KPN 'zilvertjes'

een aderhuls van 0,75 mm2 of 1mm2 werkt hier ook wel voor met de juiste tang. ook werkt twisten met een stukje krimpkous erover of stukje kabelmantel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet 't, ik weet 't.
KPN en provider willen domweg niet langskomen om die oude lasdop te vervangen door zo'n nieuwe RJ11 box >
http://www.infratel.nl/60016902.html

Dan maar zelf doen, toch ?

Op 19 november 2014 01:37:17 schreef Franzki:
[...]
Het ISRA-punt verplaatsen mag je nooit zelf doen. Zelfs op het bestaande ISRA-punt een nieuwe telefoonkabel lassen met hulsjes en een wafeltang mag je niet zelf doen.... Het ISRA-punt is onderdeel van de KPN-infrastructuur en daar moet altijd een KPN-monteur bijkomen... met bijbehorende kosten.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die de kennis, kunde en gereedschap hebben om het zelf te doen. Maar als je problemen krijgt (met een klapperende internetverbinding) en KPN moet het oplossen, kunnen er hoge kosten verbonden zijn aan het herstel van een ISRA-punt. Zeker als je de aders verprutst.

In het geval van solderen, zoals Arco oppert, kan de KPN-monteur ook nog eens erg boos worden... daar schijnen ze bij KPN allergisch voor te zijn. Vermoedelijk omdat de grondkabel opnieuw moet worden aangesneden als de aders niet meer bruikbaar zijn door soldeertin.

Waarom de oude lasdop vervangen? Niets mis met een lasdop als ISRA, je kan na de lasdop gewoon het doorlusdoosje aansluiten wat je vaak meegeleverd krijgt en dan heb je een perfecte verbinding. De enige reden dat KPN de lasdop kosteloos zou vervangen is als deze defect is (vochtschade etc). "Dont try to fix what aint broken."

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Op 19 november 2014 09:34:32 schreef Vronsky:
KPN en provider willen domweg niet langskomen om die oude lasdop te vervangen door zo'n nieuwe RJ11 box

Zelfs bij een technisch probleem met de lasdop, vervangen ze meestal één op één. Dus een defecte lasdop wordt dan vervangen door een werkende lasdop. Technisch is er geen noodzaak om te vervangen door iets moderners... hier kan ik met een antieke lasdop gewoon hoge snelheden halen.

Als jij een ander ISRA-punt wilt hebben omdat dat er mooier uitziet, zul je ervoor moeten betalen. Ik vermoed dat KPN dan best wil langskomen. Net als bij een nieuwe aansluiting of een verplaatsing van een ISRA-punt. Je kunt er gewoon een offerte voor aanvragen.

Persoonlijk zou ik gewoon op de uitgaande telefoonsnoer van de lasdop een RJ11-aansluitdoosje monteren. Want dat mag wèl en dan heb je ook gewoon een RJ11 aansluiting.

Zelf rommelen aan een werkend ISRA-punt zou ik niet doen. Want zoals eerder geschreven... de kosten voor herstel door een KPN-monteur als het niet meer werkt, betaal je dan zelf.

Arco

Special Member

Lasdop is zelfs beter, is ook waterdicht. (mits goed gemonteerd... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als je de moeite wilt nemen om even naar Ede te rijden dan heb ik er wel een paar over voor je inclusief de groene isolatiebuisjes die er over gaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De vraag is of je iemand moet aanmoedigen om zelf te gaan hobbyen.

Technisch is het geen rocketscience... maar het mag gewoon niet omdat het ISRA-punt van KPN is. En de financiële vervolgschade kan aanzienlijk zijn (honderden euro's) als een KPN-monteur het moet komen herstellen als het niet betrouwbaar meer werkt.

EricP

mét CE

Ohjee... We hebben weer een 'mag niet' droeftoeter in het topic.

Maar verstandig is het niet. Ik heb direct naast het ISRA punt een RJ45 doosje geschroefd. Dat 'mag wel'. :).

Overigens heb ik nog nooit een KPN monteur meegemaakt die moeilijk deed. Bij vrienden in hun huurhuisje was het 'ISRA-punt' een stel in elkaar gedraaide draadjes met isolatietape in het water bij de kruipruimte. ADSL natuurlijk niet werken. KPN heeft dat geconstateerd, zelf voorbereidend werk gedaan, KPN-meneer de boel aan elkaar gezet met hun materiaal, bakkie koffie met een appelpunt. Klaar. Never heard of again.

