ingebouwde zekering inductiekookplaat

Bonjour,

Één kant van mijn inductie kookplaat doet het niet meer. Dwz, ik kan 'm nog wel aansturen (de 'pitten' aanzetten) maar hij geeft een foutcode dat die geen vermogen heeft.

Ok, ding open gemaakt, inwendige 20A zekering stuk. Die zat in de printplaat gesoldeerd. Die er tussen uit gehaald en toen had ik het lumineuze idee om er een standaard auto zekering in te solderen (want het was 's avonds laat en wou 'm gelijk weer aan de praat krijgen).

Dus alles weer in elkaar, testritje, BAF, stop er uit in de stoppenkast. Alles drie keer gechecked of het goed is aangesloten, yep.

Is een gelijkstroom smelt zekering nu anders dan een wisselstroom zekering?

Voordat ik iets anders de schuld geef wil ik eerst weten of ik niet de boosdoener ben met mijn 'gebeun'..... ;)

Thanks,

Michiel

nooit een autozekering gebruiken voor netspanning, deze zekeringen kunnen niet tegen de hogere overslag (spanning max 32v) . als het fornuis gewoon is afgezekerd in de meterkast met 16amp zou de zekering achterwege kunnen blijven in het fornuis, dit is omdat die toestellen in meer landen worden verkocht waar de fornuisgroep veel zwaarder is afgezekerd..

overigens zal er meer aan de hand zijn met de plaat, brugcel in sluiting of de drivers..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 30 oktober 2014 20:20:07 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, merci, dan haal ik 'm er weer tussenuit. Verbind de draden gelijk en kijken of de stop er nog steeds uit vliegt.

Ik hoop natuurlijk dat alleen de inwendige zekering kapot is want voor dat je er achter bent wat er dan doorgebrand is en de sluiting veroorzaakt.......

Staat er hier misschien ergens een handleiding over hoe je de verschillende componenten kan doormeten?

Ik ben best handig maar na U=I*R houdt mijn elektrische kennis zeg maar op... :)
Laat staan als je over brugcel begint...

ik vermoed dat je 2 dezelfde printen hebt in het fornuis, je kunt dan meetwaarden vergelijken met de werkende kant. brugcel en drivers maken het meeste kans op sluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zekering overbruggen gaat je zeker niet helpen. Niet voor niks dat je automaat in huis uitslaat. (dit komt niet enkel doordat je een autozekering gebruikt). Je kan beter gaan meten wat er nou daadwerkelijk stuk is in plaats van nog een zekering te slopen of eventueel de printplaat helemaal te slopen.

Spanning staat en stroom gaat!

Laat ik nou precies hetzelfde probleem hebben (Met een kuppersbusch kookplaat) ...idd een interne zekering kapot waarschijnlijk waardoor de stop er meteen uitknalt. Nou ben ik echt een leek qua elektra en solderen en autozekeringetjes ergens in monteren, ;-) Maar kan ik hier zelf heelmaal niks mee? De zaak openschoven en iets vervangen moet ik toch wel kunnen. Heb al een keer 90 euro voorrijkosten aan een monteur besteed....
Twee van de vier pitten doen het wel, dus maar even eenvoudig koken tot het ding helemaal kapot gaat? Zo zonde om 'em nu al te vervangen . En duur!

Ben benieuwd of mvdlans zijn plaat aan de praat heeft?

als je (scherpe) plaatjes hebt van de print, kunnen we hier ook meekijken. heb er al diverse gemaakt op t werk, veelal met onderdelen van sloopprinten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor je tip testman. Dan ga ik morgen maar eens in mijn keukenkast kruipen en eerst de grijze kunststof kap verwijderen....ben benieuwd of me dat lukt .
En kan je in dit forum dan ook foto's delen?

ooooow. ik zie al een uitgebreide uitleg van het uploaden van foto's op de site .... morgen verder

Een gedetailleerd overzicht van de printplaat is het duidelijkst te zien via de eigen site van Kuppersbusch hausgerate.

Onder de knop Service, (Nederlandse taal instellen) vind je Schakelprogramma's.
Dan kan je kiezen voor de EFIF 848
(daar zijn er drie van maar die hebben gelukkig allemaal dezelfde code voor het schakelprogramma)

Misschien dat iemand hier wijs uit wordt? Zou top zijn!

En hier nog een linkje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/printplaat.png

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kuppersbusch_printplaat.png

Dit is misschien een duidelijker plaatje

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 november 2014 19:29:30 (69%)

een linkje scheelt zoekwerk, het is overigens een EKIF 848. en aan die getekende plaatjes hebben we niks..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20131008_103626_zpsd08daf50.jpg

het lijkt wel op printen uit een miele km xxx fornuis welke van ego komen. als het deze printen zijn, is de kans groot op 2 drivers op dat koelprofiel welke in sluiting liggen. in het geval van de foto waren dat 2x ixgr48n60c3d1 igbt's. de print schakelde niet eens in met de sluiting in dit geval. de brugcel in het midden op het koelprofiel kan ook gaar zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je testman....Sorry voor de verkeerde plaatjes, maar ik ben niet zo thuis in deze ingewikkelde materie... Ik dacht dus TE letterlijk dat het een plaat(tje) was.....
Is er nog iets anders dat ik kan doen/aanleveren?

meten aan de print om te beginnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aha, oke, dank je. Dit gaat iets te ver boven mijn pet, maar zeer bedankt voor het richting aan geven in ieder geval.