Transformator zelf wikkelen

Vroeger bestonden er transformatoren waarvan de primaire wikkeling reeds gewikkeld was en waarvan de secundaire wikkeling zelf moest gewikkeld worden. Men kon dus kiezen welke spanning er moest uitkomen. Zouden deze nog ergens te koop zijn ? Een alternatief zou een transformator zijn met een secundaire van 3,5V a 4V .
Het vermogen van de transformator zou best tussen de 7 a 10 VA liggen.
Het enige wat ik zo kan vinden is een 100VA exemplaar dat verkocht wordt om een transformator op maat te maken voor een buizenversterker.

EricP

mét CE

Is dat niet hapklaar te koop? Of is de spanning daar te laag voor?

Zo een lage spanning kan ik niet direct vinden. De laagste spanning die standaard te vinden is (volgens ik kan vinden), is 5 a 6 V.

Hugo Welther

Moderator

Sautershop.
http://www.sauter-shop.de/trafo-bausaetze/index.html

anders kijken bij high end buizenversterker boeren.
Vroeger had RS en Farnell trafo bouwpakketten maar die zijn uit het assortiment.

Waar heb je die ±4V voor nodig?

Heel vroeger had Amroh ook van dit soort bouwpakketten. Ik heb er nog een NOS maar die gaat niet weg.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rbeckers

Overleden

Die heb ik ook gezocht i.v.m. extra isolatie en van bijv. 12V naar 12V bij meer dan 1kV isolatie.
Opgelost door 2 trafo's te gebruiken.

pa3gws

Golden Member

Een 15 VA ringkern trafo en afwikkelen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Ja, als ik ook eens zoek, is het niet makkelijk voor dat vermogen. Een 7V trafo voor 400V is ook niet hapklaar te vinden. Klassieke beltrafo haalt het vermogen niet. Vrees dat afwikkelen over blijft...

@Hugo Welther Er is aan een collega van mij gevraagd om een een voeding te maken voor het vervangen van een 1,5V AA batterij dat in een bewegend kunstwerkje zit. Het is eigenlijk een gekocht bewegend ding dat door een kunstenaar is omgebouwd naar iets anders. Nu zou hij willen dat dit gevoed kan worden door het net want de batterij is te snel leeg. Het moest iets eenvoudigs zijn en ik had hier nog een oude transformator kit van Block liggen en dit werkte perfect : transfo gewikkeld -> 3,5Vac -> Brug -> Condensator en dan belast door dat kunstwerk kwam er dus ongeveer 1,5V uit.
Maar hij hij wil er nu dus meerdere..... Waar we ook van versteld stonden, was wat men van stroom uit zo een AA batterijtje trekt (het is een motortje met een mechanisme om van een ronddraaiende beweging een op een neergaande beweging te maken) . Een nieuw AA batterijtje word bijna onmiddellijk onder zijn nominale spanning getrokken (Pieken door het (slecht) mechanisme). Maar ja, we proberen er het beste van te maken.

rbeckers

Overleden

Schakelende voeding is een optie.
Dat is wel complexer.
Hoeveel stroom is er nodig?

Op 23 oktober 2014 08:58:33 schreef Electroman:
dit werkte perfect : transfo gewikkeld -> 3,5Vac -> Brug -> Condensator en dan belast door dat kunstwerk kwam er dus ongeveer 1,5V uit.

Dan is uw voeding te licht!

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

Een oplaadbare batterij eraan die aan een lader hangt?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Waarom zo 'moeilijk' maken, Neem een bloktransfo'tje 6V output, brugje, condensator en LM317 of zoiets, 1 weerstand, 1 instelpotje en je kan zelfs je snelheid van je kunstwerkje instellen.

Meten is weten

@Freaky

dat hebben we al geprobeerd (want dit zou perfect zijn) maar de LM317 kom dus niet door de opstart piek (motortje,mechanisme). We hebben zelfs met een zwaardere regelaar(LM350) getest en dat gaf juist hetzelfde. Een domme AA batterij dus wel (ongelooflijk).

en zoiets?
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1643393925/AC220V-IN-DC-Power-Adapter-Adjustable-Regulator-1-5v-3v-4-5v-6v-9v-12v-1A.jpg_350x350.jpg
eventueel in combinatie met een supercap van 1F voor de opstartpiek

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 23 oktober 2014 10:06:09 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fatbeard

Honourable Member

Dat ga je met een schakelende voeding ook niet redden, of het moet een 10A ding zijn...
Misschien met zoiets als deze?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Je hebt dus niet "een trafo die ... " nodig, maar "een DC spanning van XX V en minimaal YY A.".

Waarbij ik nog niet duidelijk heb of die spanning 1.5 of 3V moet zijn. En de stroom weet jij kennelijk ook niet, maar het is meer dan de 1.5A die een LM317 gedurende korte tijd kan leveren.

in een PC zit een voeding die rond de 100A bij 1.2V kan leveren. :-)

Als ik jou was zou ik gewoon van 230V naar 12V gaan met een commerciele "netadapter" van voldoende vermogen. (goedkoop is: een oude PC powersupply). Vervolgens kan je van 12V naar 1.5 of 3V met een DCDC converter die voldoende stroom aankan. Voor 2A (kortstondig 3A volgens claims), heb ik die kant-en-klaar voor je liggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Een grote condensator met een weerstand tussen de DC/DC converter en condensator helpt.
De weerstand zal ong. 0,47 ohm kunnen zijn.

Heeft de TS dit wel gelezen?

Op 23 oktober 2014 09:14:31 schreef pa3gws:
Een oplaadbare batterij eraan die aan een lader hangt?

Ik zou voor een oplaadbare AA batterij gaan met een voeding die gemiddeld genoeg vermogen levert om de batterij net vol te houden of een laadcircuit dat afschakelt als de batterij vol is
De AA levert de opstartstroom en met de voeding houd je de batterij vol.

reading can seriously damage your ignorance