LM383 - vervanger

EricP

mét CE

Ik heb hier een kleine intercom versterkertje met 2x een LM383. Die zijn 'uit hun dak gegaan'. Voeding heeft er verkeerd om op gestaan.

Gelukkig zijn die inmiddels al weer een tijdje obsolete. Dus wat zoeken leert dat een TDA2002 een behoorlijke vervanger is. Gelukkig is ook die obsolete. Een TDA2003 zou daar een vervanger van moeten zijn. Maar... Gelukkig is ook die obsolete.

Goed, de voeding is 12V. Ik heb het schema nog niet uitgewerkt, maar het lijkt erop dat 1 van de 2 als versterker gebruikt wordt. De andere lijkt op de + ingang... via een C aan massa te zitten... En de - ingang lijkt min of meer de uitgang van de eerste te volgen. Spannend - zal wel een vorm van bridge zijn. Indien nodig, verder uitwerken.

Ik ben dus op zoek naar een vervanger - liefste drop-in. Uiteraad kan ik een TDA2030 ofzo pakken, maar dan moet ik de hele boel opnieuw maken, zo lijkt het. Dus incl. de PCB enzo. Nog afgezien van oscilleren enzo in de huidige setup.

Iemand een suggestie?

Hewlett

Honourable Member

TDA2003 is gewoon nog om de hoek bij EOO te krijgen http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=973 en dat voor slechts €1.25 per stuk.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
EricP

mét CE

Grappig. Daar heb ik dan weer niet gekeken. Wel bij RS, Farnell etc. Dank voor de tip. Morgen eens kijken hoe 'identiek' die zijn - met name of de 'typical applications' op elkaar lijken en of ik het aandurf om ze er gewoon in te prakken :)

Dank zover. Mocht er iemand nog een paar LM383's weten - buiten de obscure part brokers....

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

ok... I got the picture... Bij de wat-minder-mainstream-leveranciers is het er dus gewoon. Nou ja, dan kijk ik daar wel een rondje. Het heeft geen zin dat men hier 'mijn' zoekwerk gaat doen. In mijn naïviteit dacht ik meer... als Farnell, Digikey, Mouser en RS het niet op voorraad hebben... Meestal lukt het dan gewoon niet.
Overigens bij Reichelt ook in backorder. Maar dat mag de pret niet drukken.

Dank voor de hints. Of heeft er nog iemand een lm383 x2 original ;)?

LM383 is hier verkrijgbaar : http://www.elw-shop.de

LM675 (verkrijgbaar bij EOO) zou wellicht als vervanger kunnen, maar is duurder dan de TDA2003.

Waarom eigenlijk niet gewoon de LM383 op ebay of bij een "obscure part broker" bestellen?

EricP

mét CE

Ik heb een hekel aan Epay. Het dwingt je min of mee tot paypal. Heb je die voorwaarden wel eens gelezen? Het komt er op neer dat iedereen in al je aankoopgedrag mag neuzen... Dan houdt het dus heel snel op.

By 'brokers' loopt je ook al snel tegen paypal aan. Of een credit card. Al met al... betalen wordt lastig.

Ik schat in dat ik er met die Duitser wel uit ga komen. Duur? Ja, relatief wel. Maar als ik 15 euro meer uitgeef en dan werkt het gewoon of die 15 euro bespaar en een uur moet knutselen om het spul stabiel te krijgen... Ik geef die 15 euro extra wel uit. Dit heeft altijd gewerkt tot 'een licht' de voeding er verkeerd om aan hing. En het is 'professioneel' spul (althans... het heeft het bijbehorende prijskaartje), dus niet beveiligd daartegen... Verder heeft-ie ook de rest van 'het gruis' wat is gaan hemelen (dat kon ik elders ook vinden), dus het is relatief makkelijk.

Wederom: dank voor de tip.

fatbeard

Honourable Member

Wow, een intercom met 2x7W in brug...
Zal wel een speciale intercom voor (bijna) dove mensen zijn of een voor luidruchtige industriële omgevingen, maar het klinkt mij in de oren als zwaar overkill.

Een weinig (echt waar) gegoogle levert de NTE1232 als een drop-in replacement, die gelukkig óók obsolete is :D maar volgens NTE nog verkrijgbaar bij enkele distributeurs...
Met wat meer moeite komen er diverse bronnen tevoorschijn (geen idee hoe betrouwbaar die zijn overigens): Amazon, eBay, en de reeds genoemde brokers en chinezen.

Maar de extra investering van een passende PolyFuse® en een anti-paralleldiode kunnen zeer waardevol blijken, zeker met die lichten daar...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

:)

Tsja.. ik heb het niet verzonnen. Het zal een beste puist herrie kunnen maken. En dan te bedenken dat er 2W speakertjes aan hangen. Het zal wel. Kreeg het ding alleen op de tafel met 'is stuk'. Gezien het feit dat *alle* halfgeleiders die aan de voeding hangen zijn gaan hemelen, ben ik gaan vragen... tsja... verkeerd om aangesloten.

Afijn, de hele besturing werkt inmiddels weer (CMOS spul, ook een paar daklozen en maar blind alles vervangen). Nu de versterking nog :) Die paar tantaaltjes die ompolen ook niet leuk vonden niet vergeten :+

fatbeard

Honourable Member

Voor een 2W speakertje zou je misschien nog uit de voeten kunnen met twee LM386's. Niet direct drop-in, maar wel net zo'n werkpaard (ok, -pony) en weinig externe componenten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Ja, er zijn zat alternatieven. Maar daar moet ik over nadenken. En een drop-in-ding niet. Nadenken kost tijd :)
Meer dan een reparatie van een bestaand iets is het niet. Dankzij zonnepaneeltje weet ik waar het 'origineel' te krijgen is. Half uurtje knutselen en het spul draait (hoop ik) weer. Daar kan ik niet tegenaan denken :)

EricP

mét CE

Afijn, Duitser gemaild (bij alle verzendopties zegt die site 'inland' en daar moet het nu ff niet heen :) ). Geen antwoord.
Dus toch maar een paar TDA2003's erin gedouwd. Fout. Zodra het 'triggert' (op een lamp die aan gaat ofzo), staat het te oscilleren als een malle. Ik heb wat met Ctjes gestrooid, maar het wordt niet (genoeg) beter. Ik denk dat het grootste probleem PCB-layout is. Stervormige voeding? Groundplane? Huh? Bypass C's over de poten van de versterker? Huh? Kortom: niet echt netjes. Blijkbaar is die TDA2003 wat kritischer.
Nou kan ik natuurlijk de datasheet erbij pakken en een re-design gaan doen. Maar toch die Duitser van zonnepaneeltje maar eens gebeld (gelukkig spreek ik een aardig woordje Duits). Nu in afwachting van een mailtje terug met hoe het dan wel moet. Met vriendelijk dank voor het hem wijzen op een 'fout' in z'n site.

Wordt vervolgd.

EricP

mét CE

Dank. Is nog een alternatief. Zit alleen wat eh... hoog in z'n verzendkosten...

EricP

mét CE

Spul besteld bij ELW. Blijkt toch allemaal wat ingewikkeld te zijn daar.

Goed, inmiddels post van ELW. Helaas doet postnl z'n reputatie weer eens eer aan. Post is beschadigd. 1 LM383 is verdwenen door een gat in de enveloppe.
Mailtje naar ELW gestuurd of ze er nog eentje kunnen sturen. Ik ga niet eens zeuren over de centen. Antwoord is toch 'ga maar klagen bij je postboer' en we weten allemaal hoe postnl met klachten omgaat (re-route naar /dev/null).
En dan begint het spelletje weer opnieuw... U kunt bestellen via onze website.
Ja, maar daar kan ik alleen maar 'inland'...

Je zou bijna gewoon in de auto stappen om erheen te rijden. Dat lijkt sneller te zijn dan dit gedoe... :(

EricP

mét CE

Zow, onze Duitser heeft geleverd. Een tiental mailtjes en een aantal telefoongesprekken moest het wel kosten. Schijnt toch heel spannend te zijn als je een webshop hebt... om wat te leveren. Per saldo door alle gedoe duurder dan het linkje van Henry S.

Ik kan ELW nou niet direct aanbevelen. Helaas...