BGA rework station

Graag wilde ik de volgende vraag stellen.

Voor mijn computer / audio-video reparatiebedrijf wil ik graag een professionele BGA rework station gaan aanschaffen voor het vervangen en reflowen van BGA`s.

Op het internet zijn meerdere station te vinden, van bral tot heel duur. Veelal via Chinese websites.

Welke is nu aan te raden om te kopen en wie heeft ervaring met deze apparaten. Je komt rework stations tegen op hete lucht of IR.

Waar moet ik op letten en waar zijn deze apparaten in Nederland aan te schaffen.

Wat raden jullie aan.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Patrick

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 18 februari 2015 11:12:39 (98%)

Hoi William, bedankt voor je antwoord.

Alles tussen de 500 en 1500 euro lijkt mij prima.

EricP

mét CE

Het voordeel van IR is dat je beter kunt 'mikken'.
Het voordeel van hete lucht is dat je componenten niet heter kunnen worden dan de lucht.

Ik denk dat je met IR 'mooier' kunt solderen. Maar je hebt er meer ervaring voor nodig (of hele goede profiles) om de boel niet stuk te maken.

Ik heb op het werk altijd rework gedaan met Zevac, Zwitserse topkwaliteit. Daarmee vergeleken is ERSA en Weller hobbyapparatuur.
Je budget zal dan wel niet hoog genoeg zijn of je moest zoiets 2de hands kunnen kopen.
2 jaar geleden is er bij een faillissement verkoop zo'n toestel verkocht voor 100 euro, waarschijnlijk omdat niemand wist waar het toestel voor diende en wat het waard was.

Er is er laats ook een langs gekomen in de vraag en aanbod. Weet niet of hij er nog is.

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 18 februari 2015 11:12:51 (99%)