Vraag over afstelling kiesschijf ouderwetse telefoon

maartenbakker

Golden Member

Apart dat die dingen nog steeds zo maar weggedaan worden, retro is best wel weer in, maar jaren '60-'80 zijn misschien nog een ondergeschoven kindje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Bij ons in de kringloop komen regelmatig T65's langs, doorgaans werken ze nog prima. Duur zijn ze ook al niet. :-)

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor de volledigheid nog even bij elkaar gezet: Plaatje sluit hoorn kort tijdens gebruik; bij teruglopen is het aantal onderbrekingen het cijfer, waarbij de 0 door 10 onderbrekingen wordt aangegeven. Dus 1 = 1puls, 2 = 2 pulsen..., 0 = 10 pulsen.

Er zijn echter ook landen waarbij alles een opgeschoven is, dus 0 = 1 puls t/m 9 = 10 pulsen. Dat is gemakkelijk te zien aan de kiesschijf, waar de nul dan voor de een zit, in plaats van na de negen zoals bij ons in de lage landen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het een nederlandse kiesschijf is, dan maakt deze 2 pulsen MEER dan je keuze.
Dus als je een 5 kiest, dan komen er in principe door het mechaniek 7 pulsen.
Alleen de laatste 2 pulsen worden tegen gehouden.
De 0 (nul) geeft 12 pulsen minus 2 tegengehouden is dus 10 pulsen naar de centrale.

Het is zo gedaan om tussen 2 cijfers voldoende tijd te krijgen om te detekteren dat de volgende cijferreeks komt.
Stel dat je een telefoonnummer mer meerdere 1een achter elkaar hebt dit goed doorgeeft, zodat 116 niet 26 wordt.

Echter hoe het precies in elkaar zit kan ik je zo niet zeggen. Ik zou naar de vliering moeten kruipen om daar te gaan zoeken naar zon schijf, en hem dan moeten demonteren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als het een nederlandse kiesschijf is, dan maakt deze 2 pulsen MEER dan je keuze.

Het is zoal @Frederick E. Terman schrijft:

Een kiesschijf maakt gewoon 1 puls voor het cijfer 1, 2 pulsen voor het cijfer 2 etc. , voor de 0 worden 10 pulsen gegenereerd.
De pulsen zijn onderbrekingen van 32 mS in het lijnstroomcircuit.
Voordat je begint te kiezen wordt dit circuit gesloten en is na het kiezen weer gesloten.
Wanneer je kiest door te pulsen met het haakcontact is het aantal pulsen dus gelijk met het te kiezen cijfer.
De lijn wordt dan echter niet kortgesloten maar de lus wordt dan gevormd door het spreekstroomcircuit die een hogere impedantie heeft.
Onder anderen daardoor werkte het niet altijd even betrouwbaar.
Verder luisterde de timing bij een aantal types telefooncentrales nog al nauw.

De twee cijfers waar @toeternietoe op doelt worden niet echt gegenereerd maar worden alleen uit getimed.

Volgens mij hadden die laatste twee (onderdrukte) pulsen ook te maken met de verminderde veerkracht aan het einde van de draai, waardoor je timing minder goed zou zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Onderdrukte pulsen (1 of 2) zitten aan het begin. Dit omdat de snelheid dan nog niet constant is.
De z.g. 'governor' (ronde trommeltje) zorgt voor constante snelheid, doordat de armpjes (met viltjes) tegen de buitenwand worden gedrukt door de middelpuntvliedende kracht.

http://www.telefoonmuseum.eu/images/1940-1960/24/024%20kiesschijf.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 26 januari 2015 14:59:52 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco.
Dat was inderdaad de reden van de pre-dial delay.
Vooral in de beginjaren van de telefonie luisterde de timing van de pulsen erg nauw en waren de kiesschijven nog mechanisch handwerk met de nodige spreiding.
Later werden de kiesschijven consistenter van kwaliteit en de centrales minder kieskeurig (wat een toevallige woordspeling !).
Deze delay is er volgens mij altijd in gebleven.

RAAF12

Golden Member

Beetje laat maar wel leuk
http://i62.tinypic.com/167nzax.gif

Apart dat de positie D2 gestippeld wordt weergegeven!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 16 november 2014 19:31:25 (28%)

Arco

Special Member

D1 is normaal een bidirectionele diode (anti-parallel, z.g. anti-klik cel), daarom is 'ie enkel getekend.
Een soort soft-clipping om de harde inductiepulsen van het schakelen uit je oor te houden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het hangt er ook vanaf welk schema je ziet. De PTT-schema's laten daar gewoon twee diodes zien. (Daarmee kan het nog steeds één component zijn geweest; ik kijk alleen naar het plaatje. :) )

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

"Nou ja, aan doorzettingsvermogen geen gebrek..."

't is maar hoe je het ziet. Die draaischijf ging m.i. niet meer in elkaar komen, dus een nieuw toestel aangeschaft. Dat bleek heel anders in elkaar te zitten dan het eerste, dus de pulse-tone-converter daarin monteren was zo 123 geen optie.

