voeding in elektuur uit 1982

Hallo
Ik weet dat er al veel topics zijn over de elektuur 1982.
Maar ik had wat vraagjes en ik hoop dat jullie mij daar antwoord op kunnen geven.

ik wil hem gaan gebruiken voor 3,5 a en 40 volt daarom wou ik er een extra tor aan toevoegen. 40x3,5 is 140 watt gedeeld door 4 is 35 watt per tor hier zit ik wel goed mee toch?.
En de spanning voor de hoofdgedeelte vlak ik af op een aparte print, maar die twee keer 12 volt voor de opnamp hoe zit dat want er lopen vanaf de brugcel 3 printbanen de print in en ik heb twee blauwe trafos van 9 volt ac deze wou ik zpart gelijkrichten en afvlakken maar als ik de brugcel weglaat hoe sluit ik het dan op die 3 poorten aan
Ps 9 -1,5 is 7,5 volt naar gelijkrichten 7,5 x 1,41 is 10,57 volt dit heb ik twee keer

3,5amp bij 40volt uitgang.. de ingang zal toch wel een 10v hoger liggen wil je nog goede stabilisatie overhouden. minder als 7v spanningsval is niet echt haalbaar bij de elektuur 82 voeding. dwz dat er bij 1v uitgang dus 3,5x50=175watt dissipatie. omgevings temperatuur van 25 graden zeker wel aanhouden dus houd je nog een 75 graden over eer je aan de 100 graden zit. afhankelijk van de gekozen torren ( 2n3055 is 0,67w per graad boven de 25 graden) bij 100 graden mag je die dus nog met 64watt per tor belasten binnen de marges. hou het liever ruim want halfgeleiders gaan op temperatuur sneller stuk als dat ze nog koud zijn.

het is ook mogelijk om de trafo halverwege ( rond de 25v) een tab om te laten schakelen, scheelt een berg dissipatie, zo is het nog haalbaar zonder fan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Ps 9 -1,5 is 7,5 volt naar gelijkrichten 7,5 x 1,41 is 10,57 volt dit heb ik twee keer

Moet zijn 9 x 1.41 - 2 * 0.7 = 11.2V
Dat is al iets hoger maar nog steeds te laag voor 12V. De brugcellen moet je latten zitten. Je knoopt van de 2 trafo's 2 draden aan elkaar en die gaan dan naar de 0V to. De andere twee uiteinden worden dan de andere 2 aansluitingen. Let er wel op met 2 losse trafo dat je wel de goede draden aan elkaar knoopt. Als je de goede hebt meet je op de andere 2 draden het dubbele van 1 trafo en dat is dan 18V als je het verkeert hebt meet je bijna 0V

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

18 volt de print in is dit niet te veel voor d opnamps want er komt nog een elco die het afvlakt word het dan niet een te hoge spanning.

als je er 12v dc van wilt maken met een 7812 en 7912 dan heb je minstens 3v meer nodig. met onafgevlakte 15v is het nog te doen, heeft hier dik een jaar continu gedraaid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou graag een potmeter print maken zoals deze
http://www.skreyns.nl/mijn-labvoeding/
Maar nu was mijn vraag voor de spanning gebruik je een van 50 k 10 slags welke moet ik in serie ernaast zetten om met deze a 0,5/1 volt te regelen
En de symmetrische voeding wou ik graag gebruiken van deze site voor de hulpvoeding maar deze is voor sromen tot 100ma kan ik in deze voeding gewoon de 7912 en 7812 zetten ipv 78l12 en 79l12 en moeten de elco's dan ook verandert worden

benleentje

Golden Member

Op 16 november 2014 22:32:29 schreef henkie/elektronica:
18 volt de print in is dit niet te veel voor d opnamps want er komt nog een elco die het afvlakt word het dan niet een te hoge spanning.

Het is 2x 9V met midden aftakking en dat is zelfs te laag moet 2 x 12V zijn met midden aftakking.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja ik wou eerst de twee blauwe trafo's gebruiken.
Maar ik heb nog een 2 x 15 volt voeding ac uitgang hier maak ik dan een 12 volt voeding van voor de hulpvoeding met een 7812 en 7912 maar ik had nog wat vragen hierboven omdat ik straks ga bestellen dan weet ik wat nodig heb.
Groeten henk

Deze wou ik er voor gaan gebruiken
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=12459
Wel een beetje zwaar maar ik zie even geen andere optie bij eoo bv ( dick)
Die wie eerst wou gaan gebruiken was te ligt was wel twee keer 15 volt maar 125 ma zag ik later beetje te enthousiast

Dat is wel dikke overkill as je het mij vraagt. Wat moet die symmetrische voeding leveren?

Action expresses priorities LH

Voor de hulpvoeding voor elektuur 1982 0,4 ampere 2 x

Ja maar met deze trafo heb ik geen 3 volt overspanning voor de,7812 en 7912
12-1,5 voor diodes is 10,5 x1,41 is 14,8 volt

De formule AC x 1,41 geldt voor gelijkrichten EN afvlakken bij mijn weten.

Ofwel: 12VAC x 1,41 = 16,92VDC
Meer dan zat dus voor de 7812/7912.

Action expresses priorities LH
maartenbakker

Golden Member

Maar dan vergeet je weer de diodespanning af te trekken. Die gaat inderdaad van de piekspanning af en niet van de effectieve spanning, dus kom je op 16,92-1,5=15,42V uit. Dat gaat dus nominaal wel goed, maar je netspanning mag dan niet te ver inzakken.

@hieronder: ik vergeet de diodes zelf ook wel eens. 1,5V is redelijk, maar als je diodes een beetje krap gekozen zijn kan het nog wel oplopen tot 2 ook. Eigenlijk dus geen 1N4007 als je ook echt 1A trekt, maar wat meer overdimensioneren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aha, de diodes moeten er dus toch af. Dat zie ik bijna nooit iemand doen. Vandaar mijn gedachte.
Maar: 2 x 0,7 is toch 1,4 ? 1,5 is nog wat extra marge?

Action expresses priorities LH

Oke de hulp voeding heb ik nou wel eennbeetje in mijn hoofd.
Alleen hoe zit het met de weerstanden parralel met led over de elco dit hoor en zie je wel een vanwege de inschakelstroom??
En 50 k potmeter 10 slags als ik hier ongeveer een 2 k 10 slags in serie naast zet kan ik hier dan 0,5/1 volt mee regelen

Weet iemand antwoorden op deze vragen.
Sorry dat ik er even een opfris mailtje tussen zit maar ik ga volgende week bestellen

je kunt er een fijn regeling opmaken idd, maar tamelijk overbodig met een 10 turn 50k potmeter, dat regelt al heen fijn.. zet er wel een draadgewonden pot in, alsook de pot voor stroomregeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7542q
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=14175
Een van deze twee voor spanning
De een is 8 euro en de andere 18 zou hier veel verschil in zitten wat je echt terug ziet in je schakeling
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7534
Deze voor de stroom

Ps hoe zit dat met die elco moest daar een weerstand voor parralel vanwegen inschakel stroom

http://www.reichelt.de/Multi-Turn-Potentiometers/534-50K/3/index.html?…

deze is ook al goed :) een weerstand voor de afvlakelco's is niet nodig, afhankelijk van het vermogen van het ding wel een inschakelvertraging voor de ( ring) kerntrafo. een weerstand bij de elco's verstookt ook vermogen als de voeding stroom gaat leveren, vandaar de inschakelvertraging, deze staat ook op de site bij de schakelingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer