een LC kring meten

Goededag beste medehobbyisten,
zomaar een misschien simpele vraag over een LC kring (L en C parallel) maar ik wil hem toch aan jullie voorleggen.
Om de resonantiefrequentie in beeld te brengen op een scoop, wil ik de frequentie over de kring laten sweepen met een sweepgenerator.
Maar hoe sluit je zoiets aan op je generator? Kan me zo voorstellen dat je de uitgang van je generator makkelijk kunt opblazen als je het zaakje zo aansluit.
En ik ben toch wel zuinig op mijn bij elkaar gespaarde meetspullen, vandaar ook deze vraag. Zelf zat ik te denken aan een weerstand van 100 Ohm of zo in serie te zetten.
Hoe pak je zoiets het beste aan?

mel

Golden Member

waarom denk je dat je je uitgang kan opblazen?
gewoon aan de top van de kring, eventueel met een weerstand,
en dan de scoop op extern trigger zetten, lateen triggeren door je generator
en dan doorwobbelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mel, Ik denk dat je de uitgang van je generator kunt opblazen omdat de uitgangsspanning afhankelijk van de frequentie is. In de voorbeeldlink van DDSFM valt de opslingering nogal mee maar wat gebeurt er als die flink hoger is? Daarom was mijn gedachte om er nog een weerstand mee in serie te zetten. Maar welke waarde moet je dan pakken? Moet misschien gewoon maar wat voorzichtig gaan experimenteren maar wil toch nog wat reakties afwachten..
Vooralsnog jullie beiden bedankt, heb ook net het filmpje bekeken.