Defecte automaat?

Even terug had ik een automaat afgeschakeld om een stopcontact waarvan het plastic plaatje niet goed vast zat te herstellen (elektrisch niks mis met dit stopcontact).

Toen ik de automaat terug wou inschakelen lukte dit niet, de stroom gaat er wel even op (verlichting licht eventjes op, dus ik vermoed geen sluiting) maar springt gelijk weer uit. Alles gecontroleerd en losgetrokken, wil nog niet aan. Uurtje laten rusten en nog eens geprobeerd. Automaat wou wel inschakelen. Paar minuten later sprong deze weer uit maar was weer in te schakelen. De avond hierop herhaalde dit zich nogmaals en daarna niet meer.

Week later (intussen niet uitgesprongen) weer de stroom van de groep gehaald. Bij terug inschakelen herhaalde zich het verhaal hierboven, wil het eerste uur niet, dan wel maar springt nog een keer uit om daarna aan te blijven. Uit nieuwsgierigheid heb ik enkele dagen later nogmaals de automaat een paar keer uitgeschakeld, wat blijkt weer een uur niet in te schakelen, daarna wel met een of twee keer uitvallen.

Er lijkt dus heel duidelijk een patroon in te zitten, na uitschakelen een uur niet in te schakelen valt met name op. Eventueel na een paar keer uitspringen blijft hij voor langere tijd (>week) aan.

Zou het kunnen zijn dat de automaat defect is en daarom dit gedrag vertoont ? Een aardlek is m'n andere gedachte, maar die zou er dan altijd moeten zijn en niet plots moeten ontstaan wanneer je hem wil inschakelen. Het betreft trouwens een gecombineerde automaat (met aardlekschakelaar in één).

haal de draden van de automaat los en zie of het dan wel blijft hangen op 1. zo niet automaat gaar en vervangen. zo wel een aardfout of overbelasting ( kan een aardlekautomaat of automaat zijn) het komt vaker voor dat automaten gaar worden, zelf ook al vaker gehad bij uitzetten dat erna geen stroom meer door die automaat kwam..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Dat de automaat vreemd doet is wellicht mogelijk maar ik twijfel daaraan.
Wat zit er nog meer op de bewuste groep; niet alleen verlichting neem ik aan.
Wat is er op de wcd's aangesloten?
Als ik zoiets zou meemaken is mijn reactie het vervangen van de automaat en kijken wat er dan gaat gebeuren.

festina lente
jerome

Golden Member

Als de hoofdschakelaar uit staat en de zekering blijft moeilijk aan, dan moet je deze vervangen. In het andere geval heb je met een installatiefout te maken, die gezocht zal moeten worden.

Op de groep zit o.a. aangesloten:

-Badkamer en toilet (op moment van schakelen in deze ruimtes niks ingeschakeld)
-Buitenverlichting (stond ook uit op moment van schakelen)
-Werkkamer met o.a. computer en stereo
-Verlichting van de hal

Het in of uitschakelen van verlichting/apparatuur laat de automaat niet afgaan. Ik heb een keer getest met alles los waarna het inschakelen ook niet ging.

Op 27 oktober 2014 23:36:31 schreef jerome:
Als de hoofdschakelaar uit staat en de zekering blijft moeilijk aan, dan moet je deze vervangen. In het andere geval heb je met een installatiefout te maken, die gezocht zal moeten worden.

Die ga ik van de week even proberen!

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op maandag 27 oktober 2014 23:37:39 (29%)

Ik heb hier ook zo een probleem vastgesteld. Vorige maand automaat van de verwarming afgezet. Daar staat alleen 1 contactdoos op waar niets op aangesloten was. Automaat moest ik meerdere keren terug aanzetten. Dat lukte na een paar keren als ik het heeel voorzichtig deed. Als de hendel te vlug over het hevelpunt gaat wil hij niet aan. Hetzelfde had ik met een andere die al een paar jaar uit stond, waar geen kring meer aangesloten was. Beiden werken overigens nog perfect. Het lijkt wel een mechanisch probleem met de hendel.

Dat hij bij het inschakelen 2 of 3 keer gelijk eraf schiet kan met al die SMPSen en netfilters tegenwoordig best als 'gewoon gedrag' gezien worden. Maar dat hij dat na een paar minuten of een uur weer doet kan alleen maar overbelasting, aardfout of mechanische fout (automaat stuk) betekenen.

Test met hoofdschakelaar is een goeie: als hij dan ook terugklapt is de automaat zeker stuk. Maar als hij netjes op z'n plek blijft met de hoofdschakelaar uit, dan bestaat er nog steeds een kans dat de automaat toch stuk is.

If you want to succeed, double your failure rate.

Is het een gewone automaat of is het een aardlekautomaat (deze heeft een testknop). In het laatste geval is een aardfout ook niet uitgesloten. Zeker omdat er op de groep natte ruimtes zitten (badkamer en buitenverlichting).

Spanning staat en stroom gaat!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo af en toe kom ik ze nog wel eens tegen,
aardlekschakelaars en aardlekautomaten die vanzelf schakelen.

Schakel de schakelaar In (mag ook spanningsloos)
Geef er met een schroevendraaier een klein tikje tegenaan, liefst tegen de zijkant.
Springt de automaat uit, dan is deze mechanisch niet helemaal lekker en moet vervangen worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het probleem met automaten die je heel voorzichtig in moet schakelen ken ik ook, was GE die daar last van had en meen ook oude holec's.. dat automaten ineens niet meer willen bij een keer uitzetten na jaren aangestaan te hebben komt vaker voor, pas nog gehad bij een bedrijf waar een oude 38mm b16 uitfikte. bij het vervangen tegen de naastgelegen automaat getikt welke ook meteen uitfikte bij terug inschakelen. beste was om heel die zut te vervangen maar dat wil de klant niet altijd. warmte in de meterkast en veel uren hoge lasten erop helpen bij aan het kromtrekken van de plastic mechanica. de eerste automaten met dat probleem waren de holec alamatjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de test met de hoofdschakelaar uitgevoerd. Ook met deze schakelaar uit blijft de automaat moeilijk in te schakelen. Wordt vervangen binnenkort.

Is de automaat eigenlijl nog wel werkzaam bij bijvoorbeeld sluiting? Of kan ik daar niet meer op vertrouwen?

Het is waarschijnlijker dat hij te snel afschakelt, ook bij overbelasting (sluiting), maar met een defecte automaat weet je het natuurlijk nooit.

Gewoon vandaag even een nieuwe halen en morgen erin schroeven.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 oktober 2014 11:35:41 schreef elektro-manneke:

Is de automaat eigenlijl nog wel werkzaam bij bijvoorbeeld sluiting? Of kan ik daar niet meer op vertrouwen?

Of de bewuste automaat nog wel werkzaam is bij sluiting?
Dat weet je pas als er zich een sluiting voor doet. Zelfs bij een nieuwe automaat merk je pas als de sluiting zich voor doet of deze goed functioneert... Dit laatste met een tikkeltje ironie en een vette knip oog... ;-)

Of je op je bewuste automaat nog kan vertrouwen?
Gewoon vervangen en bij de rommel gooien die handel of het boeltje eens slopen om het één en ander te inspecteren en daarna direct bij de rommel als je daar interesse in hebt!

groeten

Robbe