Naam van een indicatielampje op een paneel

Op 22 oktober 2014 15:09:07 schreef KlaasZ:
En wat is er mis met ledzooi? Er bestaan ook ledlampen die zijn ingebouwd in een schroeffitting of een bajonet fitting, dus een rechtstreekse vervanger van een gloeilamp.

haha EricP en led .
is water en vuur

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
EricP

mét CE

Och, er zijn een beperkt aan tal toepassingen waar LEDS best geschikt voor zijn - in een enkel geval zelfs beter dan een gloeilampje. Maar het wordt je de laatste jaren door je strot geramd. Ook op gebieden waar het alleen maar (of hoofdzakelijk) nadelen heeft... Het is in geen enkel opzicht een 'directe vervanger' van een gloeilamp...

Arco

Special Member

Rafi heeft ook wat kleinere: http://www.rafi.de/Pushbutton-series-8-mm-RAFI.186.0.html?&L=1
(Hangt er ook vanaf wat je met 'klein' bedoelt. Kort, of kleine diameter, of beiden?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Rafi maakte vroeger dit soort lamphouders, mischien nog wel, je kunt eens zoeken op die merknaam. Heb zelf nog een houder liggen waar een steek lampje ingaat, montage gat iets van 7 of 8 mm, kapje klikt eraf en je plaatst dan een nieuw lampje vanaf de voorkant. De oude eruit halen was lastig, ik deed dat met een stukje rubber slang, wat je dan over het lampje schoof.

Edit : Ja, ze maken ze nog, kijk eens bij Conrad.nl op artikelnummer 724947.
Die bedoelde ik.

[Bericht gewijzigd door Rolo op woensdag 22 oktober 2014 15:28:27 (12%)

EricP

mét CE

Kijk, dat begint er op te lijken. Keyword is voor het moment 'Rafi' :).
Nu nog iets waar wat gangbaarder lampjes in gaan (Ba9s ofzo). Jammer dat Farnell je toch gelijk weer de LED-meuk door je strot probeert te drukken als je op 'Rafi' zoekt.

EOO heeft dat wel voor E10 (als ik dan toch naar een andere leverancier moet). Da's ook nog een oplossing - maar heb liever een bajonet omdat die niet los trilt...

Tot zover bedankt.

Arco

Special Member

Meeste kleine fittingen zijn T1 (of T1.xx) steeklampjes, trillen ook niet los. (BA9 is nogal lomp voor een kleine indicator)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 oktober 2014 15:23:22 schreef EricP:
Het is in geen enkel opzicht een 'directe vervanger' van een gloeilamp...

Nounou, dat is wel erg absoluut. Als het om een indicatielampje gaat dan zie ik weinig verschil, behalve dat een led een schijnbaar oneindige levensduur heeft.
Maar kennelijk zoek jij lampjes die nog iets meer doen dan alleen maar aangeven dat iets aan of uit is.

Die steeklampjes in die Rafi lamphouder trillen niet los hoor. Ik heb ze gezien op bedieningspanelen van diesel aggregraten. Ze worden ook veel toegepast in dashboards van auto's.

EricP

mét CE

@Arco: ik ben iets op het spoor wat met een gat van 14.5mm Ba9S zou moeten doen (niet van Rafi, kwam wel via dat merk daar uit). Niks tegen T1 lampjes, maar het is niet 'gangbaar' (als in: overal verkrijgbaar). Dat jij en ik er wellicht een doosje van hebben liggen, wil nog niet zeggen dat ik het in verweggistan ook zo kan vinden - bajonet verkoopt elke auto-onderdelen-boer (in dit geval 12V, dus je kunt zelfs bij de Action terecht :) ).

Op 22 oktober 2014 16:14:16 schreef KlaasZ:
[...]Nounou, dat is wel erg absoluut. Als het om een indicatielampje gaat dan zie ik weinig verschil, behalve dat een led een schijnbaar oneindige levensduur heeft.

Meestal een minuut of 10 - daarna richting container wegens 'is het echt niet' :)

Maar kennelijk zoek jij lampjes die nog iets meer doen dan alleen maar aangeven dat iets aan of uit is.

Ook. Maar afgezien daarvan: het licht is te intens (ja, ik kan gaan knoeien met een weerstand, maar daarmee is het geen 'directe vervanger' en als het een beetje 'vervanger' is, dan heeft-ie een stroombron, waardoor het echt knoeien wordt.) Daarmee is het vaak ook slecht te dimmen - wat doorgaans toch wel wenselijk is. Zet het parallel aan iets inductiefs en het gaat dood op de uitschakelpiek. Levensduur precies 1x schakelen (en als je veel mazzel hebt 2x, soms wel 3x... Terwijl gloeilampjes dat doorgaans prima kunnen hebben: door hun dissipatie wordt die piek ook minder hoog). Kortom: heel soms is het bruikbaar, maar in mijn omgeving doorgaans absoluut niet...

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In de vliegerij heten ze "annunciator" en zijn onbetamelijk duur, zoals ongeveer alles in de vliegerij. En zelfs in dat oerconservatieve wereldje beginnen er LEDs te verschijnen, jawel, stel je voor.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat is er mis met deze:
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=107303+2021+204491 Zijn tweedelig met apart onderstuk. Dat spul zie je op vrijwel alle schakelkasten.

