contactslot vervangen door relais

Het betreft een Yamaha R6 die alleen op het circuit gebruikt wordt.

Huidige stiuatie:
De motor wordt op spanning gezet middels een sleutelcontactslot, starten met een startknop.
Daarnaast is de motor uitgerust met een (buiten gebruik gestelde) dodemansknop. Dit is een gewone schakelaar.

Gewenste situatie:
Naar het contactslot lopen 2 dikke (2,5 mm2) draden, oranje in de tekening, die met elkaar worden verbonden als de sleutel wordt omgedraaid (op startpositie). Als deze 2 dikke draden buiten het contactslot met elkaar worden verbonden komt er dus spanning op het gehele circuit en kan met de startknop gestart worden.

Gewenst is dat het contactslot geheel wordt verwijderd (ivm veiligheid bij vallen/sleutels afbreken etc.) en er via de dodemansknop spanning op het circuit wordt gezet. Gezien de dikte van de rode draden naar het contactslot ga ik er vanuit dat er een flinke stroom loopt. Om die reden wil ik er een relais tussen zetten. Ik heb onderstaand schema getekend:

http://i1057.photobucket.com/albums/t388/flitsservice1/relaisr6_zps0016d6e9.jpg

Vraag: Gaat dit zo werken?

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Twijfel je nu nog steeds aan jezelf ? :P
(Ik voorzie geen problemen) :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hensz

Golden Member

Ik vind het een slecht idee.
1. Om het contactslot buiten werking te stellen: nu kan iedereen met die motor wegrijden, of hij nu kan rijden of niet.
2. De dodemansknop uit te schakelenen en als contactslot te gebruiken. In geval van nood blijft je motor doorraggen. Buitenstaanders zullen niet snel begrijpen hoe jij het in elkaar hebt gestoken, terwijl in geval van nood er juist op vertrouwd moet kunnen worden dat dingen werken zoals bedoeld.

Don't Panic!
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@Hensz;
1. het is een circuitmotor, komt alleen op het circuit dus en niet op de openbare weg. Fabriekscircuitmotoren zijn ook zonder contactslot uitgerust;
2. dodemansknop blijft functie behouden, als je deze tijdens het draaien uit zet valt de motor direct uit omdat het gehele circuit dan spanningsloos wordt.

@G_I; better safe then sorry. Heb geen idee waar die oranje draden naar toe gaan (verdwijnen spoorloos in een dikke kabelboom). Dank voor je reactie :)

[Bericht gewijzigd door theove op zaterdag 25 oktober 2014 14:51:43 (12%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Shiptronic

Overleden

Waarom niet gewoon een schakelaar ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
wtt

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door wtt op zaterdag 25 oktober 2014 15:29:01 (100%)

Op een circuit gelden strenge veiligheidseisen, ter bescherming van coureurs, marshalls en publiek. Dat is allemaal heel precies gedocumenteerd, dus daar kan je waarschijnlijk de juiste informatie vinden.

Verder vraag ik me af of je met jouw knutseloplossing door de technische keuring komt.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

2 dikke draden van 2,5 qmm op een motor?
Die kosten je een vermogen.
Maar je gewenste schakeling kost minstens een faktor 10 meer dan een klein stukje draad.
En met een stukje draad ( van hooguit 1 Euro) maak je het zoals het hoort.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

dat kan de dodemans knop niet doen..

tip: monteer ergens een NORMALE schakelaar, bij voorkeur op de plek van het contactslot die voldoende stroom kan schakelen

Gebruik de dodemans knop dan om alleen je motor uit te zetten, zoals het origineel ook zat: dus brandstofpomp uit en ontsteking uit en evt ECU uit! Meer niet. trekt niet zoveel stroom, dus kan makkelijk.

en die startknop monteer je ook maar ergens anders!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op een standaard fabriekscircuitmotor is de dodemansknop ook de (enige) "aan/uit" schakelaar. Deze schakelaar is een gewone knop met 2 kleine soldeer contacten met veel dunnere bedrading.

Juist om die reden wil ik af van de sleutel. Als deze afbreekt tijdens een val dan kan je de motor wel met de dodemansknop uit zetten maar blijft er spanning op het circuit omdat je de sleutel niet meer kan gebruiken (niet zo fijn als tijdens de val ook ergens kortsluiting ontstaat en/of brandstof lekt).

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
High met Henk

Special Member

dan zou ik nog altijd seperaat een schakelaar op de plek van het slot monteren: Daar verwacht men hem ook!

de dodemansknop zou leuk zijn als hij altijd meteen kan schakelen dat alles spanningsvrij is, via een relais is dat niet. bij het relais kan namelijk van alles mis gaan, kan blijven plakken, kan tijdens een crash beschadigen...

Om die reden zou ik een 2e optie willen hebben om uit te zettene n op een plek waar je hem verwacht

dus een NORMALE schakelaar op de plek van het contactslot!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

waren dat origineel geen dikke draden op het contactslot, omdat die op de 'straatversie' ook een heleboel dingen moet aanschakelen?
oa verlichting.

als het een circuit moto betreft, verwacht ik toch ook dat je een heleboel electrische zaken hebt verwijderen en dat er dan bijlange zoveel stroom niet meer loopt als origineel. hang ff een amperemeter op over het contact en kijk eens hoeveel stroom er loopt als je de startknop indrukt. ik verwacht niet al teveel stroom die naar de starter loopt (de starter zelf heeft namelijk ook nog een relais intern zitten)

het meest eenvoudige: contactslot eruit en steek daar een gewone drukknop in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Om hier nog even op terug te komen, ik heb het nagebouwd zoals op een originele circuitmotor dus ik ga er vanuit dat daar over nagedacht is. Het werkt overigens goed.

Dank voor alle tips en waarschuwingen.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get