Print spiegelen in EAGLE

Arco

Special Member

Ik denk niet dat het kan. Ultiboard kan het ook niet. Het is trouwens ook niet wenselijk.
Je moet tenslotte altijd weten wat de bovenkant van de print is. Als je die rond kunt wentelen wordt het wel heel wazig wat nu wat is... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt me handiger om een foto te maken en die in spiegelbeeld te printen of op je andere scherm te zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
klein is fijn

Moderator

Je kan gewoon de hele print tekenen zoals je 'm ziet met de banen op de top layer en componenten op de bottom layer, alles selecteren en de selectie spiegelen?

Verrek, ik was het met de eerdere postings eens: dat kan niet. KIF geeft een truuk die moet werken!

Geprobeerd. Werkt!

layers -> all -> OK.
[move] [region] <alles selecteren> <control-rechts> <middelstemuis> <zo nodig positioneren> click om het te plaatsen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 oktober 2014 21:26:53 schreef Arco:
Ik denk niet dat het kan. Ultiboard kan het ook niet. Het is trouwens ook niet wenselijk.
Je moet tenslotte altijd weten wat de bovenkant van de print is. Als je die rond kunt wentelen wordt het wel heel wazig wat nu wat is... :)

Gelukkig kan dat in Altium wèl. En daar ben ik heel blij mee! Dat vergelijkt een stuk gemakkelijker als je het sporenpakket op het scherm hetzelfde ziet als op de fysieke PCB. (Daar kun je ten slotte ook niet vanaf de componentzijde doorheen kijken, zodat je de sporen op de bottom-layer ziet. ;))

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik snap je insteek, maar ik zie zo even niet het nut er van in.
Wat maakt het uit of je de onderkant gespiegeld ziet of niet?
Koper is gewoon koper en als de DRC en de visuele inspectie kloppen dan maakt het toch niets uit of het gespiegeld is ?

Op 30 oktober 2014 17:29:05 schreef Brainbox:
Ik snap je insteek, maar ik zie zo even niet het nut er van in.
Wat maakt het uit of je de onderkant gespiegeld ziet of niet?

Ik ook niet.
Wat wel handig zou kunnen zijn is als je aan de onderzijde handmatig allerlei sporen moet routeren en texten erbij moet zetten.

Maar dan zou het pakket alleen maar een VIEW op de onderkant moeten ondersteunen, dus bij het genereren van alle files moet gewoon de bovenzijde weer "bovenzijde" blijven dus.
Kortom alleen spiegelen t.b.v. editen van de layout.
Geen idee of dat met eagle kan.

Het echt spiegelen van de layout geeft vaak artifacts dat allerlei texten zouden kunnen verspringen van plaats. Ik heb dat eigenlijk in bijna geen enkel tekenpakket goed zien gaan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In het verleden heb ik wel de 3D plugin van Eagle uitgeprobeerd.
Daarin kun je de print naar alle hoeken draaien, dus ook de onderkant bekijken zoals die er in de praktijk uit komt te zien.
Weet niet of die nu nog wordt ondersteund.

De chinese printboeren bieden SILK op beide kanten aan, zonder extra kosten. Kortom, dat is een stuk ruimte die je kan benutten om nutige informatie op te zetten. Op de bovenkant heb je componenten en component-bijschriften. Op de onderkan heb je de ruimte om allerlei texten en logos te vermelden.

De texten op de onderkant moet ik nu dus allemaal in spiegelbeeld ontwerpen omdat ik niet "view bottom" kan doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tekst plaatsen op Layer 26 (bNames), dan komt die vanzelf gespiegeld op de onderzijde.

Eigenlijk is het natekenen van een bestaande PCB de enige reden dat je tijdens je designproces de boel gespiegeld zou willen bekijken. Bij het debuggen NA productie kan het ook handig zijn.

Ik werk nooit met Eagle. Ik weet wel dat het in CADSTAR mogelijk is om een 'mirror view' aan te zetten, maar dat heeft ook generaties lang geduurd voor het erin zat.

If you want to succeed, double your failure rate.

D'r zijn redenen om het er niet in te doen, er zijn redenen om het wel te doen. Sommige ontwerp-software-fabrikanten maken de ene keuze, sommigen de andere. Bij eagle blijkt er een workaround.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb net even het volgende geprobeerd en het blijkt wel mogelijk te zijn.

