Tweedehands oscilloscoop

Goedendag,

Ik ben echt sinds kort met electronica begonnen,
Heb al wat spulletjes op de werkbank staan ik ben nu alleen opzoek naar een oscilloscoop...

Ik rommel een beetje met ledjes, voltage regulators, weerstanden, condensatoren echt een beetje van die kleine oefen projectjes, zoals een led flitser en radio en regelbare voedingen. Om het een beetje onder de knie te krijgen en de berekeningen uit te voeren.

Ik heb al aardig wat topics op dit forum gelezen maar die zijn al meerdere jaren oud en zou graag wat advies willen of ik in dit jaartal nou een digitale of een analoge moet kopen voor een beginnende electronicus.

Aangezien ik geen 200 of 300 euro wil/kan besteden ( nog niet ) aan een scoop, zag ik op ebay wel zo'n handheld ding ik weet dat het goedkoop is en aangezien de technology in deze tijd aardig vooruit gaat. Misschien dat het toch genoeg is voor het geen wat ik ermee doe.. althans moet nog leren om met een oscilloscoop om te gaan.
Heb wel al een aantal dingen gelezen en informatie opgenomen, maar ik zou er graag een willen hebben.

http://www.ebay.com/itm/Portable-Mini-Nano-ARM-DSO201-Pocket-sized-Han…

OF

http://www.ebay.com/itm/Hantek-6022BE-PC-Based-USB-Digital-Storag-Osci…

Of misschien iemand die er eentje over heeft en hem misschien kwijt wilt voor een leuke prijs.

moet ik tegenwoordig een 100mhz 4 channel hebben of voldoet een 20mhz dual channel?

mel

Golden Member

Wat je ermee wil doen.
Ik zelf heb een hitachie 20 MHz dual band scoop,, dit is voor mijn doeleinden genoeg,
ik repareer , en bouw zelf hf schakelingen.
de meeste scoops zijn voor hobby doeleinden wel goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henk H.

Golden Member

Ik zou denk ik niet voor zo'n handheld gaan. Een analoge scoop kan/mag veel meer op zn ingangen hebben en als je een foutje maakt kost dat niet je laptop/smartphone. Bovendien denk ik dat je met een analoge scoop meer gevoel krijgt voor wat je nu aan het doen bent.

Analoge scoop hoeft niet zo duur te zijn. 2 kanalen is wel aan te bevelen boven 1 kanaal maar 4 kanalen is als beginner zeker geen noodzaak. Frequentie hoeft niet zo hoog, 20 MHz zal meestal wel voldoen zoals gezegd. Voor < € 100 en een beetje geduld moet je wel wat kunnen vinden. Let even op of er nog genoeg licht in het beeldscherm zit. Intensity zou idealiter op ongeveer de helft moeten staan met een duidelijke trace op het scherm. Verder zijn aanwezigheid van service manual en probes ook belangrijk om op te letten. Probes kun je naderhand ook aanschaffen maar kosten vaak toch € 30 per stuk. Zitten die niet bij de scoop dan kun je daar je prijs op aanpassen.

benleentje

Golden Member

Op marktplaats staan de laatste tijd heel veel analoge scopes en goed geprijsd. De handheld van de laatste link is bv 48Ms/s dat lijkt veel maar is echt heel erg weinig. In werkelijkheid is 48Ms/s hetzelfde als een 5Mhz/ 10Mhz scope. Dus een echte 20Mhz is dan al heel wat beter. Als je voor een 50 of 60Mhz gaat die je ook veel op marktplaats vind dan heb je voor de komende jaren een hele goede scope.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoi,

Ik heb zelf stapels scopes verkocht. Kijk eens op marktplaats, of tweedehands.nl (zendamateurs) of op een radioamateur markt (bijvoorbeeld in december in Bladel). Een mooie 30 MHz gaat voor een 50 tot 100 euro afhankelijk van wat hij kan en of er probes bijzitten. Een mooie digitale 500 MHz of 1 GHz (met dan wel een mooie samplerate) zal afh. van versie, floppy etc gaan voor een 250 tot 500 euro. Maar een handzaam scoopje zul je misschien al voor 50 euro kunnen vinden. Een reparatie-geval kun je voor een 20 euro oppikken.