Anders effe zoeken op Eaton-Moeller/Wago/Siemens/APEM/(EAO had je al) /DIALIGHT en noem maar op, zat te krijgen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 22 oktober 2014 15:15:38 schreef EricP:
@KlaasZ:Verder is het stroomverbruik vaak te laag - niet alle bestaande installaties kunnen daar me overweg.

Dat is helaas nog wel eens een euvel, voor het eerst dat ik het met je eens ben :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Daar snap ik dus echt niks van.
Moet die stroom dan nog iets anders doen dan alleen dat lampje laten branden?

Het wil echt fout gaan, met led vervangers voor paneel signaleringslampjes, 2 jaar terug helaas zelf meegemaakt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
EricP

mét CE

Wat is er mis met deze:

Op zich niks. Behalve dat ze te groot zijn en ik ze er niet in krijg... Dan betekent een heel nieuw paneel maken. Daar zit ik niet op te wachten. (oh, en waarom de huidige vervangen? nou, er ontbreken wat kapjes, en het spul wordt bros)

Dat is helaas nog wel eens een euvel, voor het eerst dat ik het met je eens ben :p

Ja, maar jij krijgt geen koppijn van dat intense en vaak knipperende licht van LEDs. Ik wel :) En mijn klanten hoor ik er ook over (dat was die LEDstrip van van de week. 'Heb je daar ook nog wat voor wat geen pijn doet aan mijn ogen? Het zit er net een paar dagen in, maar dit is vreselijk'...). Ben dus blijkbaar niet de enige...

Moet die stroom dan nog iets anders doen dan alleen dat lampje laten branden?

Soms wel ja. Zie ook nog iets over demping en inductief...

Maar ik denk dat ik er met de hints van hier wel ben. Dank.

Op 22 oktober 2014 19:26:18 schreef EricP:
Ja, maar jij krijgt geen koppijn van dat intense en vaak knipperende licht van LEDs. Ik wel :)

Ha groot verschil....indicatie/signaal/lampje of ledverlichting !
Maar ik had je al uit genodig :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 22 oktober 2014 19:26:18 schreef EricP:... Dan betekent een heel nieuw paneel maken. ...

Kortom je hebt dus een paneel met bestaande lamp (armatuurtjes). Waarom koop je niet gewoon dezelfde nieuwe?
Ik neem aan dat je weet welk merk/type erin zit. Of heb ik nu net iets gemist, hoe moeilijk kan het zijn zou ik zeggen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is er mis met deze:

Dat ze ROND zijn. Ik kijk reeds lang uit naar zoiets, eerder met een LED maar dat is nog niet onoverkomelijk, maar bovenal VIERKANT of rechthoekig. Idealiter schuiven ze zelfs in elkaar zodat ze één stabiel geheel vormen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ dubbelpost, gelieve te verwijderen ]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 22 oktober 2014 19:48:02 (88%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dan moet je bij EAO zijn, die hebben rechthoekige en vierkante. Met een rond bevestigingsgat en kun je tegen elkaar monteren.
http://nl.farnell.com/eao/31-050-005/indicator-body-18x18/dp/3112172 bijvoorbeeld, moet nog het juiste kapje bij.

Het steeklampje is zowel met lamp als led leverbaar en ze hebben allerlei kleuren kapjes (ook transparant) waar je binnen in zelfs een text label kun maken zodat het er niet af slijt.

Wel opletten met die dingen: Sommige hebben vaste lampjes! Dus een kwestie van de catalogus erbij zoeken en puzzelen wat je nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 22 oktober 2014 20:06:44 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Kortom je hebt dus een paneel met bestaande lamp (armatuurtjes). Waarom koop je niet gewoon dezelfde nieuwe?

Merkloos, gat van 15.5mm. Succes verder...

Ik neem aan dat je weet welk merk/type erin zit.

Assumptions are the mother...

Of heb ik nu net iets gemist, hoe moeilijk kan het zijn zou ik zeggen.

Laten we het er op houden dat ik niet zo heel intelligent ben :) hahahaha

Maar ik had je al uit genodigd :-)

Ja, ik weet het. Iets met tijd en prioriteit... Maar zou jij nou de enige zijn die wel mooie LED verlichting heeft? Daar zou je rijk mee kunnen worden :)

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 22 oktober 2014 20:05:27 (20%)

Merkloos, gatver effe balen.
Die eao dingen zijn 16 mm gatmaat, kun je daar niks mee?
(Zijn wel prijzig trouwens)

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 22 oktober 2014 20:09:42 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

henri62, dankjewel. Dat is inderdaad waar ik naar uitkeek - maar aan die prijzen heb ik geen interesse meer. Zeker omdat het inderdaad nog enkel voor één bepaalde lampvorm is. Nu valt daar met wat huisvlijt wel iets aan te doen, vermoedelijk, maar met nauwelijks meer huisvlijt maak ik dan zelf iets "from scratch". Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 oktober 2014 20:03:30 schreef EricP:
Ja, ik weet het. Iets met tijd en prioriteit... Maar zou jij nou de enige zijn die wel mooie LED verlichting heeft? Daar zou je rijk mee kunnen worden :)

Nee vast niet :-)
Maar ik stuur je eerst langs een goeie opticien :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/