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 19 november 2014 17:36:20 (81%)

Op 19 november 2014 17:31:01 schreef EricP:
Ohjee... We hebben weer een 'mag niet' droeftoeter in het topic.

Dus omdat ik iemand erop wijs dat iets (formeel) niet mag, gaan we mensen maar persoonlijk aanvallen? Ik wil het nog wel een keer herhalen... het mag niet... net zoals je ook niet even zelf de gasmeter of elektrameter verplaatst omdat die in de weg zit.

Daarmee wil ik overigens niet beweren dat er op dit forum geen bekwame mensen zitten die dit niet op een nette manier zouden kunnen doen... nogmaals... het is geen rocketscience.

Ik ben geen droeftoeter... ik heb wel een lasdop ISRA-punt waar minimaal vijf verschillende KPN-monteurs bij zijn geweest vanwege storingen. En ik heb alles al zo ongeveer meegemaakt van het omsteken van aderparen, het opnieuw inlassen van telefoonkabels en het compleet renoveren van het ISRA-punt door de loodkabel opnieuw aan te snijden.

Op 19 november 2014 17:31:01 schreef EricP:
Overigens heb ik nog nooit een KPN monteur meegemaakt die moeilijk deed.

Ik heb andere ervaringen... misschien komt dat ook doordat KPN niet mijn internetprovider is en ze dus voor de "concurrent" aan het werk zijn.

Mijn ervaring is dat een KPN-monteur wel bereid is om nieuwe kabels in te lassen op het ISRA-punt als je die zelf voorbereid hebt... dat heb ik zelf hier ook gedaan.

Maar zodra je problemen hebt en de KPN-monteur heeft het vermoeden dat je zelf hebt zitten hobbyen aan het ISRA-punt worden ze meteen een stuk minder vriendelijk. En ook daar heb ik de nodige ervaringen mee.

@Vronsky:
En anders heb ik ze te Rotjeknor wel een stel, om ter beschikking te stellen of per post. Geef me maar een PM.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Rely

Golden Member

Andere Gerard te Lelystad heeft er ook nog een doos vol van.
Gr. Gerard.

Sine

Moderator

Op 19 november 2014 20:07:28 schreef Franzki:
[...]

Ik heb andere ervaringen... misschien komt dat ook doordat KPN niet mijn internetprovider is en ze dus voor de "concurrent" aan het werk zijn.

Kan ik me niet voorstellen, daarnaast is telfort gewoon een dochter van KPN

Arco

Special Member

Is altijd lastig. Heb bij aansluiten van internet bij een bedrijf gezien dat KPN en XS4ALL elkaar de schuld gaven van het niet werken...
Je zou toch verwachten dat 2 bedrijven die samenwerken (XS4ALL is een dochter) eerder proberen het probleem op te lossen, dan met modder te gaan gooien naar elkaar...

De zilveren buisjes heten zilveren ovaaltjes, maar werden ook wel 'wurgjes' of 'kwetsjes' genoemd. (vandaar 'kwetstang' en 'wurgtang')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 november 2014 01:53:23 schreef Sine:
[...]
Kan ik me niet voorstellen...

Mwa.. ik heb een keer vijfentwintig keer die gasten moeten langs laten komen. Elke keer dat er een langs kwam om internet aan te sluiten vonden ze het nodig om de bestaande telefoonlijnen te verwijderen... (Er komen meerdere lijnen binnen, meerdere lijnen in huis en daarbij komen de lijnen van de bovenburen - ja echtwaar - ook bij ons binnen).

Ik heb zelfs er een keer bij gestaan toen er een lijn verwijderd werd. Ik werd overtuigd dat die lijn niet kón werken omdat de draden gewoon aan elkaar geknoopt waren. Blijkbaar was een functionerende lijn zo aangesloten.

Dus, ja, ik kan het me wel voorstellen! (Maar inderdaad niet dat het aan concurrentie e.d. ligt.)

Misschien is concurrentie niet helemaal het juiste woord... maar wel dat ze voor meerdere partijen werken en daardoor niet één partij mogen bevoordelen. Dat heeft een monteur hier letterlijk gezegd.

Maar het heeft wel een erg hoog kastje-en-muur gehalte. In mijn beleving lost de KPN-monteur niet een probleem op maar werkt hij een ticket af van de internetprovider. En vertrekt weer als hij alles heeft afgevinkt van zijn werkbon... Kun je dus weer een paar dagen wachten op een nieuw ticket. Ook al weet je zelf (en de monteur misschien ook) al wat het probleem is. En dan zie je drie monteurs in een week.

