wandcontactdoos op aggregaat vervangen

Op een 25 kVA stroomaggregaat zitten de contactdozen aangesloten volgens de foto. Ik wil de 4 polige 63A wcd vervangen door een 5P/32A uitvoering. Het aggregaat levert maximaal 36A.
De zwarte draad verbind alle N aansluitingen rechtstreeks met het sterpunt van de generator.
Kan ik op de 5 polige wcd de zwarte draad zowel op de N als op de aardeaansluiting monteren of wordt de aarde net als bij de 230V wcd's niet gebruikt?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/30102014432.jpg

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

je hebt geen aarde op deze agregaat, als je dat nodig zou zijn is een aardpin bij de aggregaat nodig. de 4 polige wcd vervangen voor een 5 polige kan wel, maar ik zou de zwarte draad ook door een 4 polige automaat voeren ipv de drie polige die er nu opzit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

IDD. met een aggregaat heb je geen aarde
Je zou de aarde met de nul kunnen verbinden.
veel nut heeft het niet.
is ook niet nodig
met een zwevende voeding heb je minder kans op elektrocutie...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

De 230V kontaktdizen moeten beveiligd zijn met een 2 polige automaat, of zekering en dubbelpolige schakelaar. Als je dan de Nul van de 3 fase aansluiting op de Nul van de 230v aansluit kan er een gevaarlijke situatie ontstaan.
De Nul van de 3 fas kontaktdoos moet op de Nul verzamelrail voor de aftakkingen naar de 230 V kontaktdozen.

Je aggregaten worden meestal op 2 manieren aangesloten:
1 Geheel geisoleerd, dus de nul losmvan de aarde
3 De aarde gekoppeld met de nul/ sterpunt van de generator.
Je zult dus eerst moeten bepalen hoe je aggregaat is uitgevoerd alvorens te kunne. beslissen of je de nul en aarde door koppelen.

De NUL en aarde koppelen op je kontaktdoos is in NL sowieso niet toegestaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb de bedrading nagelopen en de voeding is zwevend. Nergens ligt de Nul aan het chassis verbonden.
ALs ik ohmse weestand meet tussen Nul en chassis dan meet ik ongeveer 1700 Kohm.

Ik overweeg om het net zwevend te houden met toepassing van een isolatiebewakingsrelais. Is het dan nog wel toegestaan om apparaten van klasse I aan te sluiten op de 230V wcd's als de aarde hiervan niet is aangesloten?

Een ander optie is volgens mij om de nul wel aan het chassis te koppelen en dan ALS toe te passen. Maar ik lees ook dat in sommige gevallen de ALS niet goed werkt.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je zult eerst moeten beslissen of je een zwevend net maakt, of een ander stroomstelsel.
Elk stelsel heeft zijn eigen eignschappen (voordelen nadelen)
Je zult dus moeten overwegen wat en waarom je wat toe gaat passen.

Aarding doe je als vanouds, alles met elkaar doorverbinden, de wcds hebben alle een aarde,men deze zit ook ergens aan het chassis van de generator.
Je kunt dus gewoon klasse 1 en eventueel ook klasse 2 gebruiken.
Afhankelijk van je keuze van stroomstelsel bepaal je dan of je het aggregaat dan echt gaat aarden, een hulpaarde neemt, of een zweven net maakt.

Maar eerst wat wil je ( of wat wil de klant)
Niet maar zo iets maken, maar een weloverwogen beslissing maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een ander aandachtspuntje is de doorsnede van de nulleiding. De zwarte draden op de foto lijken mij dunner dan de rode (de 230V contactdozen zijn lager afgezekerd). De nulleiding voor de 32A-contactdoos moet volgens mij dezelfde doorsnede hebben als de fasedraden (kan 1 van de experts dit bevestigen?).

pietplof

Golden Member

Even een vraag er tussendoor .
Bij het laswerk aan gasleidingen werken de lassers met lasaggregaten.
Deze moeten geaard worden maar de genoemde aggregaten staan op karren die men erg vaak verplaatst .
Bij elke stop een aardpen in de grond raggen doet men lang niet altijd.
Is hier een praktische oplossing voor te bedenken.
Mocht hiervoor een aparte topic nodig zijn heb ik ,uiteraard, geen bezwaar.

festina lente

Ik zal maar even inhaken ;)
@pietplof

Ik weet niet hoever de karren per keer verplaatst worden. Een optie kan een aardingshaspel zijn, de haspel monteer je op de kar en de kabel klem je dan op een aardpen.
Met een 25M haspel heb je dan ongeveer 50M bereik.
https://www.google.nl/search?q=aardings+haspel&espv=2&biw=1920…

Shiptronic

Overleden

Op 31 oktober 2014 12:49:09 schreef Fox2:
Een ander aandachtspuntje is de doorsnede van de nulleiding. De zwarte draden op de foto lijken mij dunner dan de rode (de 230V contactdozen zijn lager afgezekerd). De nulleiding voor de 32A-contactdoos moet volgens mij dezelfde doorsnede hebben als de fasedraden (kan 1 van de experts dit bevestigen?).

Door het fase verschil id dit niet nodig, sterker als je alle drie de fasen gelijk belast is het resultaat in de Nul; 0A ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Een lasaggregaat hoef je toch niet te aarden ? Je hebt je toorts, of hoe dat ding mag heten, en de kabel die aan je werkstuk gaat. En omdat de stalen buizen in de grond liggen, is alles daarmee geaard.

Op 31 oktober 2014 12:03:16 schreef Toeternietoe:
Je zult eerst moeten beslissen of je een zwevend net maakt, of een ander stroomstelsel.

Maar eerst wat wil je ( of wat wil de klant)
Niet maar zo iets maken, maar een weloverwogen beslissing maken.

Het aggregaat zal worden ingezet op bouwplaatsen en/of op plaatsen waar geen netstroom aanwezig is.
Omdat een betrouwbare aarding niet gegarandeerd is en in de praktijk een aardstaaf niet of slecht wordt gebruikt wil ik isolatiebewaking monteren.
Er wordt ohmse weerstand gemeten naar het chassis. Is hiermee de veiligeid van personen voldoende gewaarborgd.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

Op 31 oktober 2014 22:35:31 schreef Shiptronic:
[...]
Door het fase verschil id dit niet nodig, sterker als je alle drie de fasen gelijk belast is het resultaat in de Nul; 0A ;)

De situatie van een symmetrische belasting had ik ook bedacht, en daarin is de resulterende stroom door de nulleiding inderdaad 0.

Maar sluit je bijvoorbeeld een zwerfkast/paddestoel met 6 wcd's aan, dan is het goed mogelijk om 32A op L1 te verbruiken (2x 16A wcd op L1), en niets uit de 4 wcd's die op L2 en L3 zitten. In dat geval kan er wel tot 32A door de nulleiding gaan.

edit @Corné hieronder: in dat geval hadden de L1/2/3-draden ook niet zo dik hoeven te zijn...

Hoe zit het ook al weer? Uit een 3 fase aggregraat, kun je toch niet het opgegeven vermogen uit 1 fase halen? Anders verbrand hij toch?