Selecteer eerst alle lagen van het ontwerp.
Kies vervolgens Mirror + Group.
Selecteer dan het gehele ontwerp.
Bevestig vervolgens dat je de selectie gespiegeld wil hebben.

Daarna kijk je tegen de ondekant van de print aan en kun je in spiegelbeeld gaan routen.

leime

Golden Member

Maar dan doe je gewoon hetzelfde als wat kif hierboven voorstelt.

Op 2 november 2014 16:11:48 schreef leime:
Maar dan doe je gewoon hetzelfde als wat kif hierboven voorstelt.

Klopt, Maar omdat KIF er een vraagteken had bijgezet zag ik dat als een suggestie en geprobeerd of dit ook werkte.
Edit: Zie nu dat @rew ook al tot de bevestiging was gekomen.

Shiptronic

Overleden

En dan hoor je niets meer van TS !

Ik heb er even mijn buik van vol.Middels fotograveren en spiegelen dan printen is het gelukt , maar niet handig.

Basis schema is gelukt en staat erin. Daarna zelf een print ontworpen, lekker een hele middag + avond zitten schuiven en routen.

Helemaal gaaf, nog 1 dingetje verplaatsen en dan is hij af, foutmelding!! en er dan achter komen dan het programma niet zelf om de x-minuten een file wegschrijft, GRRRRRRR.

De trucks met spiegelen luken mij nog steeds niet.

Vieuw-->layersetings--> display->All--> ok . dit lukt!

Maar hoe ik nu moet selecteren om te spiegen?

[edit] gevonden , maar bump, this version does not alow bla bla bla ;( (ben er voor vandaag weer klaar mee)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je werkt wss met de gratis versie. Alleen de pro versie laat toe dat je onderdelen buiten de print neer plakt.

Indien je wenst wil ik het geheel voor je spiegelen. Mail me dan even.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Heel lief aangeboden, maar dan blijven we bezig :) ik kan je niet steeds heen en weer laten schakelen.

* Alles staat binnen de zwarte lijnen, maar of die nog op de originele plek staan? Bord is nu geaccepteerd, ik snap niet hoe met spiegelen dan iets bijten de print komt te staan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het kan perfect. Hangt af van waar je cursor staat als je de mirror group uitvoert.

Ik maak enkele screenshots zodat het duidelijk wordt.

edit: Shiptronic heeft het zelf ook vastgesteld maar toch even de beloofde screenshots.

http://users.skynet.be/buckfast_beekeeper/CO/Eagle_1.png
= begin situatie.

Cursor wordt geplaatst op pen 11 van IC 1. Daarna wordt de mirror group uitgevoerd.

http://users.skynet.be/buckfast_beekeeper/CO/Eagle_2.png

Mooi gespiegeld rond pen 11 (rode cirkel).

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 4 november 2014 16:44:50 (58%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

[Edit], gelukt, de plaats van de cursor bracht roet in het eten, nu het midden geselecteerd en het werkt !!

Bedankt voor de tip!! als ik vanavond de moed kan verzamelen zal ik proberen weer een nieuwe te tekenen. :)

Is er ook een simpele manier om schema en print aan jullie te tonen (save as bitmap of PNG? )

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 4 november 2014 16:25:11 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Kan eenvoudig.

In de commandline volgende tekst:

run exp2image color 150 .bmp 91 92 94 95 96

Waar 150 de resolutie is. .bmp het formaat (ook png en tiff geen jpg) 91, 92, 94, 95 en 96 de layers voor een schema. Voor een board ga je dus andere layers moeten gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Voor schema en board, welke zijn dan de handigste formaten(bmp,tif,png) om ze in het opload archief te zetten en te linken naar CO ?

Maar een ieder alvast bedankt voor de hulp we prutsen weer lekker verder :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

PDF maken is ook simpel, met bijv. PDFCreator...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Meestal gebruik ik png.

@arco: volgens mij is pdf minder geschikt om te laten zien op een website/forum. Ideaal om documenten platform onafhankelijk te delen. Heb je dan de volledige acrobat, kan je ook nog eens beveiligingen gaan instellen zoals niet printen en dergelijk.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 4 november 2014 17:40:07 (85%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

PNG is juist een goeie omdat die compressie heeft die goed werkt op X maal precies dezelfde pixel. Juist wat je in een computer-plaatje als een schema of layout krijgt. Jpeg comprimeert ook maar houdt juist niet van de scherpe randjes die computer-plaatjes dus wel hebben.

Bitmap is uncompressed en derhalve onnodig groot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/