Let op:
- of hij werkt, ook als hij een tijdje aanstaat
- of alle ingangen werken
- of de nullijn stabiel is (dat gaat vaak fout)
- of er probes bijzitten, liefst 2

Groeten,
Pieter Hoeben

En NIET bij Hoeben kopen. Hij komt beloften (documentatie) niet na...
Ik had een defect apparaat van hem, en kocht uiteindelijk na email wisseling elders een service doc.

Bedankt voor de snelle reacties

Is lecroy goed spul ?
ik heb een oog op een hitachi v-1050
en ik heb een oog op een tektronix 2225

Hoe kan ik weten dat die oscilloscope's helemaal goed zijn als ik hem op ga halen ?

minimaal 5 miuten aan laten staan?
Alle kanalen testen ? Wat is het belangrijkste?

Het gaat toch wel snel over de 100 euro... moet dan maar. Maar ik wil alsnog dan wel een goed ding hebben. die dingen zijn tenslotte redelijk op leeftijd allemaal 20/30 jaar oud...

philips PM3215 zijn dat ook prima dingen ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 oktober 2014 19:27:47 (4%)

Ze een philips heb ik hier ook, 50€ voor gegeven

Fordman

Die Tek scoops waren vroeger top of the bill. Echt super goed spul. En in goede staat nog steeds top spul. Vele malen beter dan die nieuwe goedkope digitale computerspul narigheid. Digitale scoops kunnen wel wel goed werken maar dan betaal je vele malen meer. En je moet dan ook nog niet de eerste generatie digitale scoops hebben. Ik vind ze alles behalve lekker werken in elk geval. Ik gebruik mijn oude (meer dan 30 jaar oud) 465 van tek nog steeds overal voor. En liever dan het moderne en zeer dure digitale ding op het werk.

Die philips scoopjes waren ook zeer goed. Vaak echte dual beams. Prima bruikbaar voor jou doelen.

fred101

Golden Member

Of een scoop duur is of goedkoop is relatief. tpv toen ze nieuw verkocht werden zijn ze goedkoop. Maar toen kocht je nog geen hobby DSO's voor 250 euro. Er waren wel af en toe enkele hobby scoopjes (Hameg en heathkit) maakte er bv een paar) maar die waren nog steeds best duur.

Bijna alle scoops werden dus voor professioneel gebruik gemaakt.
Ze werden ook gemaakt in een tijd dat dingen goed en duurzaam moesten zijn ipv goedkoop met veel eyecandy en toeters en bellen in een kado verpakking ipv goed werkend en duurzaam :-)

Maar ze zijn ook vaak > 20 jaar oud. Er zit een redelijk tijd-gat tussen. Dat komt omdat de laatste 20 jaar de boel van analoog via hybride naar digitaal is gemigreerd. De eerste digitale scopen waren niet echt geweldig, vaak ook niet in duurzaamheid en service vriendelijkheid (bv geen schema's) Daarnaast zijn het DSO's dus denkt men er meer geld voor te kunnen vragen.

De hybrides waren een heel goed concept. De voordelen van beide systemen maar uber-complex. Een gewone analoge scoop met CRT maar dan nog het hele digitale gedoe er bij, vaak ook nog met custom made IC's en 100x meer onderdelen dan tegenwoordig. Sommige waren (veel) meer "digitaal" dan andere.

Een analoge scoop in jou prijsklasse (tot 100 euro) zal een jaar of 30 oud zijn. De beste koopjes in dat segment zijn scoops waar uitgebreide service documentatie van is. Dit is belangrijk omdat hij vroeg of laat ook defect zal gaan. Dat is ook niet te voorspellen of ergens aan af te lezen/meten/zien. Ik heb een mooie Tek 7704 en een 7603. Die eerste heb ik al 3x gerepareerd, die tweede nooit. Ik heb een Tek uit de jaren 60 die volgens mij nog nooit iets heeft gemankeerd. Maar ik heb 4 andere uit die serie gehad die allemaal heel lastige problemen hadden.

Probes zijn er nieuw van 10 euro tot duizenden euro's. Voor 10 tot 30 euro per probe vindt je wel nieuwe (max 100 MHz) probes.

Tek is meest gewild, er is veel over te vinden en de echte analoge zijn erg service vriendelijk en gebouwd voor de eeuwigheid. Maar de modellen waar het dan over gaat zijn uit de jaren 60-70. Scoops als de 5XX buizen lijn en de 4xx transistor lijn als de 453 en 465. Zie de Tek wiki voor info per model.
De 7000 lijn is niks voor een beginner, mega complex, electronisch super maar mechanisch een ramp. De 2xxx "hybride" modellen uit de latere (jaren 80/90) zijn goed en gewild maar veel complexer en moeilijker repareerbaar.

