Wanneer is stofafzuiging vol?

Beste

Voor onze houtbewerkingsmachines hebben we een stofafzuiging die werkt op het principe van een doorblaasfilter. Dit werkt als volgt: 1 hoofdmotor die het stof in een kleine bak met filters blaast en dan een 2de motor die deze bak ledigt in een zee container. Nu is het altijd moeilijk om te bepalen wanneer deze container vol is omdat er soms veel wordt geschaafd wat er ook voor zorgt dat de container snel vol is. En soms wordt er veel gezaagd waardoor het langer duurt vooraleer de container vol is. Is er een manier om te bepalen wanneer de container bijna vol is? Ik dacht al aan een druk verschil maar ik kom er niet uit.

Weten jullie hoe ik dit kan maken?

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Er zijn diverse methodes, maar ik denk dat de grootste uitdaging is om de opnemer te beschermen tegen zaagsel. (dat dringt bijna overal in door en verstopt de boel)
Druksensor zou kunnen. Ik neem aan dat de druk in de container hoger wordt als hij vol zit?
(Ik weet niet hoe de ingeblazen lucht weer uit de container gaat, waarschijnlijk door filters die bij container vol dicht zitten?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tegen het zaagsel beschermen had ik nog niet eens aan gedacht :p

Ik heb wat vergeten te vertellen dus: De grote motor blaast het stof in een middel grote bak met daar boven een 80 tal filterzakken. Deze bak wordt om de 15min (draai uren) leeg getrokken door een motor het stof wordt vervolgens in de zeecontainer geblazen. Dit is een volledige afgesloten container. De lucht die er wordt ingeblazen komt vervolgens terug uit de container en gaat terug naar de middel grote opvangbak met filters. Je kan dus zeggen dat dit een gesloten kring is.

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Op 21 november 2014 18:50:21 schreef bramvr: Deze bak wordt om de 15min (draai uren) leeg getrokken

dan zal de grootste stof weg zijn, kun je niet gewoon een sensor plaatsen die een keer polst net voordat die bak geleegd wordt, iets ultrasoons/radar achtigs.
zijn genoeg types die door redelijk wat stof kunnen kijken en toch betrouwbaar meten

dan zal de grootste stof weg zijn

Het is de zee container waarvan ik het moet weten en hier in komt al het stof van de middel grote bak.

Ik dacht ook al aan iets radar/ultrasoons maar het probleem is dat het stof niet mooi verdeeld wordt in de container waardoor het verkeert gaat worden gezien. Heb ik in de week gezien nadat er een verstopping was eerst dacht ik dat de zee container vol was maar dat was toch niet het geval. Voor deze situaties wil ik deze sensor hebben want al ik de container open doe komt er een heel hoopje stof uitgevallen :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
jerome

Golden Member

Bestaat zeker. Er zijn sensoren die de inhoud van graan en meel in cilo's bijhouden. Kijk dus eens in de landbouwsector.

Ja maar deze zullen wel heel duur zijn. Ik had gedacht aan iets zelfbouw daarom dacht ik aan druk verschil hier voor zijn mooie goedkope sensoren te koop.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Gezien de stof in de container valt dit vast onder ATEX en is zelfbouw wat moeilijk aangezien je het ontworpen apparaat even gecertificeerd dient te worden.

Je zou op een aantal plaatsen capacitieve voelers kunnen monteren, enigste is dat de dïelektrische constante redelijk constant moet zijn. Ook zgn molentjes werken vaak wel goed. http://www.nl.endress.com/nl/Tailor-made-field-instrumentation/level/2…

http://www.vega.com/en/Level_Capacitive_Rod_Electrode_VEGACAL62.htm

drukverschil kan natuurlijk ook, maar dan is de container al veel te vol denk ik.

Shiptronic

Overleden

elke hoek een loadcell en het gewicht meten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

Als je IN de container wilt meten betekent dat, heel simpel, je je bevindt in een zone 20 dus een zone waarin bijna voortdurend sprake is van een explosieve situatie.
In deze zone kun je het gebruik van een elektrisch apparaat rustig vergeten.
Zelf bouwen absoluut daar je, zoals collega Peter112 al opmerkte, je uitsluitend gecertificeerde apparatuur moet gebruiken.
Doe je dat niet dat heb je , bij een explosie , meteen een akelig probleem met je assuradeur en als er derden bij zijn betrokken zijn ook met de izw ( voormalige arbeidsinspectie).
Wellicht is een fotocel meting met apparatuur buiten de bunker ( zone 21 of 22 ) een optie.

festina lente

Daarom dacht ik aan druk meting omdat je dan met een buisje naar een veilige plek kan gaan alleen moet je er dan nog voor kunnen zorgen dat het stof niet mee komt.

elke hoek een loadcell en het gewicht meten.

Daar had ik ook al aan gedacht maar het probleem is dat er soms veel geschaafd wordt en dat resulteert in weinig massa tegen over het volume. Soms wordt er meer gezaagd dan geschaafd en dat resulteert in veel massa ten opzichte van het volume.

Edit: Nu komt mij plots in mij op: zou ik iets met temperatuur kunnen doen stof is toch een isolator denk ik?

[Bericht gewijzigd door bramvr op vrijdag 21 november 2014 20:26:23 (11%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Shiptronic

Overleden

Ingang van de container van een doorzichtige buis maken, kan je zien of tie vol is?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wel eens sensor moeten vervangen, was ook een zaagsel container.
Was een tril vork, op het moment dat de vork in het stof terecht komt veranderd de frequentie van de trilling wat de sensor doet laten schakelen.

was zo iets volgens mij van andress hauser:

http://www.be.endress.com/_storage/asset/226884/storage/endress:detail3_16-9/file/1393337/SCBE%202014%20Campaign%20Industry%20Food%20&%20Bev%20-%20Liquiphant%20-%20Detail%20Vibrating%20Forks.jpg

stef

Ingang van de container van een doorzichtige buis maken, kan je zien of tie vol is?

