruin en zwart gewisseld.
Als je dat aanhoud dan gaat het goed.
De twee blauwe draden hoeven helemaal niet meer aangesloten te worden, maar zijn wel essentieel. Deze moet je met elkaar verbinden met een (insteek)lasdop.

Hou de opmerking van Robbe in de gaten.
De schakeling is NIET meer dubbelpolig.
Ga eerst na WAAROM de schakeling dubbelpolig was, daarna kun je bepalen of dit zo blijven moet, of omgezet mag worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in DE geproduceerd spul heeft vaker bruin en zwart andersom zitten. krijg vaker spul terug wat niet zou werken vanwege die aansluitfout..

de dubbelpolige schakelaar is voor buitenverlichting alleen handig als er een storing optreed. bij een 2 polige schakelaar is de evt storing weg als de knop uitstaat, bij enkelpolig kan de storing nog aanwezig zijn dan. dit is pas interessant als er een storing is in de buitenlamp dus nu niet van toepassing..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jongens, super bedankt voor de hulp! Zoals hierboven beschreven werkt het dus prima, enkel is het niet meer dubbelpolig geschakeld ( dit was zo omwille van de buitenlamp).

==> Blauwe neem je bij elkaar, bruin op de L , zwart op de sinus aansluiting.

Wil dit even terug omhoog halen. Ik zit met het probleempje dat ik nu een led spotje heb geplaatst ipv een halogeen spotje waardoor deze led blijft knipperen vanwege een lekstroompje want deze actor hierboven vernoemd is enkel voor resistieve belastingen. Hoe kan ik dit euvel oplossen, was zelf aan het denken om een weerstandje bij tussen te plaatsen ?

Niemand die mij kan helpen? Alvast bedankt

dit werkt niet, die timer heeft geen nul op de unit zitten. dwz dat deze alleen werkt met gloeilampen. een weerstand heeft geen nut. in de uitstand haalt de unit de nul via de gloeilamp binnen en laadt de elco in de voeding ermee op. in de aanstand kan dat niet, de weerstand in koude toestand van een gloeilamp is veel lager als in warme toestand, de weerstand zou kapot springen met 230v erop.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 20 december 2015 11:26:47 (59%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Andere oplossing mss? Bedankt al hiervoor

kan je volgende tijdschakelaar van niko 420-00400 aansluiten

Dat is geen tijdschakelaar maar een bewegingsmelder.
http://www.tecshop.be/niko-420-00400

De beste oplossing is een andere tijdklok/bewegingsmelder die ook een Null aansluiting heeft, en een relais contact heeft die de lamp inschakelt.

Dank je wel, ik ga kijken achter deze 420-0010X ipv de 420-0040X

De 420-0010X is een ACTOR, en deze heeft wel een Null aansluiting en een Relais contact.
http://www.niko.eu/docs/manuals/PM187-096.pdf

Maar maak eens een duidelijke foto van de tijdklok die je nu precies hebt.

Daarmee moet het kunnen werken volgens mij.

Sluit het zo maar eens aan:

Prima gegaan, werkt top nu ! Bedankt allen.

Kleine vraag ik wil het zelfde gaan doen maar welke socket heb je nu uiteindelijk gebruikt.

Thnx Gr Robin

Hoi eenmaal heb ik de 420-0010 gebruikt, tweede sensor heb ik de 420-0020 gebruikt, praktisch geen verschil