Draadloze beldrukker via vaste beldrukker bedraden

beste leden,

nu heb ik weer een idee

omdat mijn beldrukker 2x gestolen is,en het zat ben iedere keer een nieuwe te kopen. de draadloze drukker op de bestaande drukker te monteren.

het zie er ten eerste al beter uit, i.p.v. 2 beldrukkers
en ten tweede, het probleem dat ze de drukker stelen is ook weer opgelost

de installatie werkt op 8v en in de draadloze drukker zit uiteraard een lithium cr2032.
merk draadloze installatie: Profile Gong Draadloos Led Dasegno
als ik nu de draadloze drukker uit elkaar haal, en dan 2 draden soldeer op het drukcontact, en die verbind met een relais. en die dan weer koppelen aan de bestaande drukker. moet het werken toch?

of zie ik iets over het hoofd? en welk relais is geschikt?

gebruik je het vaste belsysteem nog wel? anders kun je de drukker gewoon direct op de draadloze drukker solderen.

zo niet idd een relais halen met 8v ac spoelspanning, of een relais met 12v dc spoel en diodebrug en elco ervoor zetten. dit parallel aan de bel aansluiten en het C en NO contact aan de draadloze beldrukker aansluiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 november 2014 13:53:14 schreef testman:
gebruik je het vaste belsysteem nog wel? anders kun je de drukker gewoon direct op de draadloze drukker solderen.

zo niet idd een relais halen met 8v ac spoelspanning, of een relais met 12v dc spoel en diodebrug en elco ervoor zetten. dit parallel aan de bel aansluiten en het C en NO contact aan de draadloze beldrukker aansluiten..

ik gebruik alle systemen nog (1 gong in de hal, 1 zoemer zolder, 1 zoemer schuur)

kan er iemand een schema maken van wat "testman" zegt???

Half jaar geleden heb ik mijn bestaande deurbel uitgebreid met een draadloze bel. Links op de tekening zijn 2 draden te zien, die ik heb aangesloten over/op de bestaande bel zelf (en niet op het drukknopje van de bestaande bel).
De draadloze bel heeft een drukknopje met een zender. Rechts in het schema is te zien dat de optpcoupler 4N35 aangesloten wordt op de kontaktpunten onder het drukknopje van de draadloze bel. Even uitelkaar halen zonder te slopen! Deze heb ik onder het deksel van de bestaande bel ingebouwd.
Wanneer nu de bestaande bel wordt geactiveerd, zal de draadloze bel ook overgaan. Werkt prima!
[url][url] http://www.uploadarchief.net/files/download/deurbel%20uitbreiden%20met…

http://www.uploadarchief.net/files/download/deurbel%20uitbreiden%20met%20draadloze%20zender.jpg
Sorry, even iets misgegaan, nu hopelijk wel te zien.

dit schema met opto had ik ook gedacht, echter als er over de toets te weinig spanning staat of 0,7v spanningsval is teveel werkt het niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

220 volt op je drukker zetten, dan stelen zem niet meer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat weet ik zo net nog niet, maar je kunt ze wel in een bodybag op het politiebureau afleveren ;-)

Waarom een dure opto (of relais)? Je kunt toch gewoon de massa doorverbinden? Die hele bel is een zwevende voeding, en die wisselspanning van de bel is laagspanning uit een veiligheidstrafo.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Tjonge, die opto's zijn inderdaad wel heel erg duur hoor: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5012 >:)
Zou echt bezwaarlijk worden om die te gebruiken...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Goed, 'duur' is relatief. Maar misschien kunnen we dan ook nog een volledige brugcel voor de gelijkrichting toevoegen, die zijn ook niet duur!

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

De massa doorverbinden is wel heel erg krap door de bocht: er komt dan wel heel veel spanning (een slordige 11.5V) op een circuit wat gemaakt is voor 3VDC. Los daarvan, in de meeste draadloze deurbellen is de drukknop meteen de aan-uit schakelaar...

Met de getekende opto-schakeling loop je trouwens het risico dat de boel niet goed werkt omdat de opto onvoldoende in geleiding gaat, een relais is hier serieus veel beter.
>:) Maar die zijn veeeeel duurder dan die opto: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9361

Het is helemaal niet noodzakelijk om hier met een volledige brugcel te werken, zeker niet met het zojuist genoemde relais. En een enkele diode is goedkoper (maar ook weer niet zo heel veel) dan een brugcel. Misschien wel een ietsje grotere elko nemen, 100u moet genoeg zijn.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het is helemaal niet noodzakelijk om hier met een volledige brugcel te werken [...] een enkele diode is goedkoper

Dat was nu juist het punt dat ik maakte... Een enkele transistor is ook (ietsje) goedkoper dan een opto. Natuurlijk gaat het niet om bedragen, maar waarom niet de meest simpele oplossing bedenken?