Los daarvan... wat iedereen aan zijn ISRA-punt fröbelt moet hij (of zij) zelf weten. KPN heeft (voor zover ik weet) geen ISRA-punten politie. Maar ik kom ook wel eens op internet-fora en daar kom je met enige regelmaat ISRA-punten tegen waaraan door ondeskundigen geknutseld is en die het vervolgens niet meer naar behoren doen... of die compleet gesloopt worden. De kosten voor herstel waren te voorkomen geweest als men gewoon KPN had ingeschakeld. Dat was mijn punt...

de kpn heeft wel goede monteurs, zeker op zakelijk gebied zijn ze sneller als de concurrentie. echter is het kantoor/ service gedeelte bij kpn een ramp al menig jaren. ze hebben van een klant vaker meerdere files in hun systeem zitten, steeds door een ander weer aangemaakt met vele fouten of verkeerde gegevens. heb bij een bedrijfsverhuizing meegemaakt dat de hoofdlijn van het bedrijf gewoon werd afgesloten wegens een fout met het overzetten. tot op de dag van vandaag zitten er nog 8 analoge lijnen op een enkele isdn aansluiting omdat deze verhuisd zijn. 4 van die lijnen zijn bruikbaar, de andere 4 kun je wel in de quattrovox instellen maar werken niet helemaal juist. de bedoeling was om 4 lijnen te behouden, wel 4 lijnen van 2 adressen, ook doorgegeven welke nummers dit zouden worden.

op het werk komt het ook vaker voor dat bij opleveringen van gebouwen de lift noodlijn niet op tijd is opgeleverd, kabels zijn geheel klaar maar geen spanning op de lijn. ook vallen er weleens lijnen gewoon weg die dan zijn afgesloten om de 1 of andere reden, de rest werkt wel nog..

ook zie je en hoor je vaker dat er een graafploeg komt om een kabel bij te leggen op een adres, terwijl men niet eens weet dat er nog aderparen over zijn op dat adres.

edit: in dit geval waren het kabels van nog geen 10 jaar oud, echter wist men niet dat er 2 aansluitingen per flat waren. het betrof een flatgebouw waar ik vaker kwam, het kabeltrace via de kelder en technische ruimte was niet eens bekend bij de graafploeg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De overschietende aderparen kunnen gammel zijn. Bij een klant van ons werd er met de ADSL net zo lang omgeprikt tot een werkend paar gevonden was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Los daarvan... wat iedereen aan zijn ISRA-punt fröbelt moet hij (of zij) zelf weten. KPN heeft (voor zover ik weet) geen ISRA-punten politie. Maar ik kom ook wel eens op internet-fora en daar kom je met enige regelmaat ISRA-punten tegen waaraan door ondeskundigen geknutseld is en die het vervolgens niet meer naar behoren doen... of die compleet gesloopt worden. De kosten voor herstel waren te voorkomen geweest als men gewoon KPN had ingeschakeld. Dat was mijn punt...

Daar kan ik al een stuk meer mee :) Alhoewel ik het idee heb dat iemand die om 'zilvertjes' komt vragen er in elk geval al eens naar gekeken en over nagedacht heeft (en dus een redelijke kans maakt om niet in de categorie 'prutser 1e klasse' te zitten :)

de kpn heeft wel goede monteurs

Ook mee eens. Ik heb in het grijze verleden heel veel zaken gedaan met KPN (toen het nog PTT was). Ook toen was het probleem vaak de 'juiste persoon' aan de telefoon te krijgen. Omdat je 'grote klant' was, had je wat achterdeurtjes en werd je niet altijd door de accountmanager-voordeur heen gedwongen. Dan kon je nog wel eens wat in 1 keer voor elkaar krijgen. Via de 'voordeur' was het altijd een beetje afwachten wat er ging gebeuren.
Dat zal nu ze voor iedereen en alles moeten werken vast niet beter geworden zijn...
Wat ook veel scheelde was dat je (omdat je veel met ze te maken had) ook wat meer 'jargon' kende. Dat scheelde dan ook weer bij de mis-interpretatie door je accountmanager.

KPN heeft zeker goede monteurs... al merk je dat er een groot verschil is tussen monteurs onderling. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de verschillende opleidingsniveaus en kennisgebieden.

Maar wel vervelend als je bijvoorbeeld op VVDSL bent aangesloten en de storingmonteur daar nog weinig vanaf weet. Dan moet je toch ècht wachten op degene die al wèl op cursus is geweest.

Blue Sky

Cableguy

Vronsky: hoeveel van die zilvertjes heb je nodig? Ik heb hier nog wel een vol doosje 0.8, daar kan ik je wel wat van opsturen in een envelopje. Niet het hele doosje want ik hou zelf ook nog graag wat reserve :-)

Waar rook is, is stroom

Hoop blabla dat alles van KPN is, KPN maakt er zelf al jaren een zooitje van. Tijd geleden was mijn zusje verhuist naar appartementje.
Zusje had al gebeld dat het tele2 pakket niet aangesloten kon worden volgens het boekje. Tele2 antwoord was contact op te nemen met KPN.
Antwoord KPN: och kunt u niet een handig iemand vragen dit even op te lossen. Dus hier kwam ik in beeld of ik even het adsl/tv van tele2 wilde maken. Ok geen probleem.

Ik trof iets als onderstaande foto aan, binnen kabel eraf geknipt op 1 cm van de doplas.

http://ts1.mm.bing.net/th?id=HN.608021095783139340&pid=15.1

Ik heb de doplas gewoon open gemaakt en de zilvertjes eraf getrokken. Met de het meegeleverde snoertje van Tele2 deze flink getwist en met een rest stukje van de zilvertjes de boel nog even nageknepen met mijn Phoenix aderhulstang.

Op zo'n doplas staat helemaal niet dat je er niet aan mag zitten, bij mij op mijn ISRA doos wel.

Op 22 november 2014 14:39:50 schreef Peter112:
Hoop blabla dat alles van KPN is,

Het is geen blabla... het is een feit.

Antwoord KPN: och kunt u niet een handig iemand vragen dit even op te lossen.

Dit antwoord heb ik nog nooit van KPN gehoord... zeker niet van de monteurs die hier zijn geweest.

Voor alle duidelijkheid: Als Tele2 de provider is, moet Tele2 een KPN-monteur sturen (en betalen) en daar is het vermoedelijk fout gegaan. KPN is voor jou geen partij in dit verhaal.

Overigens is het enige wat ik kan verzinnen dat er op een tweede (niet gelast) aderpaar is geleverd. Of een lijn die helemaal niks doet. En daarvoor hoort standaard door Tele2 een KPN-monteur te worden aangestuurd.

binnen kabel eraf geknipt op 1 cm van de doplas.
[knip]
Ik heb de doplas gewoon open gemaakt en de zilvertjes eraf getrokken.

En zo wordt een ISRA-punt gesloopt. Want de volgende KPN-monteur die hier een aderpaar moet lassen kan door jouw werk in de problemen komen. En dat betekent dat de gebruiker van de aansluiting (of de provider) kan betalen voor herstel van het ISRA-punt als het straks niet meer goed werkt. En dat is jammer van het geld...

pietplof

Golden Member

Ondergetekende heeft vrij veel ervaring met de voormalige ptt.
Toen ik mijn huis stevig verbouwde kreeg de ,,meterkast" een andere plaats en wel ongeveer 6 meter verder van de oorspronkelijke plek.
De ptt kabel was dus ,,te kort" geworden.
Ik heb vervolgens een eigen 6 aderige kabel genomen en deze aan die van de ptt gesoldeerd, krimpkousjes erom en daarna een gietmog genomen en afgewerkt.
De hele zaak de grond in en in de metrkast opnieuw aangesloten.
Jaren later toen ik een andere baan kreeg moest ik van de nieuwe werkgever drie lijnen gebruiken ( een prive, een zakelijk en een faxlijn).
De ptt monteur kwam zag en was verbaasd.
Zo'n kabel kende hij niet.
Hij heeft de kabel in de tuin opgegraven, een echte van de ptt eraan vastgemaakt en alles in de meterkast aangesloten.
Bij zijn afscheid zei hij wel: ,, niet meer doen he!" Dat waren nog eens tijden.

festina lente

Het verschil met PTT is misschien dat destijds monteurs veel meer zelfstandig mochten (en konden) doen.

Daarnaast stellen moderne technieken als VVDSL heel andere eisen aan de koperdraadjes en met name de lassen in het ISRA-punt. Iets wat optisch goed gelast lijkt door een goedbedoelende hobbyist, kan toch nog de meest rare instabiliteits-effecten geven op een DSL-lijn.

Op 22 november 2014 09:27:29 schreef Blue Sky:
Vronsky: hoeveel van die zilvertjes heb je nodig? Ik heb hier nog wel een vol doosje 0.8, daar kan ik je wel wat van opsturen in een envelopje. Niet het hele doosje want ik hou zelf ook nog graag wat reserve :-)

Ben al voorzien door andere forum leden.
Klasse forum dit..!