Een goede tweede hier in Nederland is Philips. Philips heeft (voor mij als Tek liefhebber) vaak een wat onorthodoxe bediening. Mogelijke probleem zones zijn de hoogspanning en vieze schakelaas/potmeters. De CRT's zijn goed met vaak een erg mooie trace.

Lecroy heeft wat fans, maar ik heb er geen ervaring mee en ik ken ook zo geen analoge modellen.

Hameg heeft mooie en goede analoge scoops gemaakt, zelfs toen de rest ze niet meer maakte. Meer kan dus op een wat nieuwere versie.

Verder zijn er wat goede Japanse merken (zoek eerst uit of er service dok is) en label-scopen (bv voltcraft). Dat waren vaak toch nog steeds behoorlijk goede scopen maar wel de toenmalige onderkant van de (professionele) markt.

Om een scoop te repareren heb je vaak een tweede nodig.

Een moderne 250 euro DSO gaat geen 20 jaar mee en is defect vaak niet repareerbaar. Mijn 547 uit de jaren 60 is en werkt nog als nieuw, en waarschijnlijk over 20 jaar nog steeds.

Testen: Trace helderheid, triggering, ingangs-verzwakkers bandbreedte en eigen ruis. Daarvoor gebruik je een functie en RF generator. Ik heb daar ooit een scoop testertje voor gebouwd (een Tek evaluation board gecopieerd) Eenvoudig te doen maar wat lastig zonder scoop :-) Mogelijk heeft de verkoper wat test spul en als het ding echt goed is zal hij dat ook graag demonstreren. Ze gaan de deur uit om plaats te maken voor een DSO of omdat ze een probleem hebben. Bij verzamelaars vaak om ruimte te maken. En dan heb je de opkopers/marktplaats handelaren. Sommige testen goed, de rest verkoopt as-is. En kijk uit met werking onbekend, vooral bij "handelaren" vaak gewoon een synoniem voor "is defect"

Voorzichtig zijn met een scoop die lang niet gebruikt is. Niet aanzetten en als hij wel aan staat vraag dan de eigenaar wat hij heeft gedaan (van de zolder en zo aangezet, of eerst op de juiste manier de boel opgestart). Beide zullen werken maar de eerst met wat pech niet erg lang.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Apparatuur behoort stuk te gaan, anders hebben we geen werk meer.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Apparatuur wel, gereedschap niet ;)

Meest onbetrouwbaar stuk gereedschap: Windows :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vind dat er vrij weinig aanbod is momenteel misschien omdat niemand ze kwijt wil ook omdat die prijzen gewoon laag zijn en het meer waard is om ze zelf te houden.

Ik vind op ebay staan er wel een paar, maar die verzendkosten reizen de pan uit en varieert nogal ook. belachelijk.

Ik hou alles komende tijd wel in de gaten tot ik wat leuks tegen kom. Of ik spaar iets langer door dat ik een iets betere kan vinden.

Bedankt allemaal! :)

Hubie

Special Member

@TS: Mss dat je a.s.zaterdag op de "Dag voor de amateur" in Apeldoorn zou kunnen kijken,daar staat altijd wel een kraam met scoops en andere meetapp.Ze staan aan dus kan je ze (minimaal)testen op nullijn en lichtintensiteit etc.
Zag ook op 2ehands een Philips hybride (transistors & buizen)scoop voor een paar tientjes staan (of het wat is weet ik natuurlijk niet)
Ikzelf kocht voor mijn studie(heeeeel lang geleden) een nieuwe Handykit 202E 2 x 20 MHz scoop.Een rib uit mijn lijf toendertijd.
Die heb ik nog steeds en werkt nog prima,ga ik ook niet verkopen,je raakt gehecht aan zo'n ding,hoe stom het ook klinkt.
Mensen met een dikkere beurs kochten een 2e hands TEK of Hameg en noemde het een Handicap 202 ;-)
Toch geen dag spijt gehad van die aankoop.

aww dat is jammer, ik ga kijken of ik vervoer kan regelen. Ik zou daar wel heen willen.

Openbaar vervoer is niks voor mij.

Shiptronic

Overleden

Als je je profiel in vult (woonplaats) kan je misschien met de buur CO mee rijden?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.