Waarom zou je last hebben van die 11,5V? Die staat toch slechts via een (diode en) weerstand aan de basis? Daar heeft de rest van de schakeling die op 3V werkt toch geen last van? Of zie ik iets over het hoofd?

Als de drukker werkelijk als aan/uit schakelaar wordt gebruikt werkt een relais zoals je zegt misschien beter, maar wat ik vaker ben tegengekomen is dat er bij kort drukken een langere puls voor het activeren van de transmitter gegenereerd wordt (dus geen echte aan/uit voor de hele schakeling).

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Ah! De spreekwoordelijke aap... :)

Met een transistor (die je in de eerste voorstel niet noemde, vandaar de verwarring) zal het idd. goed gaan, al zul je dan voor de levensduur van de transistor wel een wat grotere (basis)weerstand moeten nemen dan 680Ω; iets in de buurt van 10k lijkt me vol/afdoende. Zoiets dus:
http://www.uploadarchief.net/files/download/draadloze%20bel.png
Dan kunnen we nog gaan discussiëren of er niet beter/makkelijker een FETje in kan en het nut van basis of gate spanningsdelers, maar dat alles is natuurlijk overbodige fijnslijperij...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Nee, stom, ik bedoelde uiteraard wel met een torretje maar die noemde ik niet expliciet. De keuze FET of bipolair moet de TS gewoon af laten hangen van z'n eigen grijpvoorraad :)

Ook moet hij even nagaan of de drukknop in zijn draadloze beldrukker werkelijk aan massa ligt, anders klopt het schema niet helemaal.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ik voedde gewoon de hele drukker uit de belinstallatie. 4 diodetjes, elcotje, weerstandje, 4 diodetjes in serie als spanningsbegrenzer en daaroverheen de batterijaansluitingen van de drukker. Knop doorverbinden.

Ja, mijn grijpvoorraad 1N4007 is ooit wat uit de klauwen gelopen dus die 8 diodes waren alvast gratis en voor het elco'tje gebruikte ik een low-end exemplaar dat ik toch niet in reparaties ga verwerken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 21 november 2014 13:36:28 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Ik voedde gewoon de hele drukker uit de belinstallatie. 4 diodetjes, elcotje, weerstandje, 4 diodetjes in serie als spanningsbegrenzer en daaroverheen de batterijaansluitingen van de drukker. Knop doorverbinden.

Gaat niet altijd werken.
Had hetzelfde idee voor de bel bij mijn moeder.
De drukknop stond niet in serie met de batterij maar was op een of ander punt aangesloten, helaas, dit werkte dus niet.

Zoals eerder vermeld heb ik het op de onderstaande manier opgelost.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1660446#1660446

bedankt allemaal voor de reacties
ik had email notificatie gedaan, maar dat geld dus niet voor topic. maar alleen voor antwoorden. vandaar mijn late reactie.

ik ga het een en ander proberen, en hou jullie op de hoogte!

nogmaals dank voor het mee denken!!!

mel

Golden Member

Op 20 november 2014 13:24:22 schreef ch2014:
beste leden,

nu heb ik weer een idee

omdat mijn beldrukker 2x gestolen is,en het zat ben iedere keer een nieuwe te kopen.

zet een een AK 47 mee in serie...dan weet je gelijk wie het gedaan heeft :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 21 november 2014 17:41:19 schreef Thevel:
[...]Gaat niet altijd werken.
Had hetzelfde idee voor de bel bij mijn moeder.
De drukknop stond niet in serie met de batterij maar was op een of ander punt aangesloten, helaas, dit werkte dus niet.

Niet altijd blijkbaar, ik heb het namelijk WEL al op die manier gedaan, en inderdaad stond de drukker daar niet in serie met de batterij.

Thevel

Golden Member

Heb ook eens een draadloze bel gehad waar na het verwisselen van de batterij de ontvanger opnieuw "ïngeleerd" moest worden.
Blijkbaar werd er een nieuwe code gegenereerd na het verwisselen van de batterij.
Het schakelen van de voeding gaat dan ook niet werken.

Ik dacht dat het een Frieland bel was, maar ik weet het niet zeker.

Op 27 november 2014 15:04:32 schreef mel:
[...] zet een een AK 47 mee in serie...dan weet je gelijk wie het gedaan heeft :)

hahaha dat is een goede, heb trouwens ook bellen gezien waar camera inzit. en foto maakt en door stuurt naar telefoon.
achjah het zullen wel kleine kinderen zijn.....