ledlamp maken

hallo,

ik wil een led lamp maken zoals die vaak op videocameras zitten. ik dacht zelf aan 60 leds en deze stroom te laten krijgen door een batterij clip van 8 AA of 2x 9v batterijen aanelkaar verbinden zodat die genoeg stroom heeft.

wat basis van schakelingen weet is wel alleen welke van de twee batterijen ik het beste kan gebruiken weet ik niet.

ik heb wat gekeken alleen kom uit een aantal dingen nog niet.

ik heb gezien bij iemand anders die de zelfde versie heeft gemaakt dat die 6 rijen van elk 10 leds in serie had en die 6 rijen dan paralel aan elkaar had verbonden. per rij had die een weerstand aan het eind van de rij gezet.

welke weerstand kan ik dan het beste gebruiken?

stel je voor ik gebruik

10 leds in serie met de eigenschappen van:
3,30 V en 20ma

dit geef ik stroom door 2x9 volt batterijen.

kan ik deze batterijen dan het beste in serie of parallel doen en hoe kan ik berekenen welke weerstand er per rij van zes moet komen.?ik heb wel ooit geleerd hoe je kan berekenen welke weerstand ik moet gebruiken bij een led alleen als er tien in serie zitten en dan 6 rijen die stroom krijgen van 2 9v batterijen dan zie ik door de bomen het bos niet meer.

kan iemand dit mij op jip en janneke taal uit leggen haha. mag wel technisch zijn als het maar niet te technisch word.

met vriendelijke groet

jordi

[Bericht gewijzigd door Jordiij op vrijdag 24 oktober 2014 20:54:01 (54%)

Arco

Special Member

Is een gewoon MR16 ledspotje niet genoeg? Veel licht, is er in allerlei straalhoeken en lichtkleuren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het moet op een camera gemonteerd worden en op locaties waar je met een stroom kabel niet goed kan komen dus liever iets op batterij. en een fiets lamp of zo is niet goed genoegXD. ik heb nog wat gezocht en me bericht wat aangepast zodat er een wat specifieker antwoord gegeven kan worden.

[Bericht gewijzigd door Jordiij op vrijdag 24 oktober 2014 20:55:49 (23%)

Arco

Special Member

MR16 lampjes zijn 12v, dus dat gaat prima op een accuutje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oke, is er een mogelijkheid om dit op een normale 9v batterij te laten werken mogen er ook meerdere zijn? aangezien dit echt een budget project is is er geen extra budget voor een accu namelijk.

als dit op batterijen kan zou dit een prima oplossing zijn aangezien er dan gewoon 4 van die lampjes in een behuizing kunnen worden gebouwd op een aantal 9v batterijen. als 4 van die lampen te veel is voor 2 of 3x 9v dan kunnen het er ook 2 lampjes zijn.

gr jordi

Arco

Special Member

9V batterijen zijn ongeschikt om zoveel stroom te leveren. Neem daar een klein accuutje of 8x 1.5v cellen (C of D) voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dus als ik 8 1,5 volt batterijen in een clip zou doen zou dit moeten werken omdat dit al 12 volt is toch?

als ik op die zelfde clip dan 2 lampen wil zetten moet ik die dan in serie of paralel doen aangezien het lang geleden is dat ik dit op school heb gehadXD.

kijk eens op google zo duur zijn die dingen niet eerste hit een lamp van 39,95 zijn vast wel goedkoper te vinden.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

