whirlpool indiana 1400 dood...

Beste forumgenoten,

Mijn zoon heeft een whirlpool Indiana 1400 wasmachine die opeens dood lijkt. Geen enkel lampje brandt, ook het servicelampje doet niets.
Bij het laatste programma heeft het 'water' lampje wel gebrand.
Na een herstart voerde hij het programma volledig uit maar nu is de machine dood.
Mijn zoektocht naar een service manual is vergeefs. Een schema zou handig zijn.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Het waterfilter is vrij van vuil. Witgoed is niet echt mijn ding.
Misschien hebben de forumgenoten een idee ?

Dank bij voorbaat,

Oswald

Mvg Oswald

Het apparaat is volledig dood; er brandt geen enkel lampje meer en de machine doet niets meer.
Oorzaak is dat op de print feitelijk te lichte ic's zitten met de afname van stroom van meerdere relais.
Meestal zijn dan een aantal onderdelen op de printplaat defect geraakt en deze worden door ons vervangen en een aantal worden preventief in een zwaardere versie teruggeplaatst.
Je kunt een nieuwe printplaat overwegen maar daarop zitten dan weer de te lichte onderdelen die na een paar jaar weer storing kunnen gaan geven, bovendien zijn die veel duurder.
Om storing in het netfilter uit te sluiten kun je het beste meten of er 220v stroom staat op het stekkertje dat middenop de printplaat (meestal een blauw blok) zit met twee draden en een wit blokje met 3 kepertjes.
Als daar 220v op staat dan is de printplaat defect

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zaterdag 15 november 2014 13:45:16 (95%)

deurslot, voeding op de printplaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

LNK 304 IC defect en weerstand 22 Ohm en spoel 470 uH ook. Bekend euvel.

jerome

Golden Member

Yep zo is het. Onlangs nog een Wh. droogkast gefikst.
Op E zijn repairkits voor Whirlpool te koop maar heb met deze onderdelen nog geen ervaring qua betrouwbaarheid.

S.Oldeerbout kan je mij eens een mailtje sturen ?
Ik had de print graag laten herstellen.

Mvg Oswald

Dat doe ik zelf niet hoor het is een copy paste text , je komt waarschijnlijk wel uit op de website als je een gedeelte daarvan googlet.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zondag 16 november 2014 14:32:49 (11%)

Ah oke :-)
Ondertussen de site gevonden en dat lijkt me wel een mooie oplossing.
Wel jammer dat dit soort storingen net na de waarborgtermijn voorkomen. Het lijkt alsof deze machine niet de enige is, als ik zo wat rond lees.
Maar we kunnen verder. Met mijn dank voor de hulp !
Ik laat via deze weg weten wanneer de machine hersteld is.

Mvg Oswald

AEG, Bauknecht en Whirlpool spannen de kroon met dit defect, maar Bosch/ Siemens komt ook al zo langzamerhand met deze fouten

jerome

Golden Member

Met wat creativiteit is het best te doen de defecte fusible weerstand van 27 Ohm te vervangen door een 5Watt van 100 Ohm en daar een trage glaszekering van 0.3A in serie mee te zetten. Test zeker diode UF4007 op goede werking. Succes.

Op 15 november 2014 19:10:56 schreef smd:
LNK 304 IC defect en weerstand 22 Ohm en spoel 470 uH ook. Bekend euvel.

Dit zijn inderdaad de componenten die vervangen moeten worden, met een beetje soldeerervaring heel goed zelf te doen. Ik heb eventueel gedetailleerde foto's die kunnen helpen.

Geronimoos :
Dat zou schitterend zijn. En een stuk goedkoper ook :-)
Kan je me die foto's doorsturen ?
Bedankt !

Mvg Oswald

Op 15 november 2014 19:10:56 schreef smd:
LNK 304 IC defect en weerstand 22 Ohm en spoel 470 uH ook. Bekend euvel.

LNK en Weerstand was bekend bij me. Maar die spoel is nieuw !

Thanx zo leer je nog eens wat :)

Ik ga de machine deze namiddag open leggen en de print bekijken. Ik hou jullie op de hoogte !

Mvg Oswald

Ik ben zo ver. De print is uit de machine gehaald en uit de (overigens moeilijke) behuizing.
Nu eens kijken of deze overeen komt met de foto's die ik gekregen heb !

https://www.dropbox.com/s/gwxeazof427jdpi/20141123_165340%20kopie.jpg?…

Mvg Oswald
jerome

Golden Member

Het ic is dus ook hier zichtbaar beschadigd. De groene fusible weerstand zal zeker stuk zijn. De spoel lijkt me al een zwaardere dan in andere probleem gevallen. Als deze niet onderbroken is mag ze mijn aanziens erin blijven.

Ik heb vrij veel ervaring met herstel van die prints en er zijn zelfs bij whirlpool van 1 model (zeg de denver 1600) nog verschillen in de printplaten en ook wat er defect is, als je zoekt op internet naar whirlpool doet niets meer dan vindt je herstelbedrijven o.a. in gendt die dat doen en ook de zwakkere onderdelen vervangen want bij een nieuwe print ben je met een paar jaar weer de klos. eenvoudigweg een ictje vervangen is niet voldoende. ook vindt je daar een een gebruiksaanwijzing voor demontage van de print zonder dat je het paneel hoeft te beschadigen en tips om enkele tests te doen om zeker te zijn dat het je print is.

Op 15 november 2014 13:42:43 schreef S.Oldeerbout:
Je kunt een nieuwe printplaat overwegen maar daarop zitten dan weer de te lichte onderdelen die na een paar jaar weer storing kunnen gaan geven, bovendien zijn die veel duurder.

zoek evt op google naar whirlpool printplaat module.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 december 2014 19:31:32 (21%)

Om af te sluiten :

De nodige componenten kon ik in de normale detailhandel niet vinden.
Daarom heb ik het aanbod van Euromaxx aanvaard.
Na drie dagen kreeg ik de module hersteld terug.
10 minuutjes om ze terug in de machine te plaatsen en tot grote vreugde van m'n schoondochter werkte die ogenblikkelijk terug.
Goeie service. Iedereen tevreden.
Bedankt voor het meedenken !

Mvg Oswald