Dat ga je niet zien het stof wordt er tegen geblazen en blijft ook wat plakken.

@stef110
De trilvork heb ik ook al eens aan gedacht maar welke zou ik dan moeten nemen? Welke resonantie frequentie?

Het idee was eigenlijk wel om ongeveer het aantal vrije ruimte in de container weer te geven in % op de pc maar als ik dit met trilvorken moet maken zal dit wel heel duur uitkomen.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
pietplof

Golden Member

Je praat meerdere malen over ,,duur". Maar besef wel dat als je een oplossing maakt dat niet veilig is, de kosten van een probleem( explosie, brand en dus bedrijfsstilstand) toch de prijs van een effectieve oplossing vele malen zal overtreffen.

festina lente

Trilvork zoals Stef zegt is beste optie.
En explosiegevaar dien je zeker rekening mee te houden.

Dan is nog wel de vraag waar moet ik deze plaatsen???

vorm van de container + ingang en uitgang

code:

----------------------------------------------------------------
|                                                              |
|     () retour                                                |
|                                                              |
|     () inlaat + bocht 45° richting --->                      |
|                                                              |
|                                                              |
|                                                              |
|                                                              |
|                                                              |
|                                                              |
----------------------------------------------------------------
             ^
            / \
             |     Wat ik denk (in de zijkant +- 15cm van de bovenkant
             |

Wat denken jullie? Het probleem is dat er redelijk wat druk achter de ventilator zit waardoor er een gat komt aan de ingang. Maar nu ik denk moet het stof toch altijd aan de inlaat blokkeren vooraleer de motor kan blokkeren want de druk kan via de retour toch weg of zit ik mis?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

In bakkerijen draait een schroef in de bovenkant van de silo. Wanneer deze afgeremd wordt of stopt(dus bij volle silo) geeft het systeem alarm.
Hoe ze hier een vonk(statische elektriciteit)vermijden weet ik ook niet. Ik zie wel veel equipotentiale verbindingen tussen buizen, kranen enz...
bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
mel

Golden Member

Op 22 november 2014 10:01:24 schreef Opabob:
In bakkerijen draait een schroef in de bovenkant van de silo. Wanneer deze afgeremd wordt of stopt(dus bij volle silo) geeft het systeem alarm.
Hoe ze hier een vonk(statische elektriciteit)vermijden weet ik ook niet. Ik zie wel veel equipotentiale verbindingen tussen buizen, kranen enz...
bob.

Dit is speciaal gemaakt voor dit soort dingen, is E&H, en is ex veilig.
Als je een stofexplosie krijgt , dit wil je echt niet weten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
DE OLDE

Overleden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
jerome

Golden Member

Voor ts zal het probleem ook zijn dat de container omgewisseld zal worden en waarschijnlijk ook niet de eigendom van het bedrijf zijn.
Kan er dus geen gat in boren ter bevestiging van zijn ontwerp. Omdat het een gesloten systeem betreft kan het deksel ook niet op een kier blijven. Ik zou eerder naar een systeem gaan waarbij kan gedetecteerd worden wanneer er te veel stof begint terug te vloeien naar de filters. Dit zou een logisch gevolg kunnen zijn van een container die voor 3/4 vol raakt, zodat er tijd genoeg rest om een containertransport te regelen. Het werd al aangehaald, maar ik ga het nog een herhalen hoe gevaarlijk een stofexplosie kan zijn.

De container is een vaste container en is dus eigendom van ons. Dat maakt het probleem van een gat er in maken geen probleem meer alleen zou de sensor er wel terug uit moeten wanneer de container vol is maar dat valt wel mechanisch op te lossen.

Dat van dat stof in de retour meten kan een idee zijn maar fijn stof zoals MDF zaagsel zal wel hard terug te zien zijn in de retour denk ik omdat het niet direct gaat liggen.

Tot nu toe is de trilvork de beste optie qua veiligheid. Maar welke zou ik dan moeten nemen? Ik ken het principe wel van een trilvork maar eentje uitkiezen heb ik nog niet gedaan want ik weet dat er zijn voor vaste stoffen en voor vloeistoffen. Ook de plaatsing weet ik niet precies. In een van mijn vorige post dacht ik in de zijkant maar daar heb ik nu mijn bedenkingen bij. Ik denk dat ik beter een verlengde trilvork kan nemen +- 15cm en deze +- 70cm recht over de ingang langst de bovenkant kan plaatsen. Zo wordt deze steeds proper geblazen wanneer de container nog niet vol zit.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Hele andere insteek, maar waarom maken jullie er niet zelf van die blokjes van voor in de kachel als jullie zoveel produceren? of stook het zelf op in de winter? of gebeurd at al?

Die blokjes worden voor een redelijke prijs verkocht, per netzak of per kuub zak.

zoals dit soort spul.
http://link.marktplaats.nl/m864067458

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 22 november 2014 15:18:09 (11%)

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Kun je niets beginnen met het (gemiddelde) toerental van de ventilator? Ik neem aan dat het verandert als de container vol is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Bij een asynschrone motor zal dat nauwelijks het geval zijn. Wanneer de barometer 720mbar geeft zal de ventilator gemakkelijker draaien dan bij 780mbar luchtdruk.