Verwijderen snaarresten Philips platenspeler...

Ik heb na 10 jaar mijn 878 HIFI bak weer eens in gebruik genomen.
Echter de snaar was helemaal verteerd dus toen ik op start drukte draaide hij eventjes en daarna hoorde ik hem breken.
Hij is dus nu helemaal zacht en en plakkerig geworden.
Meeste rubber heb ik er met een mesje af weten te schrapen maar op het vliegwiel waar de draaischijf op rust blijven er grote bonken zitten welke zich helemaal hebben vastgezet..
Om nog meer resten weg te krijgen draait de speler nu rond met elastiek en moet zeggen dat dit best goed werkt maar sommige resten blijven hardnekkig zitten en om niet teveel schade te maken op het vliegwiel hoop ik dat iemand een huismiddeltje weet om het verteerde rubber te kunnen verwijderen.

Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ja wist niet zeker of het daarmee kon maar zal het eens proberen..geloof dat ik dat nog in huis heb..
Thanks voor het snelle antwoord

Met spiritus gaat het ook heel goed en veiliger
voor plastic delen.

Henk H.

Golden Member

Ik heb gemerkt dat het het beste gaat met onverdunde allesreiniger voor in huis (om de vloeren mee te dweilen). Gaat beter dan meer aggresieve middelen als wasbenzine, terpentine, spiritus, aceton, alkohol/IPA etc.

joopv

Golden Member

Aceton zou ik wel als laatste gebruiken hiervoor, dat beschadigd bijna alle andere plastic onderdelen.

Inderdaad spriritus of alcohol gebruiken.

Snarenpap kun je het best verwijderen door eerst zoveel mogelijk de resten met een droge doek te verwijderen. Wat er dan nog overblijft kun je verwijderen met spiritus of IPA. NOOIT ACETON !

Kom eens kijken op http://forum.mfbfreaks.com daar zit genoeg ervaring met dit soort apparatuur en staan ook veel tips.

Eerst zoveel mogelijk droog verwijderen met keukenpapier/lappen. Vervolgens gebruik ik Dasty (een zeer krachtige allesreiniger/ontvetter) en ten slotte spiritus of ipa om de Dasty weg te krijgen en de laatste restjes snarendrab weg te poetsen.

Draag oude kleren en handschoentjes. Dat spul is kleverig en het verspreidt zich ongemerkt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 29 oktober 2014 10:14:01 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Schimanski

Golden Member

Ik ging uit van een metalen poelie, bij kunststof natuurlijk geen aceton, thinner, etc. gebruiken.

Dasty lijkt ook een probaat middel, het heet een ontvetter/allesreiniger te zijn maar uit eigen ervaring weet ik dat het ook opschriften, verf, stempels, etc. verwijderd. Dus gebruik ook Dasty met beleid.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

onverdunde allesreiniger

NEE!
Bevat oftewel natronloog, 2-butoxyethanol (butylglycol), benzylalcohol, zeker niet aggresief nee ;)

Gebruik dat dus om je vloer, cq. je badkamer mee te poetsen. Nooit gebruiken in/voor electronische apparatuur. Nooit.

snaaraandrijving met een gewone elastiek werkt ook niet lang, deze drogen erg snel uit. de zwarte aandrijfsnaren kunnen tegen het bewegen.. heb een zak met diverse snaren liggen van sloopapparaten, elke paar jaar zitten er wel een paar bij welke toch aan het versoepen gaan. als je ze uitrekt merk je het al, het is net drop geworden dan.. als ik het te laat merk zit de hele boel aanelkaar geplakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Roy:
veel kunststoffen kunnen prima tegen Dasty. In ieder geval gaat het goed voor de korte duur van de blootstelling.

Polyacrylaat en polycarbonaat houden niet zo van Dasty. Aluminium ook niet (wordt dof, geen probleem als het buiten het zicht is)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Schimanski

Golden Member

Nieuwe snaren kun je hier kopen http://www.jvanschaikconsultancy.nl/ Ik zie alleen de 878 niet in de lijst staan, wel de 877 en 887.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
TinusTech

Golden Member

Nog een waarschuwing uit eigen ervaring. Zorg dat je dat zwarte dropveterachtige spul niet in je kleren krijgt. Je krijgt het er never nooit meer uit....

of brokjes op de vloer, je komt ze nog dagenlang tegen in de vorm van zwarte vegen op de vloer ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je toevallig een busje Kontakt WL staan? Ik zweer bij dat spul, werkt bij heel veel vervuilingen en tast geen kunsstof aan. Of het bij snaren/rubber werkt weet ik zo niet, maar proberen kun je het altijd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@ Roy:
veel kunststoffen kunnen prima tegen Dasty. In ieder geval gaat het goed voor de korte duur van de blootstelling.

Polyacrylaat en polycarbonaat houden niet zo van Dasty. Aluminium ook niet (wordt dof, geen probleem als het buiten het zicht is)

Dat zal best ja, maar de ene allesreiniger is de andere dus niet. Dat is de boodschap!
Er zijn allesreinigers met enkel wat tensides/detergenten, maar ook op basis van butylglycol (heerlijk carcinogeen ook), natronloog etc.

De Dasty reiniger bevat:
niet-ionisch detergent
kationisch detergent
ethanolamine
kaliumpyrofosfaat

Dus ben voorzichtig met roepen "gebruik allesreiniger!", zo makkelijk werkt dat dus niet.

Beroepsmatig is dit m'n job (de opnamestudio en geluid zijn bijzaak):
http://www.youtube.com/watch?v=_o5dTOHWwqk

Ontvetten, conversielaag en eerste laklaag van automobielen en daarbij zetten we dezelfde stoffen in welke in "allesreinigers" ook gebruikt worden. Ook is de ene kunststof, de andere weer niet. Dus ben voorzichtig met gebruik van die middelen op je electronische apparatuur. Ben voorzichtig.

Tidak Ada

Golden Member

Al eens gedacht aan wasbenziene? De meeste plastics verdragen dat goed. Rubber lost op in benziene, denk maar aan dat bandenplakspul van Simson, "solutie" Daar zit ook benziene in.
Ik heb zelf heel goede ervaring met bijv. het verwijderen van (prijs-) stickers van allerlei dingen.
Wel oppassen met opdrukken!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

Bij de MFBfreaks doet bijna iedereen het met Dasty van de Wibra. Werkt perfect en kost maar E2,19 voor een liter fles met sproeikop.
http://www.wibra.nl/collecties_basis.php?id=438&type=allerlei&cat=Scho…

Je krijgt het ook met motorolie weg. Er op smeren en even wachten en dan weg poetsen

Tidak Ada

Golden Member

Dat zal wel komen door dat dat ook een mengsel van alifatische koolwaterstoffen is, net als mijn benziene. In ieder geval zijn kunststoffen er minder gevoelig voor en daat gaat het in dit geval om.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

maar om nu een middel te gebruiken op een snaaraandrijving wat vet is van zichzelf lijkt me ook alleen extra werk opleveren. kun je erna weer iets anders gebruiken om te ontvetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †