verschillende frequenties aan opamp

Wat gebeurd er wanneer ik een hoge frequentie op de niet-inverterende ingang zet en een lage frequentie aan de inverterende ingang zet.
Wat meet ik dan op de uitgang van de opamp.
En wat gebeurt er als ik de beide ingangen met elkaar verwissel?

m.vr.grt.v. Martin

Telefunken Sender Systeme Berlin

Schoolvraag? Wat denk je zelf?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even een tipje... Een opamp versterkt het verschil tussen beide ingangen. Tot op zekere hoogte doet ie dit met z'n open-loop gain.

Verder (zie rew): Wat denk je zelf?

Website -- Slopen is ook een kunst...

Waar ik aan denk is dat op de uitgang een frequentie verschil signaal komt te staan op de uitgang.

F uit = 2F-1F

Bij een opamp met een versterking van 1 maal.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Geheel juist. En als je de ingangen omwisselt, gebeurt dat met het uitgangssignaal ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb je überhaupt al geprobeerd om 2 sinussen van verschillende frequenties over elkaar heen te tekenen (of laten tekenen in excel ofzo, kwestie van een paar formules invullen) en dan van de vanuit die lijnen een nieuwe lijn te tekenen?

veel overzichtelijker gaat het niet worden, en zoveel werk is het nu ook niet, sterker dat was waarschijnlijk sneller dan het hier neer te typen

Ho, stop!!

Jij vraagt eerst naar "een opamp" en begint even later over "een opamp in x1 configuratie".

Enerzijds, zijn alle genoemde conclusies onjuist als het over de "x1 configuratie" gaat, anderzijds mist er nog wat als je het daar toch niet over hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Veel opamps hebben beschermingsdiodes tussen de + en de - ingang zitten. Dus bij grotere verschillen dan ong. 0,6V gaan die diodes geleiden.
Ik denk dat de TS dit niet weet.

blackdog

Golden Member

Ha die Martin, ;-)

Laat eerst een schema zien hoe je de opamp aansluit/geschakeld is.
Zonder deze info, hebben alle opmerkingen weinig zin...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat is goed, ik zal wat meer info geven.

Ik ben bezig om een toonregelversterker te maken als apparaat wat tussen de versterker en de geluidsbron geschakeld is.

Kort gezegd heb ik een differentieel versterker met de TL072 (of 074) met twee ingangen, de versterking is 1 maal voor de differentieel versterker.

De audio frequenties vanaf 1kHz gaat naar een TL072 opamp op de niet-inverterende ingang van een differentieeel versterker (wat er uit komt is dus ook niet-geinveteerd).

De lage toonfrequenties van 150Hz tot 300Hz gaat naar inverterende opamp versterker, de uitgang daarvan wordt aangesloten op differentieel versterker (gain 1) op de inverterende ingang.

Alle opamps zijn TL072's of TL074.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dit is wel iets totaal anders dan de openingspost doet vermoeden. Je wilt het lage middengebied uit fase te zetten met het midden / hoog, en het laag te verwijderen.

Het zal zo (binnen alle redelijke aannames over signaalniveau's, voedingsspanningen etc.) wel werken, maar geeft direct de vraag waarom je dat zou willen doen ?

Voor toonregelingen, ook voor speciale toepassingen, zijn al enorm veel schakelingen beschikbaar.

Op 23 november 2014 13:55:43 schreef Aart:
Dit is wel iets totaal anders dan de openingspost doet vermoeden. Je wilt het lage middengebied uit fase te zetten met het midden / hoog, en het laag te verwijderen.

Het zal zo (binnen alle redelijke aannames over signaalniveau's, voedingsspanningen etc.) wel werken, maar geeft direct de vraag waarom je dat zou willen doen ?

Voor de hoge audio frequenties gebruik ik dus een niet-inverterende versterker dient als een soort van pré -emphasis.
Voor de lage frequenties gebruik ik een opamp die inverteert een soort van dé - emphasis.

Beide signalen op de uitgangen zijn in tegenfase.

Een derde opamp staat als differentieel versterker (gain 1) geschakeld daar achter en voegt de fases weer bij elkaar.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Of je oplossing is clever en doordacht en daardoor snap ik het niet. Of je hebt zelf geen idee wat je aan het doen bent. Kan beide hoor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rbeckers

Overleden

Op 23 november 2014 14:26:31 schreef Martin V:
[...]

Voor de hoge audio frequenties gebruik ik dus een niet-inverterende versterker dient als een soort van pré -emphasis.
Voor de lage frequenties gebruik ik een opamp die inverteert een soort van dé - emphasis.

Beide signalen op de uitgangen zijn in tegenfase.

...

In tegenfase voor welke frequentie(s)?

Op 23 november 2014 15:51:43 schreef flipflop:
Of je oplossing is clever en doordacht en daardoor snap ik het niet. Of je hebt zelf geen idee wat je aan het doen bent. Kan beide hoor.

Daarom hier een schema:

Telefunken Sender Systeme Berlin

Kijk! Da's interessant om het schema te zien. Volgens mij bied jij die uitgefilterede hoge en lage tonen niet aan aan een opamp, maar aan een optelschakeling gemaakt met een opamp!
[oops. sorry: Halve-oude-koe. M'n browser herstart en toen kwam deze wat oudere thread perongeluk weer onder de aandacht... ]

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 30 november 2014 13:28:44 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/