veel van de 12v ledspotjes die niet dimbaar zijn werken van 5v-24v dc prima. de ingebouwde converter maakt de juiste spanning aan voor de leds dus evenveel licht op 8v als op 24v...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Bij van Cranenbroek, inclusief koelblok, accu enz. Voor die prijs kun je eigenlijk niet zelf knutselen . 5 Watt voor 19,90 Euro en geeft heel mooi licht, warm wit achtig, niet van dat "lijkenwit".
Uurtje of 2 houdt hij het bij mij wel uit volledig geladen.
http://www.vancranenbroek.nl/folder/22_actiefolder/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Als het voor video opnames is, dan kun je het beste koel wit gebruiken, dan worden de opnames het beste.
(Met warm wit kan het ook wel, maar dan moet je de kleurinstelling van de camera daar wel op aanpassen, anders krijg je onnatuurlijke kleuren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 oktober 2014 20:32:48 schreef Jordiij:
10 leds in serie met de eigenschappen van:
3,30 V en 20ma

dit geef ik stroom door 2x9 volt batterijen.

allereerst moet je wat meer inlezen over de werking van leds en batterijen. dit zal voorkomen dat je apparaat na 10 pogingen nog niet werkt en je er de brui aan geeft. eerst proberen stappen en daarna gaan lopen :-)

lees eens wat op internet over serie en parallel schakelingen. je zal merken dat je bij serie de spanning moet optellen en dat door elke led de stroom gelijk is
Situatie 1: 10x led in serie van 3,3V en 20mA, dan moet je batterij 33V en 20mA kunnen leveren.
2x9V in serie = 18V, leds branden NIET

situatie2: 10x led in parallel van 3,3V en 20mA, dan moet je batterij 3,3V leveren en 200mA.
een 9V blokje kan mischien 30mA leveren. met 2 parallel kan je aan een 60-80mA geraken. maar stel nu nog dat dit lukt:
nu is je batterij nog steeds 9V en je leds slechts 3,3V. je moet dus 5,7V 'opstoken' in een weerstand.
je batterijtjes gaan ook niet lang meegaan. gaat je een pak kosten aan batterijen.
nu ff nadenken: je gebruikt 3,3V en 200mA aan licht (0,66watt), en je verstookt 5,7V (1,14watt) aan 200mA in je weerstanden. je accu levert 9V aan 200mA of 1,8watt.
maw er wordt slechts 30% van je accu energie in licht omgezet.

als je dan toch persé deze weg op wil (ik zou eerder voor AA batterijen gaan).
situatie3: je neemt 2x9V in serie op 18V.
je zet 5ledjes in serie (16,5V)
en daar maak je 2 stringen van. door elke string stuur je 18mA (je moet niet de volle 20mA gaan gebruiken, als je 21mA doorstuurd, gaat ze sneller dood en je hebt niet overdreven extra licht).
je moet dan per string nog 1,5V wegstoken aan 18mA of een goeie 0,027watt(2 stringen is ongeveer 0,06watt).
elke string gaat in de leds ook 16,5V x 18mA = 0,297watt opnemen (0,6watt voor 2 strings.
de accu levert dus 36mA (op 18V is dat 0,648watt). maw je zet nu 91% van de accu capaciteit om in licht, en 9% in warmte

als je nu 2 batterijen hebt van 9V, 200mAh, dan gaat in situatie 2 de ledjes ongeveer 2uurtjes meegaan (2x 9V 200mAh in parallel is 9V, 400mAh). zoals al eerder vermeld, een 9V blokbatterij kan geen 200mA leveren.
in situatie 3 zullen diezelfde batterijen 5,5uur meegaan (2 x 9V 200mA in serie geeft je 18V, 200mAh. afhankelijk van het merk van batterijen, zouden ze kunnen in staat zijn 36mA te leveren.

als je een beetje goed rondzoekt en correcte componenten bij elkaar sprokkeld, zou je iets kunnen maken dat op 2AA batterijen werkt, met een DC-DC converter in (of led driver als je er vind) om de spanning omhoog te trekken zodat je meerdere leds in serie kan zetten en zo het 'verlies' in weerstanden te verminderen.
als je een leddriver vind, is je verlies nog een pak minder omdat die serie weerstand komt te vervallen. alhoewel situatie 3 met zijn 91% efficientje toch al aardig goed is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken