Stappenmotor op lagere spanning

hallo,
ik ben bezig een 3d-printer te maken, en deze zou ik graag met de 27V stappenmotoren uit een oude printer laten draaien.
Nu is de aansturing (RAMPS) echter gemaakt om een voltage ergens rond de 12V te geven.
Nu is mijn vraag, kan ik de stappenmotoren op mijn RAMPS aansluiten, of is het al zeker dat ik daarmee mijn RAMPS opblaas?

Ivar

Als je de voeding gewoon op 12V houdt, zal het best gaan, maar de maximale snelheid die je met de stappenmotoren kunt halen zal lager zijn; ongeveer 1/3de tot 1/4de van de snelheid die je op 27V kunt halen.

Dit komt doordat de motor bij het draaien zelf ook een spanning opwekt, en er spanning nodig is om de inductie en weerstand van de spoelen te overwinnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De stappenmotor controllers kunnen veel meer dan die 12V aan. Dus waar die 12V max op de RAMPs precies vandaan komt weet ik niet.

Maar goed, de boel zal werken, maar mogelijk/waarschijnlijk niet snel.

Stappenmotoren moet je eigenlijk stroom-sturen. Dat betekent dat als je de weerstand weet een max-spanning op kan geven. Mijn stappenmotoren zijn iets van 3V, maar worden met de juiste stroombegrenzing op 12V aangestuurd... indien nodig om de gewenste stroom te halen.

Mijn tip: Zorg dat je de motoren makkelijk kan vervangen door andere exemplaren die beter geschikt zijn voor 12V...

(meet de weerstand van die 27V motoren eens!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de 3 motoren hebben een weerstand die op het label staat
ze hebben de weerstanden 5, 10 en 23,3 Ohm
ik ben ook hard op zoek naar andere stappenmotoren, deze zijn alleen voor mij nu het beste binnen handbereik
Die 12V komt door het feit dat de spanning die over de RAMPS staat, ook over de arduino komt te staan, welke niet veel meer dan 13,8V kan hebben(heb ik van internet)
Ivar

[Bericht gewijzigd door iv14 op vrijdag 31 oktober 2014 16:17:12 (28%)