Daarom de draaischijf van de tweede maar aan het eerste toestel gekoppeld met het idee de rest van de onderdelen ook nog een keer over te zetten. Dat lukte, maar tot zover ook de successen, want dit is de status quo:

- Als ik de hoorn opneem hoor ik een kiestoon.
- Als ik mezelf bel van mobiel naar vast gaat de bel over en krijg ik contact als ik opneem. Ik hoor dan op de vaste lijn wat ik tegen mijn mobiel babbel, wat ik in de hoorn van de vaste lijn zeg komt mobiel niet door.
- Als ik met de vaste lijn wil bellen kan ik dus opnemen om een kiestoon te horen, draai ik daarna een getal N met de schijf dan wordt bij het loslaten de kiestoon N maal onderbroken, maar daar blijft het ook bij.

Wat ik echter had verwacht is dat de kiestoon na het eerste gedraaide getal ophoudt, en dat er als de schijf terug is in rustpositie, de print een toon afgeeft.

Wie heeft er enig idee wat er kan mankeren? Heeft de niet werkende microfoon wat met het geheel van doen? Heb de hoorn al verwisseld door een andere maar dat mocht niet baten, dus het zit vermoedelijk in het toestel.

Om tenslotte nog een terug te komen op:

"Nou ja, aan doorzettingsvermogen geen gebrek..."

Mocht er iemand zijn die de boel (uiteraard tegen vergoeding) werkend in elkaar wil zetten: be my guest!

Niemand een suggestie wat er mis kan zijn? Of hoe ik er als eerste stap kan zorgen dat er bij verbinding twee kanten op gecommuniceerd kan worden?

De aanbieder van de printplaat bood aan 'm retour te nemen, maar dan ik nog niet bellen, dus die optie bewaar ik liever voor het laatst.

mel

Golden Member

Wil je een puls of een tone telefoon gebruiken?
als je een puls kiesschijf gebruikt(t65)Dan stopt idd na het eerste cijfer de kiestoon.
bij toon weet ik het eerlijk gezegd niet.
en de trafo , is die goed aangesloten de mic en de ls staan in tegenfase, zodat je jezelf niet in de hoorn hoort praten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik wil graag een pulstelefoon ombouwen naar toon met een daartoe bestemde schakeling, maar daar het niet werkt zoek ik naar een systematische foutoplossingsmethode.

Het eerste dat opvalt is dat ik wel kan horen, maar niet kan praten (*), as ik opneem nadat ik mezelf gebeld heb. Mogelijk wordt dat door hetzelfde probleem veroorzaakt als waardoor ik geen nummers kan draaien.

(*) Althans, ik kan praten wat ik wil, maar degene die me belt, en dat ben ik doorgaans zelf met mijn mobiele telefoon, hoort het niet.

Niemand een suggestie? Dan vrees ik dat het toch de kliko wordt, tenzij iemand belang heeft bij de 2 telefoons die ik tot dusver voor dit project geslacht heb. Printje kan erbij geleverd, en anders stuur ik dat van de week terug naar de leverancier.

Als ik die toestellen in de buurt (gratis) kan ophalen, dan heb ik wel belangstelling. Printje hoef ik niet.

If you want to succeed, double your failure rate.
Evarist

Golden Member

In het schema van RAAF heeft de telefoon 4 aansluitingen. Raar. In België loopt alles over 2 draden.
Wist je dat Elektuur ooit een GSM heeft ingebouwd in een oude telefoon. Da's pas leuk.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
mel

Golden Member

Die 4-draads aansluiting is voor opties, bv, 2e telefoon, extra bel, enz..
deze telefoon werkt ook op 2 draden, als je b en eb doorverbind..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Jochem: dat mag. Ik heb liever dat er iemand blij mee is dan dat de boel verspild is. Enige voorwaarde: het printje werkend in een afgelopen week aangeschaft PTT 1951 toestel monteren ;-)

Ik ben namelijk weer terug bij af. Net als bij de eerste telefoon krijg ik na montage van de print volgens de handleiding (ter achtergrondinformatie, ik ben elektrotechnisch ingenieur en heb wel eens met succes wat ingewikkelders in elkaar gezet dan een printje waarvan 5 draden moesten worden aangesloten) pas een kiestoon te horen als ik aan de schijf begin te draaien en komt die toon nadat de schijf naar rust is teruggedraaid ook weer terug.

Aanbod geldt uiteraard ook voor iedere andere geïnteresseerde. Koffie wordt er gratis bij verschaft tijdens het knutselen ;-) Iets sterkers ook zo nodig.

De vraag is: waar woon je? In je profiel staat dat niet ingevuld.

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

Op 26 januari 2015 11:59:03 schreef Evarist:
Wist je dat Elektuur ooit een GSM heeft ingebouwd in een oude telefoon. Da's pas leuk.

Deze mobiele telefoon van Chriet Titulaer is een mooiere uitvoering :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Sorry, dat is net even te ver bij me uit de richting.

If you want to succeed, double your failure rate.